RevEye kehittää täysin uudenlaista valmistetta kuivasilmäisyyden hoitoon

Moderni elämäntapa ja pidentynyt elinikä johtavat siihen, että kuivasilmäisyys elämänlaatua heikentävänä vaivana sekä merkittävänä kustannuksena yleistyy. RevEye kehittää markkinoille uudenlaista hoitoa, joka estää silmien kuivumista silmän omaa mekanismia hyödyntäen.

Maailmanlaajuisesti 300–500 miljoonaa ihmistä kärsii kuivasilmäisyydestä. Silmissä on epämukava, ärtynyt olo. Vaikeimmillaan seurauksena voi olla tulehdus, haavaumia tai arpeutumista.

Kyse on myös merkittävästä sosioekonomisesta taakasta. Kuivasilmäisyyden arvioidaan aiheuttavan 100–800 miljoonan euron kustannukset pelkästään Suomessa vuosittain. Ne ovat seurausta lääkärikäynneistä, lääkkeistä sekä sairaspoissaoloista ja alentuneesta työtehosta.

RevEye kehittää kuivasilmäisyyteen täysin uudenlaista hoitomuotoa.

Kuivasilmäisyyttä hoidetaan tyypillisesti silmiä kosteuttavilla ja voitelevilla tipoilla tai tulehdusta lievittävillä lääkevalmisteilla. RevEyen teho perustuu siihen, että se estää nesteen haihtumista silmän pinnalta alun alkujaan.

- Terveen kyynelkalvon pinnalla on ohut rasvakerros. Normaalisti se hidastaa nesteen haihtumisen silmän pinnalta. Kuivasilmäisyydessä sen toiminnassa on yleensä häiriö, ja nestettä pääsee haihtumaan normaalia nopeammin, RevEye-projektin johtajiin kuuluva, Filip Ekholm Helsingin yliopistosta kertoo.

- Olemme kehittämässä lipidipohjaisen valmisteen, joka estää tämän haihtumisen erittäin hyvin.

RevEye pohjautuu silmän omassa rasvakerroksessa oleviin, luonnollisiin lipideihin, joten hoitomuoto on turvallinen. Etuna on myös, että lipidit pysyvät silmän pinnalla kauemmin kuin tavalliset kostutustipat. Niitä ei siksi tarvitse annostella yhtä usein.

- Tällaista valmistetta, jonka kosteutusmekanismi perustuu silmien omiin lipideihin, ei vielä ole markkinoilla. Olemme pystyneet selvittämään tutkimusten avulla toimintamekanismin molekyylitasolla, mikä erottaa RevEyen kilpailijoista.

Tuotteelle on kasvavat markkinat

Kuivasilmäisyyden on arvioitu yleistyvän entisestään tulevaisuudessa. Vaiva on yleisin ikääntyneillä. Väestön vanhetessa myös kuivasilmäisyydestä kärsivien määrä kasvaa. Samaan aikaan moderni elämäntapamme ruutujen äärellä altistaa sen synnylle myös yhä nuorempia.

- Tietenkin suurin toiveemme on, että RevEye auttaisi parantamaan kuivasilmäisyydestä kärsivien ihmisten elämänlaatua. Se on syy, miksi olemme valinneet tämän polun. Toinen toive on, että RevEye pystyy uudistamaan silmätippamarkkinoita tuomalla tehokkaita ja turvallisia vaihtoehtoja nykyisten rinnalle, Filip Ekholm sanoo.

RevEyen kaupallinen potentiaali on merkittävä.

- Markkinat ovat erittäin isot. Tuotteemme estää nesteen haihtumisen silmistä, tähän muut tuotteet eivät pysty, joten se antaa meille hyvät lähtökohdat. Katsomme, että erotumme joukosta selvästi, ja olemme siksi myös jättäneet patenttihakemuksen keksinnöstä.

RevEyella on Business Finlandin myöntämä Research to Business -rahoitus kahdeksi vuodeksi. Projekti on nyt valmisteen kehittämisvaiheessa sekä solu- ja eläinkoevaiheessa. Ne on tarkoitus saattaa loppuun rahoituskauden 2021–2023 aikana. Sen jälkeen alkavat varsinaisen tuotteen kliinisen vaiheen tutkimukset.

RevEye on Helsingin yliopiston biomolekulaarisen kemian tutkimusryhmän, Helsingin yliopiston ja HUSin yhteisen Helsinki Eye Lab -tutkimusryhmän sekä Itä-Suomen yliopiston Ocular Drug Delivery -laboratorion yhteishanke.

Uutta tietoa silmän mekanismeista

RevEyen taustalla on neljän vuoden perustutkimus, jossa selvitettiin kyynelkalvoa peittävän lipidikerroksen rakennetta ja toimintamekanismeja sekä sitä, millaisia ominaisuuksia yksittäisillä lipidiluokilla on.

- Olemme yrittäneet rakentaa ymmärrystä siitä, miten silmän lipidit vaikuttavat lipidikerroksen toimivuuteen, Filip Ekholm sanoo.

Silmän lipidikerroksessa on noin 200–500 eri lipidiä. Niiden merkityksestä lipidikerroksen toiminnassa ei ollut kattavaa tietoa aiemmin.

- Olemme tuottaneet uutta tietoa lipidikerroksen rakenteesta ja toiminnasta. Oli eräänlainen lottovoitto, että löysimme samalla lipidit, jotka estävät haihtumista ja pystyimme osoittamaan myös miten.

Ongelma

Kuivasilmäisyydestä kärsivät sadat miljoonat ihmiset maailmassa. Vaivan arvioidaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Se aiheuttaa myös merkittäviä kustannuksia.

Ratkaisu

RevEye on kehittänyt täysin uudenlaisen, silmän omaan mekanismiin perustuvan hoitomuodon, joka pohjaa uuteen tietoon. Hoito estää nesteen haihtumista silmän pinnalta.

Liiketoimintamalli

RevEye on saanut kaksivuotisen rahoituksen valmisteen kehittämiseen ja prekliinisten solu- ja eläinkokeiden toteuttamiseen sekä muuhun keksinnön kaupallistamisen valmisteluun. Sen jälkeen alkavat tuotteen kliinisen vaiheen kokeet.

Tule mukaan yhteistyöhön

Haluatko ryhtyä innovaation yhteistyökumppaniksi, rahoittajaksi tai oletko muuten kiinnostunut kuulemaan siitä lisää? Etsimme sijoittajia ja kumppaneita Business Finland -hankkeen jälkeiseen aikaan, muun muassa kliinisen vaiheen toteuttamiseen sekä tuotteen kaupallistamiseen esimerkiksi spin-out-yhtiön muodossa.

Ota yhteyttä

Filip Ekholm, projektijohtaja, Helsingin yliopisto, filip.ekholm@helsinki.fi, +358 40 759 0853

Kari Lehmussaari, projektin kaupallistamisjohtaja, kari.lehmussaari@helsinki.fi

Marika Ruponen, projektijohtaja Itä-Suomen Yliopisto, marika.ruponen@uef.fi, +358 40 3552405