Koulutus ja yhteiskunta
Koulutus ja yhteiskunta -tutkimusyhteisön ytimessä ovat yhteiskuntatieteelliset lähestymistavat kasvatuksen ja koulutuksen tutkimiseen: kasvatussosiologia, koulutuspolitiikka, kasvatusfilosofia, kulttuurintutkimus, sukupuolentutkimus, nuoriso- ja lapsuudentutkimus sekä koulutuksen tasa-arvon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden tutkimus.
Koulutus ja yhteiskunta - tutkimusyhteisö vahvistaa kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallista ja yhteiskuntatieteellistä ymmärrystä tutkimalla kasvatuksen ja koulutuksen sekä yhteiskunnallisten muutosten välisiä suhteita – niiden taustalla olevia olettamuksia sekä niistä johtuvia vaikutuksia.
Tutkimuskohteitamme ovat muun muassa:
- Koulutuksen markkinoituminen/markkinoistuminen ja yksityistyminen
- Koulutuksen hallinnan ja politiikan muutokset
- Koulutuksen ennakoidut ja vaihtoehtoiset tulevaisuudet
- Koulutuksen psykologisoituminen ja terapeuttinen eetos
- Koulutuspolitiikan käytännöt ja eriarvoisuudet, kuten rasismi, seksismi, naisviha, kyvykkyys, homo- ja transfobia sekä köyhyys
- Demokratia, ihmisoikeudet, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö
- Kognitiivinen, affektiivinen ja akateeminen kapitalismi koulutuksessa
- Koulutusjärjestelmien hallinta
- Väestömuutokset ja koulutuksen järjestäminen
- Vertaileva koulutustutkimus
- Koulutuksen yhteiskuntahistoria
Koulutus ja yhteiskunta -tutkimusyhteisössä sovelletaan ja kehitetään uusia ja edistyneempiä metodologisia lähestymistapoja, kuten diskursiivisia, affektiivisia ja dekonstruktiivisia lähestymistapoja, narratiivisia ja nomadisia tulokulmia, etnografiaa, genealogiaa ja politiikka-analyysia.
Yhteyshenkilöt: Kristiina Brunila ja Janne Varjo