Anvisningar för rekryteringssystemet
På denna sida hittar du anvisningar för hur du använder rekryteringssystemet.

Helsingfors universitet har övergått till det nya rekryteringssystemet 17.5.2022. Alla användare av det nya systemet registrerar sig som nya användare.

Vid eventuella problem får du hjälp av rekryteraren för den anställning du söker samt på adressen rekrytering@helsinki.fi.
Läs här – Vanliga frågor

Om du inte har sökt jobb hos oss tidigare, börja med att registrera dig och skapa ett konto i systemet.

Nya användare registrerar sig på webbsidan:

https://jobs.helsinki.fi/

Du kan också klicka dig in på sidan genom att trycka på Sök jobbet i varje platsannons: https://www.helsinki.fi/sv/om-oss/karriar-och-lediga-anstallningar/lediga-ansta….

I samband med registreringen frågar vi efter din e-postadress, ett lösenord, ditt namn och ditt bosättningsland eller din bostadsort. Innan du skapar ett användarnamn ska du läsa och godkänna ett dataskyddsutlåtande.

Vi rekommenderar att du använder en annan e-postadress än @helsinki.fi när du registrerar dig.

Systemet styr dig direkt till din kandidatprofil. Du får också en bekräftelse på registreringen till den e-postadress du angett.

Systemets funktioner:

Profil: Här kan du söka lediga anställningar samt granska uppgifterna i din profil och din ansökningshistoria. Här kan du också ändra systemspråket och byta lösenordet i inställningarna. När du söker en ledig anställning, kom ihåg att bifoga nödvändiga bilagor till din ansökan. Bilagorna är alltid ansökningsspecifika och en meritförteckning är alltid en obligatorisk del av ansökan. Om du söker flera anställningar i vårt system, syns de bilagor du bifogat senast som bilagor också till de anställningar du sökt tidigare. Detta betyder inte att de bilagor som du bifogat senast blir en del av de ansökningar som du skickat tidigare.

Mina dokument: Här ser du den meritförteckning/det cv som du sparat senast.

Profilinformation: Här ser du vilket namn och vilken e-postadress du sparat i samband med registreringen. Här kan du spara ditt telefonnummer och bosättningsland. Du kan också redigera dessa profiluppgifter vid behov.

Sökalternativ och sekretess: Här ser du Helsingfors universitets dataskyddsbeskrivning. Om du inte godkänner dataskyddsbeskrivningen, tryck Avvisa för att radera ditt konto permanent.

Sökta tjänster: Här ser du alla anställningar som du sökt. Här kan du också vid behov redigera en ansökan du redan skickat om den ännu inte har gått vidare till bedömningsskedet i rekryteringsprocessen. Om du vill kan du också dra tillbaka din ansökan. Observera att om du drar tillbaka en ansökan, kan du återställa den tillbakadragna ansökan en gång och söka samma lediga anställning på nytt med samma profil.

Sparade ansökningar: Här kan du fortsätta bearbeta dina halvfärdiga ansökningar som fortfarande har statusen utkast.

Visa alla jobb: Lediga anställningar vid Helsingfors universitet finns här. Välj den befattning som intresserar dig och sök.

Kategori: Här kan du granska lediga anställningar vid Helsingfors universitet med hjälp av kategorier.

Karriär: Härifrån kommer du till Helsingfors universitets karriärsidor.

Du kan logga in i systemet på:

https://jobs.helsinki.fi/

Om du är anställd vid universitetet, se punkten ”Jag arbetar vid universitetet och söker en ny anställning”.

Om du har glömt ditt lösenord kan du beställa en länk för att nollställa lösenordet under ”Har du glömt lösenordet?”. Om något konto motsvarar de uppgifter du matat in, får du anvisningar för att nollställa ditt lösenord per e-post.

Om du står i anställningsförhållande till Helsingfors universitet kan du söka lediga anställningar här:

https://performancemanager.successfactors.eu/login?company=helsinginy&loginMethod=SSO 

Välj ”Inloggning för anställd”. Du loggar in i systemet med ditt lösenord och användarnamn vid universitetet (ad-behörigheten).

