Genom
En tillgänglig webbtjänst är tekniskt felfri och har ett tydligt och lättolkat gränssnitt och begripligt innehåll. Det finns fortfarande svårigheter på vägen mot en tillgänglig innehållsproduktion, eftersom universitetet har tusentals innehållsproducenter.
Vi utvecklar till exempel ständigt webbplatsen Helsinki.fi:s tillgänglighet med hjälp av automatiska verktyg och kvalitetsrevision som genomförs av experter. Innehållsproducenterna har fått introduktion i hur man skapar tillgängligt innehåll.
Regionförvaltningsverket är den myndighet i Finland som övervakar hur tillgänglighetskraven iakttas:
Mer information (kräver inloggning med ditt användarnamn vid universitetet):
Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster gäller merparten av webbplatsers och applikationers funktioner och innehåll. Enligt tillsynsmyndigheten är det bara ett fåtal innehåll och tjänster som inte behöver uppfylla tillgänglighetskraven.
Andra tillgänglighetsanvisningar gällande innehåll finns på sidan om tillgänglighet i handboken för innehållsproducenter,
Ett tydligt och begripligt språk spelar en nyckelroll för att innehållet ska vara tillgängligt.
I handboken för innehållsproducenter och sidan om tillgänglighet finns också närmare anvisningar för innehållsproducenter som använder Drupal för att publicera innehåll på Helsinki.fi och dem som publicerar innehåll på intranätet Flamma.
Utöver de allmänna tillgänglighetsanvisningarna i handboken för innehållsproducenter finns det också
Moodle (
I anvisningarna för lärarna berättas det hur man kan skapa, föra in eller kombinera tre typer av innehåll på ett Moodle-område:
Utöver tillgänglighetsanvisningarna får lärarna också stöd av experterna vid enheten Undervisningsteknologi.
Det finns fortfarande utmaningar när det gäller att skapa tillgängliga videor. Universitetet utvecklar befintliga system och testar även nya verktyg och tjänster som i framtiden ska göra det lättare att uppfylla tillgänglighetskraven. Observera att tillgänglighet till video inte är begränsat till tillgänglighet till undertexter. Helhetens tydlighet och kvaliteten på det tekniska genomförandet är en bra utgångspunkt. Undertexter och textsvar kan tillhandahållas antingen som en köpt tjänst enligt ett ramavtal, genom taligenkänning eller direkt på manusstadiet.
Undervisningen är tillgänglig när du som student utan möda kan komma in i undervisningslokalerna och använda olika tekniska tjänster som används i undervisningen och för att informera om den, och fullt ut kan medverka i undervisningssituationen.
Individuella arrangemang kan inte kompensera för tillgänglighetsbrister, men de kan bidra till att göra en students lärande mer tillgängligt och hjälpa dem att uppnå de läranderesultat som krävs för deras examen och kurser. Läs mer på sidan med riktlinjer för individuella arrangemang.
Innehåll som studenter skapar på ett Moodle-område behöver inte uppfylla tillgänglighetskraven. Undantag är innehåll som används upprepade gånger, till exempel om en student gör en video som sparas och används som studiematerial kommande läsår, måste videon förses med undertext.
Avhandlingar som publiceras i Helda ska vara tillgängliga. Universitetet har gjort anvisningar för studenterna som gäller särskilt avhandlingsfilers tillgänglighet.
Vårt universitet har som mål att utveckla sina tjänster, sina lokaler och sin verksamhet så att de lämpar sig för alla.
Vi följer principerna för likabehandling och icke-diskriminering samt för inkludering. Inkludering innebär att alla som en självklarhet tas med i gemenskapen och verksamheten, så att alla likvärdigt kan delta. Tillgänglighet är ett av kraven för jämlikt deltagande. En tillgänglig miljö gör inte skillnad på människor utgående från deras rörelse- och funktionsförmåga. När miljön är tillgänglig har alla lika möjligheter att medverka oberoende av syn, hörsel, rörelseförmåga, ålder, eller andra faktorer som har med personliga egenskaper att göra.
Tillgänglighet främjas vid universitetet också bland annat på följande sätt:
Du kan fråga mer om tillgängligheten i Helsingfors universitets lokaler: