Anvisningar för rekryteringssystemet
På denna sida hittar du anvisningar för hur du använder rekryteringssystemet.

Vid eventuella problem får du hjälp av rekryteraren för den anställning du söker samt på adressen rekrytering@helsinki.fi.
Läs här – Vanliga frågor

Nya användare registrerar sig och loggar in i systemet på webbsidan

https://msap.helsinki.fi/recruiting

Logga in – anställning vid universitetet

  • Välj detta alternativ om du har ett gällande anställningsförhållande vid Helsingfors universitet. Du loggar in i systemet med ditt lösenord och användarnamn vid universitetet (ad-behörigheten).

Login – inget anställningsförhållande till universitetet

  • Välj detta alternativ om du inte arbetar vid universitetet, om du studerar vid universitetet eller om du är stipendieforskare. Logga in med ditt personliga användarnamn (din e-postadress) och lösenord.
  • Om du har glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt via länken Glömt lösenord?
  • Du kan byta ditt lösenord via länken Ändra lösenord.

Om du inte har sökt jobb hos oss tidigare, börja med att registrera dig i systemet.

I samband med registreringen behöver vi ditt namn och din e-postadress.

Vi rekommenderar att du använder en annan e-postadress än @helsinki.fi när du registrerar dig.

Du får en bekräftelse på registreringen till din angivna e-postadress. Från bekräftelsemeddelandet kommer du vidare till inloggningen till vårt rekryteringssystem.

Systemets funktioner:

  1. Befattningar: Lediga anställningar vid Helsingfors universitet finns här. Välj befattningen som intresserar dig och sök. Om rekryteraren har gett en särskild referenskod för ansökan hittar du den lediga anställningen genom att mata in referenskoden i sökfältet.
  2. Min profil: Här sparas uppgifterna från din första ansökan, till exempel kontaktuppgifter, utbildning, arbetserfarenhet och bilagor till ansökan. Du kan redigera och uppdatera dina uppgifter i profilen. Ändringarna uppdateras också till pågående ansökningar.
  3. Mina ansökningar: Här ser du alla anställningar som du ansökt om. Du kan fortsätta redigera dina halvfärdiga ansökningar som fortfarande är utkast och vid behov redigera ansökningar som du redan lämnat in.  Om du vill kan du dra tillbaka din ansökan.

Om du inte har sökt jobb hos oss tidigare, börja med att registrera dig i vårt rekryteringssystem.

Du registrerar dig på samma sida där du loggar in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start. Du hittar sidan även via knappen Sök jobbet som finns i varje platsannons: www.helsinki.fi/sv/lediga-anstallningar.

I samband med registreringen behöver vi ditt namn och din e-postadress. Du får en bekräftelse på registreringen till din angivna e-postadress. Från bekräftelsemeddelandet kommer du vidare till inloggningen på vårt rekryteringssystem.

När du har registrerat dig kan du söka anställningen direkt via länken Sök jobbet i platsannonsen.
Om du loggar in på systemet via huvudwebbplatsen (https://rekry.helsinki.fi/start), börja med att gå till fliken Lediga platser. Sök fram och välj den lämpliga anställningen och klicka på Sök jobbet. 

Om du är anställd vid universitetet, se punkten ”Jag arbetar vid universitetet och söker en ny anställning”.

Om du är anställd vid Helsingfors universitet idag, sök lediga jobb via SAP HR-portalen på: https://saphr.it.helsinki.fi/irj/portal. Logga in med universitetets användarnamn. Du hittar en direktlänk även under verktygen på Flamma: Rekryteringssystemet eRekry.

Om du försöker söka en ledig anställning via platsannonsen på webbplatsen identifierar systemet dig som universitetsanställd med hjälp av din @helsinki.fi-adress. Du får ett felmeddelande gällande ditt användarnamn. Om du av någon anledning inte vill söka jobb som intern anställd via SAP HR, registrera ett nytt användarnamn för dig själv. Använd i så fall någon annan e-postadress för registreringen. Läs mer om registrering under ”Jag är ny arbetssökande”.

Du som arbetar med stipendium eller är docent söker lediga anställningar via platsannonserna på webbplatsen.

Om du är eller har varit anställd vid universitetet känner vårt system igen det. Detta kan leda till att du får ett felmeddelande där det står att din @helsinki.fi-adress redan används.

Om du arbetar vid universitetet, sök den lediga platsen via systemet SAP HR (se ”Jag arbetar vid universitetet och söker en ny anställning”).

Om du för närvarande inte arbetar vid universitetet, registrera ett nytt användarnamn för dig med en annan e-postadress (se ”Jag är ny arbetssökande”).

