Viestintä

Viestinnän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää viestinnän ja julkisuuden ilmiöitä suhteessa organisaatioihin, yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Tieteenalan keskeisiä tutkimuskohteita ovat median ja julkisuuden muutokset, promootiokulttuuri, poliittinen viestintä, viestintäpolitiikka, tiedeviestintä, globaali mediamaisema, kriisiviestintä sekä viestinnän filosofia.

Viestinnän tutkijat tekevät yhteistyötä monien eri alojen tutkijoiden kanssa ja hyödyntävät kansainvälisiä verkostoja tutkimushankkeissaan. Tavoitteena on korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen lisäksi yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja aktiivinen osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tieteenalan kuvaus

Viestinnällä on keskeinen rooli yhteiskunnan eri instituutioiden ja organisaatioiden toiminnassa. Modernien demokratioiden toiminta rakentuu julkiselle keskustelulle, poliittiselle viestinnälle ja kuvitteellisten yhteisöjen rakentamiselle. Yritykset, kansalaisjärjestöt ja muut instituutiot tarvitsevat viestintää tullakseen näkyviksi ja edistääkseen omia tavoitteitaan. Eri organisaatiot tarvitsevat viestintää myös sitouttaakseen ja motivoidakseen omia työntekijöitään tai aktivistejaan. Mediat, sekä perinteiset mediat että uusi digitaalinen media, ylläpitävät julkisia tiloja, joilla ratkotaan ja neuvotellaan yhteiskunnan keskeisistä kysymyksistä. Viestintä on kiinteästi yhteyksissä myös vallankäyttöön, koska modernissa yhteiskunnassa vallankäyttö on viestinnällistä: asiat ratkotaan sanan eikä miekan voimalla.

Viestinnän tutkimus tarkastelee näitä yhteiskunnan ilmiöitä monipuolisesti ja kriittisesti analysoiden viestinnän roolia, keinoja ja muutoksia yhteiskunnassa. Viestinnän tutkimus tutkii muun muassa medioiden toimintaa ja esityksiä, journalismia ja poliittista viestintää, viestintäpolitiikkaa, organisaatioiden viestintää, promootioviestintää sekä tiedeviestintää.

Tutkimuksen profiili

Helsingin yliopistossa viestinnän tutkimusalaan kuuluu monipuolisesti viestinnän alan tutkimusta. Tutkimuksen nykyisiin painopistealueisiin kuuluvat:

  • Julkisuuden tutkimus
  • Mediatutkimus
  • Organisaatioiden viestintä
  • Poliittinen viestintä
  • Viestintäpolitiikka
  • Tiedeviestintä
Tutkimushankkeita

Osalla hankkeista on vain englanninkieliset nimet.

  • Johanna Sumiala, , Suomen akatemia 2021–2025
  • Mervi Pantti, . Suomen Akatemia 2020–2024
  • Mervi Pantti, NORDIS Nordic observatory for digital media and information disorders European Commission 2021–2023. Hankkeen Twitter-tili:
  • Johanna Sumiala, The Nordic Network of Religion, Media and Populism, NOREMPO. The Joint Committee for the Nordic Research Councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS) 2021–2023
  • Esa Väliverronen,  (linkki vie englanninkieliselle sivulle).
  • Esa Väliverronen,  (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Helsingin Sanomain säätiö (2020–2023).
  • Marko Ampuja, , Suomen Akatemia 2017–2022
  • Juha Herkman, , Suomen Akatemia, 2018–2022.
  • Mervi Pantti,  (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Horizon 2020, 2019–2022.
  • Johanna Sumiala: , Suomen Akatemia 2017–2021
  • Esa Väliverronen, Julkinen asiantuntijuus ja tutkijan sananvapaus, Koneen säätiö 2018–2021.
  • Juha Herkman, , Suomen Akatemia 2017–2021
  • Anu Kantola: , Strategisen tutkimuksen neuvosto 2017–2021
  • Janne Matikainen, , Helsingin Sanomain Säätiö 2019–2020
  • Mervi Pantti, Racisms and public communications in the hybrid media environment, HYBRA (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Suomen Akatemia 2016–2019
  • Johanna Sumiala: Diginuoruus Mediakaupungissa - Urbaanietnografisia avauksia Helsingin ja Pietarin kaduilla ja asemilla, Koneen säätiö 2016–2018
  • Juha Herkman, , Suomen Akatemia 2013–2018
  • Kari Karppinen, , Suomen Akatemia 2014–2018
  • Anu Kantola, , Koneen säätiö 2015–2017
  • Mervi Pantti, Tieto ja tunteet pakolaiskeskustelussa - Big data -tutkimus vuonna 2015 käynnistyneen pakolaiskriisin julkisuudesta, Helsingin Sanomain Säätiö 2016–2017
Kou­lu­tus­oh­jel­mat, jois­sa vies­tin­tää ope­te­taan
Yh­teis­työ ja yh­teis­kun­nal­li­nen vuo­ro­vai­ku­tus

Viestinnän tutkijat tekevät yhteistyötä viestintäalan organisaatioiden, poliittisten ja valtiollisten toimijoiden, kansalaisjärjestöjen sekä tutkimuslaitosten ja tutkijoiden kanssa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Viestinnän tutkijat osallistuvat monipuolisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun tuottamalla tutkimustietoa, kommentoimalla ajankohtaisia ilmiöitä mediassa ja erilaisissa keskustelutilaisuuksissa, kirjoittamalla kolumneja ja blogeja, pitämällä yleistajuisia luentoja sekä tarjoamalla asiantuntija-apua ja koulutusta monenlaisissa viestintäkysymyksissä.

Vuorovaikutusta yhteiskuntaan pitävät yllä myös käytäntöä lähellä olevat opintojaksot, joissa opettajina toimivat viestinnän ammattilaiset.

 pidetään yllä yhteyksiä työelämään siirtyneisiin entisiin opiskelijoihin.

Blo­ge­ja, si­vu­ja ja some-ka­na­via

Löydät tästä joitakin viestinnän omia sekä yhteistyökumppaneidemme blogeja. Seuraa meitä, jotta tiedät mistä puhutaan!

  • : viestinnän professori Esa Väliverrosen Mediayhteiskunta-blogi
  • : viestinnän dosentti Janne Matikaisen blogi, jossa hän kirjoittaa verkkomaailman ilmiöistä
  • : P3 Publics, Politics & Promotion -tutkimusryhmä kommentoi julkista elämää ja toimintaa
  • : digitaalisen tutkimuksen blogi
  • : viestinnän tutkija ja konsultti Petro Poutanen kirjoittaa organisaatioiden viestinnästä ja luovuudesta
  • -lehti
Ihmiset

Tieteenalavastaava:

Politiikan ja viestinnän kandiohjelman johtaja: 

Show less info
Show less info
Show more info
Show less info
Show less info
Show less info
Show less info
Show less info
Yhteystiedot

PL  54 (Unioninkatu 37)
00014 Helsingin yliopisto