Tuoreinta tutkittua tietoa terveydestä Tiedekulmassa

Kuinka mieltä huolletaan? Miten lihavuutta pitäisi hoitaa? Mitä uutta tiedämme suoliston hyvinvoinnista? Helsingin yliopiston Tiedekulman Terveys nyt -tapahtumasarjassa käsitellään suomalaisia laajasti koskettavia terveyshaasteita 13.–25.4.2023.

Terveys nyt -tapahtumasarjassa kuullaan tuoreinta tutkittua tietoa ajankohtaisista hyvinvoinnin haasteista ja yleisistä sairauksista sekä tutkimuksen tarjoamista ratkaisuista. Sarjassa perehdytään uusimpaan tietoon mielenterveydestä ja sen tukemisesta, lihavuudesta ja ylipainon hoidosta sekä suoliston hyvinvoinnista ja sen merkityksestä terveydelle.

Tapahtumissa ovat äänessä terveyden huippuasiantuntijat Helsingin yliopistosta ja muualta. Tervetuloa kuulemaan, mitä viimeisin tutkimus kertoo terveydestä!

Sarjan tapahtumat ovat kaikille avoimia, ja niitä voi seurata sekä Tiedekulmassa paikan päällä (Yliopistonkatu 4, Helsinki) että striimin välityksellä Tiedekulman verkkosivuilla.  Kaikista tapahtumista työpajatapahtumaa lukuun ottamatta julkaistaan jälkikäteen videotallenteet Tiedekulman Youtube-kanavalla ja keskusteluista podcastit yleisimmissä podcast-sovelluksissa.

Katse hyvinvointiin - neljä tapahtumaa terveydestä

Mielenhuoltoilta 13.4. klo 17–18.30

Maailman kriisit vetävät mielen matalaksi. Erityisesti nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet hälyttävää vauhtia. Tiedekulmassa pohditaan asiantuntijoiden johdolla, miten voisimme yksilöinä, yhteisöjen jäseninä ja yhteiskuntana huolehtia paremmin mielenterveydestä.

Tapahtumassa mielenterveyden professori Anna Keski-Rahkonen, psykiatrian professori Tiina Paunio sekä yliopistonlehtori Eino Partanen kertovat, miten mielestä pidetään huolta. Keskustelua vetää Alma Onali.

Miten lihavuutta pitäisi hoitaa? 18.4. klo 1718.30

Suomalaisista työikäisistä suurin osa on ylipainoisia. Vaikka lihavuus ei ole kaikille terveysriski, useimmiten ylipaino altistaa sairauksille. Tieto lihomisen ja laihtumisen mekanismeista lisääntyy jatkuvasti. Ylipainossa on kyse paljon muustakin kuin yksilön itsekurista. Lihavuusepidemia on myös yhteiskunnallinen ongelma.

Mitä tiedämme juuri nyt ylipainon hoidosta? Toimittaja Rosa Kettumäen johdolla aiheesta keskustelevat professorit Kirsi Pietiläinen ja Karri Silventoinen sekä työterveyshuollon erikoislääkäri Eira Roos.

Tätä et tiennyt suolistosta 20.4. klo 1718.30

Tieto suoliston hyvinvoinnin merkityksestä lisääntyy huimaa vauhtia. Samalla tulehduksellisista suolistosairauksista uhkaa tulla uusi kansantautimme. Tutkijat kertovat Tiedekulmassa, mitä viimeisin tutkimustieto kertoo suoliston yhteydestä terveyteen ja sairauksiin.

Ohjelmassa:

Professori Perttu Arkkila: Mitä tiedämme tulehduksellisista suolistosairauksista?

Yliopistotutkija Katri Korpela: Miten lasten suolistomikrobisto vaikuttaa terveyteen?

Dosentti Filip Scheperjans: Suolistomikrobien ja aivojen yhteys Parkinsonin taudissa

Väitöskirjatutkija Emma Kynkäänniemi: Millainen ravinto tukee suoliston hyvinvointia?

Päiväni lääkärinä -työpajatapahtuma 25.4. klo 16–19

Koko perheen työpajatapahtumassa tutustutaan lääkärin ja tutkijan työhön erilaisilla kokeilupisteillä.

Uuden lastensairaalan lääkärien ja hoitajien vetämässä Nallesairaala-työpajassa pehmolelut pääsevät terveystarkastukseen. Perusterveystarkastuksen lisäksi tutustutaan muun muassa diabeteshoitoa vaativien nallejen hoitoon kynien ja pumppujen avulla.

Aivojenkorjauslaboratoriossa katsotaan, miltä aivojen sisällä näyttää ja askarellaan aivoavaimenperiä.

Kemianluokka Gadolinin pisteellä tutustutaan näyttäviin nestemäisellä typellä tehtäviin demonstraatioihin ja selvitetään, mitä jäädytetty vaahtokarkki kertoo terveydestämme.

Tapahtuma on tarkoitettu kaikenikäisille, ja kokeilupisteet ovat avoinna Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4, Helsinki) koko tapahtuman ajan 25.4. klo 16–19.

Tiedekulma tuottaa tapahtuman yhteistyössä Helsingin yliopiston tiedekasvatusverkoston kanssa.

Lisätietoja tapahtumasta.

Tapahtumasarjan järjestää Helsingin yliopisto.