Viestintä
Viestinnän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää viestinnän ja julkisuuden ilmiöitä suhteessa organisaatioihin, yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Tieteenalan keskeisiä tutkimuskohteita ovat median ja julkisuuden muutokset, promootiokulttuuri, poliittinen viestintä, viestintäpolitiikka, tiedeviestintä, globaali mediamaisema, kriisiviestintä sekä viestinnän filosofia.
Viestinnän tutkijat tekevät yhteistyötä monien eri alojen tutkijoiden kanssa ja hyödyntävät kansainvälisiä verkostoja tutkimushankkeissaan. Tavoitteena on korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen lisäksi yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja aktiivinen osallistuminen yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tieteenalan kuvaus
Viestinnällä on keskeinen rooli yhteiskunnan eri instituutioiden ja organisaatioiden toiminnassa. Modernien demokratioiden toiminta rakentuu julkiselle keskustelulle, poliittiselle viestinnälle ja kuvitteellisten yhteisöjen rakentamiselle. Yritykset, kansalaisjärjestöt ja muut instituutiot tarvitsevat viestintää tullakseen näkyviksi ja edistääkseen omia tavoitteitaan. Eri organisaatiot tarvitsevat viestintää myös sitouttaakseen ja motivoidakseen omia työntekijöitään tai aktivistejaan. Mediat, sekä perinteiset mediat että uusi digitaalinen media, ylläpitävät julkisia tiloja, joilla ratkotaan ja neuvotellaan yhteiskunnan keskeisistä kysymyksistä. Viestintä on kiinteästi yhteyksissä myös vallankäyttöön, koska modernissa yhteiskunnassa vallankäyttö on viestinnällistä: asiat ratkotaan sanan eikä miekan voimalla.
Viestinnän tutkimus tarkastelee näitä yhteiskunnan ilmiöitä monipuolisesti ja kriittisesti analysoiden viestinnän roolia, keinoja ja muutoksia yhteiskunnassa. Viestinnän tutkimus tutkii muun muassa medioiden toimintaa ja esityksiä, journalismia ja poliittista viestintää, viestintäpolitiikkaa, organisaatioiden viestintää, promootioviestintää sekä tiedeviestintää.
Tutkimuksen profiili
Helsingin yliopistossa viestinnän tutkimusalaan kuuluu monipuolisesti viestinnän alan tutkimusta. Tutkimuksen nykyisiin painopistealueisiin kuuluvat:
- Julkisuuden tutkimus
- Mediatutkimus
- Organisaatioiden viestintä
- Poliittinen viestintä
- Viestintäpolitiikka
- Tiedeviestintä
Tutkimushankkeita
Osalla hankkeista on vain englanninkieliset nimet.
- Johanna Sumiala, Uskonto ja populismi hybridissä mediaympäristössä, Suomen akatemia 2021—2025
- Mervi Pantti, MAPS - Digitaaliset media-alustat ja sosiaalinen vastuu. Suomen Akatemia 2020 - 2024
- Mervi Pantti, NORDIS Nordic observatory for digital media and information disorders European Commission 2021-2023. Hankkeen Twitter-tili: @nordishub
- Johanna Sumiala, The Nordic Network of Religion, Media and Populism, NOREMPO (linkki vie englanninkieliselle sivulle). The Joint Committee for the Nordic Research Councils in the Humanities and Social Sciences (NOS-HS) 2021—2023
- Esa Väliverronen, Mediating expertise (MEX) consortium (linkki vie englanninkieliselle sivulle).
- Esa Väliverronen, Expertise, media and trust on covid-19 crisis (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Helsingin Sanomain säätiö (2020-2023).
- Marko Ampuja, Informaatioteknologioita koskevien innovaatiodiskurssien konjunkturaaliset muutokset, Suomen Akatemia 2017—2022
- Juha Herkman, Viestinnälliset oikeudet digitaalisessa murroksessa, Suomen Akatemia, 2018-2022.
- Mervi Pantti, RAISD Reshaping and inclusion strategies for distinctively vulnerable people among the forcibly displaced (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Horizon 2020, 2019-2022.
