Syftet med Unesco-skolnätverket (UNESCO ASPnet – Associated Schools Network) är att främja växelverkan mellan kulturer, fred, mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och utbildning av hög kvalitet. Under de senaste åren har särskilt global fostran och hållbar utveckling fått en viktig roll vid sidan av att säkra och skydda kultur- och världsarv. Kultur- och världsarvsfostran som ingår i global fostran stöder utvecklingen av individens kulturidentitet och främjar kulturell kompetens och hållbar utveckling (Utbildningsstyrelsen).
Mer information om verksamheten på Utbildningsstyrelsens sidor
Jämställdhets- och likabehandlingsplanen i Viks övningsskola
Jämlikhet betyder likvärdighet. Alla arbetsplatser med minst 30 anställda har varit skyldiga att planera för jämställdhet och likabehandling sedan 1995. Totalrevidering av jämställdhetslagen (1986) år 2005 utvidgade den här förpliktelsen till läroanstalter, medan ändringen av jämställdhetslagen (2014) förpliktar alla som ordnar undervisning och utbildning. Diskrimineringslagen (2014) gav undervisnings- och utbildningsanordnarna en skyldighet att planera för likabehandling.
Syftet med jämställdhetslagen är att förebygga diskriminering på grund av kön och främja jämställdheten mellan kvinnor och män samt att i detta syfte förbättra kvinnors ställning, särskilt i arbetslivet. Lagen syftar också till att förhindra diskriminering på grund av könsidentitet och könsuttryck. (1–3 § jämställdhetslagen)
Enligt jämställdhetslagen ska den som tillhandahåller undervisning eller utbildning se till att flickor och pojkar samt kvinnor och män har lika möjlighet till utbildning och avancemang inom yrket samt att undervisningen, forskningen och läromedlen stöder syftet med jämställdhetslagen.
Vid utbildning och undervisning ska jämställdhet främjas med hänsyn till barnens ålder och mognad. (5 § jämställdhetslagen)
Jämställdhetslagen avser framför allt jämställdhet mellan könen, men begreppet likabehandling utvidgar begreppsapparaten. Jämlikhet innebär i grundlagens sjätte paragraf att alla medborgare behandlas lika, att alla är lika inför lagen och att ingen får utan godtagbart skäl särbehandlas på grund av en orsak som gäller hans eller hennes person. (6 § grundlagen)
Enligt diskrimineringslagen (6 §) ska utbildningsanordnaren bedöma hur likabehandling uppnås i verksamheten, vidta nödvändiga åtgärder för att främja likabehandling samt se till att läroanstalten har en plan för de åtgärder som behövs för att främja likabehandling.
Vid bedömningen ska vikt fästas vid grunderna för elevantagning, läromedel som används i utbildningen, åtgärder för att förhindra mobbning och trakasserier, opartiskhet i undervisningssituationer, bedömning av studieprestationer och lärarnas kompetens i likabehandling.
Syftet med diskrimineringslagen är att främja likabehandling och förebygga diskriminering samt att effektivisera rättssäkerheten för den som utsatts för diskriminering. (1 § diskrimineringslagen)
Syftet med en likabehandlingsplan är att identifiera och ingripa i diskriminering, att bedöma jämlikhetseffekter av verksamheten och praxisen och genomföra jämlikhetsfrämjande åtgärder och att öka delaktigheten i arbetet mot diskriminering. (Handbok i likabehandlingsplanering. Inrikesministeriet 2010, 14.)