Professorsinstallation

Universitetet firar sina nya professorer två gånger om året. Till professorernas nya anställning hör en offentlig installationsföreläsning. Enligt hävdvunnen sed sker installation alltid på en onsdag, den sista i maj eller första i december.
Kommande installationsföreläsningar

De nya professorerna vid Helsingfors universitet håller sina installationsföreläsningar onsdagen den 4 december i universitetets huvudbyggnad (Alexandersgatan 5) med start klockan 14.15. Föreläsningarna är lättförståeliga presentationer av professorernas eget vetenskapsområde och aktuella forskningsfrågor.

Ytterligare information och programmet publiceras i detta meddelande senare. Mer information: helsinkiunievents@helsinki.fi.

Klädseln

Gällande klädsel för installandi är frack (vit fluga, svart väst) för herrar och svart dräkt för damer. Präster kan bära prästdräkt. De som har disputerat utomlands kan ha doktorsklädsel från respektive universitet. Doktorhatten, om sådan finns, tas också med. Deltagarna i processionen önskas klä sig i mörk kostym. Klädsel för åhörare: Mörk kostym utan doktorshatt.

Klädkoden gäller endast välkomstfesten som börjar klockan 17.00. Man kan delta i installationsföreläsningarna i prydliga vardagskläder.