- Johanna Sumiala: Hybridi terrori. Terroristinen väkivalta globaalina mediatapahtumana - kohti uutta tutkimusmallia (HYTE), Suomen Akatemia 2017-2021
- Esa Väliverronen, Julkinen asiantuntijuus ja tutkijan sananvapaus, Koneen säätiö 2018-2021.
- Juha Herkman, Mainstreaming Populism in the 21st Century, Suomen Akatemia 2017-2021
- Anu Kantola: Kansalaisuuden kuilut ja kuplat (BIBU), Strategisen tutkimuksen neuvosto 2017-2021
- Janne Matikainen, Tunteet pelissä: Median auktoriteetti ja yleisön luottamus, Helsingin Sanomain Säätiö 2019–2020
- Mervi Pantti, Rasismit ja julkinen keskustelu hybridissä mediamaisemassaRacisms and public communications in the hybrid media environment, HYBRA (linkki vie englanninkieliselle sivulle), Suomen Akatemia 2016–2019
- Johanna Sumiala: Diginuoruus Mediakaupungissa - Urbaanietnografisia avauksia Helsingin ja Pietarin kaduilla ja asemilla, Koneen säätiö 2016–2018
- Juha Herkman, Pohjoismainen populismi mediassa, Suomen Akatemia 2013–2018
- Kari Karppinen, Changing ideologies of media and communication policy, Suomen Akatemia 2014–2018
- Anu Kantola, KAMU: Kaikki mukaan? Avoin hallinto ja uudet osallistumismuodot, Koneen säätiö 2015–2017
- Mervi Pantti, Tieto ja tunteet pakolaiskeskustelussa - Big data -tutkimus vuonna 2015 käynnistyneen pakolaiskriisin julkisuudesta, Helsingin Sanomain Säätiö 2016–2017
Koulutusohjelmat, joissa viestintää opetetaan
Yhteistyö ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Viestinnän tutkijat tekevät yhteistyötä viestintäalan organisaatioiden, poliittisten ja valtiollisten toimijoiden, kansalaisjärjestöjen sekä tutkimuslaitosten ja tutkijoiden kanssa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Viestinnän tutkijat osallistuvat monipuolisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun tuottamalla tutkimustietoa, kommentoimalla ajankohtaisia ilmiöitä mediassa ja erilaisissa keskustelutilaisuuksissa, kirjoittamalla kolumneja ja blogeja, pitämällä yleistajuisia luentoja sekä tarjoamalla asiantuntija-apua ja koulutusta monenlaisissa viestintäkysymyksissä.
Vuorovaikutusta yhteiskuntaan pitävät yllä myös käytäntöä lähellä olevat opintojaksot, joissa opettajina toimivat viestinnän ammattilaiset.
Alumnitoiminnalla pidetään yllä yhteyksiä työelämään siirtyneisiin entisiin opiskelijoihin.
Blogeja, sivuja ja some-kanavia
Löydät tästä joitakin viestinnän omia sekä yhteistyökumppaneidemme blogeja. Seuraa meitä, jotta tiedät mistä puhutaan!
- Mediayhteiskunta-blogi
Viestinnän professorin Esa Väliverrosen Mediayhteiskunta-blogi
- Janne Matikainen
Viestinnän dosentin Janne Matikaisen blogi, jossa hän kirjoittaa verkkomaailman ilmiöistä
- #P3 Platform
P3 Publics, Politics & Promotion -tutkimusryhmä kommentoi julkista elämää ja toimintaa
- Rajapinta
Digitaalisen tutkimuksen blogi
- Petro Poutanen
Viestinnän tutkija ja konsultti Petro Poutanen kirjoittaa organisaatioiden viestinnästä ja luovuudesta
- Media & Viestintä
Media & Viestintä -lehti
Yhteystiedot
Viestinnän posti- ja käyntiosoite
PL 54 (Unioninkatu 37)
00014 Helsingin yliopisto
Tietoa medialle
Palveluita medialle