Ibland förekommer det kortvariga fel i systemet, vilket gör att till exempel bekräftelser inte kommer fram.

Skriv till rekrytointi@helsinki.fi så undersöker vi läget och hjälper dig vidare.

 

Kontrollera först att du verkligen skickat din ansökan.

I rekryteringssystemet har du en egen kandidatprofil, där du kan fylla i basuppgifter om dig själv, din utbildning och din erfarenhet. Att enbart fylla i sina profiluppgifter betyder inte att du har sökt en ledig anställning. Du kan kontrollera dina ansökningar i systemet på fliken:
Lediga platser > Mina ansökningar. Om du inte hittar den ansökan du söker här, leta fram den med hjälp av fliken Sök befattningar och sök anställningen.

För att söka en anställning måste du alltid aktivt godkänna funktionen Sök. Du kan söka ett jobb antingen via knappen Sök jobbet i platsannonsen eller i rekryteringssystemet genom att först leta fram anställningen med hjälp av jobbsökningsfunktionen.

När du ska söka ett jobb startas Ansökningsguiden som ställer frågor om din utbildning och arbetserfarenhet. Det sista steget i Ansökningsguiden är alltid att skicka ansökan.

Logga in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start.
Universitetsanställda loggar in via SAP HR.

Du kan välja språk för systemet i språkmenyn direkt i samband med inloggningen. Systemet fungerar på finska, svenska och engelska.

Du kan också ställa in språket för korrespondensen som skickas av systemet. Logga in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start. Gå till fliken Kandidatprofil. Under Personliga inställningar kan du välja det primära språket.

Rekryteringssystemet sparar automatiskt de uppgifter du anger när du går från en flik till en annan. Du kan också lämna systemet och fortsätta fylla i uppgifter och söka jobb senare.

Ja, det kan du.

Logga in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start. Universitetsanställda loggar in via SAP HR.
Gå till fliken Lediga platser > Mina ansökningar.

Klicka på rutan i början av raden för att aktivera raden med den anställning det gäller. Nu kan du fortsätta med din ansökan eller dra tillbaka den. Funktionerna ”Fortsätt/visa ansökan” och ”Radera/dra tillbaka” aktiveras.

Du kan redigera dina ansökningsuppgifter och bilagor i systemet under ansökningstiden.
Om ansökningstiden för den anställning du sökt har gått ut ser vi helst att du inte längre kompletterar eller ändrar din ansökan.

Logga in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start.Universitetsanställda loggar in via SAP HR.
 

Du kan redigera dina uppgifter under Kandidatprofil > Min profil.
Om du redigerar, lägger till eller raderar bilagor, se den separata punkten ”Att lägga till bilagor”.

Det personliga brev du skrivit i systemet i samband med din ansökan går inte att redigera. Du kan skriva ett nytt brev om det behövs och lägga till det som bilaga i din ansökan.

Om du är intresserad av universitetet som arbetsgivare men inga passande anställningar är lediga just nu, tveka inte att kontakta den enhet som intresserar dig för att fråga om arbetsmöjligheterna där.

Du kan också fylla i en kandidatprofil i vårt rekryteringssystem och frigöra din profil. Att frigöra profilen betyder att du är öppen för jobbmöjligheter och att vi får kontakta dig angående eventuella jobb som passar dig. Dessutom kan du spara en jobbagent i systemet under Lediga platser > Jobbagent.

Du kan kontrollera bilagorna till din ansökan på fliken Min profil > Bilagor.
Logga in på systemet: https://rekry.helsinki.fi/start. Universitetsanställda loggar in via SAP HR.

Under fliken Bilagor hittar du en rullgardinsmeny som heter Mina ansökningar.
Gå till menyn och välj ett jobb för att titta på bilagorna.

Alla bilagor i din kandidatprofil visas nu på sidan. Här kan du också lägga till nya bilagor i din profil.
Varje bilaga efterföljs av en liten kryssruta. Genom att markera eller avmarkera rutor väljer du vilka av bilagorna som visas för personerna som ska bedöma din ansökan. 

OBS! Radera inte bilagor från systemet om de är kopplade till ett annat jobb du sökt.

Ansökningarna löper ut kl. 23.59 finsk tid (EEST) det datumet som uppges i platsannonsen.

Vi rekommenderar Mozilla Firefox eller Google Chrome som webbläsare. Webbläsaren ska tillåta kakor (cookies) och popup-fönster.

Bilagorna till ansökan ska vara i pdf-format. Maxstorleken per bilaga är 20 MB.