Du hittar en direktlänk även under verktygen på Flamma: Rekryteringssystemet.

Om du försöker söka en ledig anställning via platsannonsen på webbplatsen identifierar systemet dig som universitetsanställd med hjälp av din @helsinki.fi-adress. Du får ett felmeddelande om ditt användarnamn. Om du av någon anledning inte vill söka jobb som intern anställd, registrera ett nytt användarnamn för dig själv. Använd i så fall någon annan e-postadress för registreringen. Läs mer om registrering under "Jag är ny arbetssökande".

Du som arbetar vid universitetet med stöd av stipendium eller är docent kan söka lediga anställningar via platsannonserna på webbplatsen.

Om du är eller har varit anställd vid universitetet känner vårt system igen det. Detta kan leda till att du får ett felmeddelande där det står att din @helsinki.fi-adress redan används.

Om du är anställd vid universitetet, se punkten ”Jag arbetar vid universitetet och söker en ny anställning”.

Om du för närvarande inte arbetar vid universitetet, registrera ett nytt användarnamn för dig med en annan e-postadress (se ”Jag är ny arbetssökande”).

Ibland förekommer det kortvariga fel i systemet, vilket gör att till exempel bekräftelser inte kommer fram.

Kontakta rekrytointi@helsinki.fi så kan vi undersöka situationen och hjälpa dig vidare.

 

Kontrollera först att du verkligen skickat din ansökan.

Du har en egen kandidatprofil i rekryteringssystemet där du kan granska dina egna ansökningar på fliken ”Sökta tjänster” och halvfärdiga ansökningar på fliken ”Sparade ansökningar”. Om du inte hittar den ansökan du letar efter, gå till menyn ”Visa alla jobb” och sök fram den anställning som din ansökan gäller.

Du kan välja språk för systemet i språkmenyn i samband med inloggningen. Systemet fungerar på finska, svenska och engelska.

Kontrollera språkinställningarna för din webbläsare om rekryteringssystemet inte syns på det språk du valt.

Rekryteringssystemet sparar de uppgifter du fyllt i automatiskt men kom ihåg att trycka på ”Spara” nere på sidan om du stänger sidan eller ännu inte vill skicka in ansökan.

Ja, det kan du.

Du kan spara din ansökan när som helst innan du skickar den. Halvfärdiga ansökningar som du sparat finns på fliken ”Sparade ansökningar”.

Om du vill kan du också dra tillbaka din ansökan. De anställningar du sökt finns på fliken ”Sökta tjänster”.

Observera att om du drar tillbaka en ansökan, kan du återställa den tillbakadragna ansökan en gång och söka samma lediga anställning på nytt med samma profil.

Under din egen profil kan du redigera och komplettera de ansökningsuppgifter och bilagor till ansökningar du matat in i systemet om ansökningen ännu inte har gått vidare till bedömningsskedet i rekryteringsprocessen.

Om du söker flera anställningar i vårt system, syns de bilagor som du bifogat senast som bilagor också till de anställningar som du sökt tidigare. Detta betyder inte att de bilagor som du senast bifogat blir en del av de ansökningar som du skickat tidigare.

Om du är intresserad av universitetet som arbetsgivare men inga passande anställningar är lediga just nu, tveka inte att kontakta den enhet som intresserar dig för att fråga om arbetsmöjligheterna där.

Du kan kontrollera bilagorna till din ansökan i din egen profil på fliken ”Sökta tjänster” -> ”Mina dokument”.

Om du söker flera anställningar i vårt system, syns de bilagor som du bifogat senast som bilagor också till de anställningar som du sökt tidigare. Detta betyder inte att de bilagor som du bifogat senast blir en del av de ansökningar som du skickat tidigare.

Ansökningarna löper ut kl. 23.59 finsk tid (EEST) det datumet som uppges i platsannonsen.

Vi rekommenderar Mozilla Firefox eller Google Chrome som webbläsare. Webbläsaren ska tillåta kakor (cookies) och popup-fönster.

Bilagorna till ansökan ska vara i pdf- eller docx-format. Maxstorleken per bilaga är 20 MB.