På forskarnas natt fredagen den 27.9 visar vi vetenskapens under

Anteckna datumet 27.9 2024 i din kalender redan nu, och anmäl dig till e-postlistan för Forskarnas natt. Då kommer du att få uppdateringar och detaljer om programmet som Helsingfors universitet erbjuder, och du får veta när daghems-, skol- och studerandegrupper får börja anmäla sig för workshopparna.

Forskarnas natt är ett vetenskapsevenemang som firas i hela Europa för att bekanta den breda publiken med vetenskap och forskarnas arbete. Evenemanget den 27.9 2024 är avgiftsfritt och innehåller ett mångsidigt program för både barn och vuxna.

Dagsprogram för barn i centrala Helsingfors, Mejlans, Vik och Gumtäkt

Under workshopparna på campus får barn och unga under dagens lopp bekanta sig med forskarnas arbete och arbetsplatser på de fyra campusområdena vid Helsingfors universitet.

Exempel på workshoppar: * Bygg en seismometer och hoppa en jordbävning * Bekanta dig med cancerforskning * Kemiska under * Mikrober och växternas hälsa * Djurens varningsfärger * Laserpejling avslöjar trädens och skogarnas hemligheter * Betydelsefulla och styrkande platser * Hur identifierar du missvisande information? Testa din medietolkningsförmåga * Undervisande berättelseanimationer * The journey of solar storms * Latest research with Bjurböle meteorites – meteoritnedslag i Bjurböle

Förutom på finska finns det workshoppar också på engelska. Registreringen för workshopparna öppnas mot slutet av sommaren.

Ge oss din e-postadress, så skickar vi ett meddelande då registreringen för daghems-, skol- eller studerandegrupper öppnas!

Kvällsprogram på Observatoriet och Vetenskapshörnan

På kvällen kl. 16-20 kan vem som helst bekanta sig med vetenskapens fascinerande värld på Observatoriet och Vetenskapshörnan under ledning av forskare. Dessutom kan du dyka in i världsalltets hemligheter på Observatoriets permanenta utställning.

Exempel på forskarnas presentationer: Hundra år av seismiska mätningar i Finland * Ett flyktrum med fysiktema * Hur profilerar internetjättarna oss? * Testa din medieläskunskap – hur missleds vi med kartor, bilder eller diagram? * Patientcentrerad medicin och vård * Mikrober och växternas hälsa * Handarbete och vetenskap – handarbetsvetenskap! * Vilka miljöfaktorer ger oss styrka? * Klimatförändring, minskning av biologisk mångfald och framtidens skogar * Sustainability transformation in society * Latest research with Bjurböle meteorites – meteoritnedslag i Bjurböle

Adress Kopernikuksentie 1, Helsingfors (Observatoriet) och Yliopistonkatu 4, Helsingfors (Vetenskapshörnan)

Programmet i Observatoriet och Vetenskapshörnan och Observatoriets utställningar är öppna avgiftsfritt för alla och man behöver inte anmäla sig till dem.

Forskarnas natt på Vetenskapsmuseet Lågan

Gratis inträde till utställningarna på Vetenskapsmuseet Lågan fredagen den 27.9 2024 kl. 16-20.

Har du redan sett de nya utställningarna på Vetenskapsmuseet Lågan? Välkommen på besök! Utställningen ”Mat till alla” låter dig tugga av något som rör allas vår vardag: hur har vetenskapen påverkat vad vi äter? Var kommer maten ifrån? Vi bjuder på en stor portion vetenskapshistoria kryddad med en nypa humor. Utställningen utmanar besökaren till att fundera på våra uppfattningar om mat.

Den permanenta utställningen ”Eld och lågor för vetenskap” berättar historier om universitetet och människorna där. På hurdana platser utförs forskning och hur har olika vetenskapsgrenar påverkat uppkomsten och utvecklingen av Finland?

Adress Fabiansgatan 33, Helsingfors.