Grunderna i följande generation av mobilnätverk lärs ut på kursen Core 5G and Beyond

Kursen Core 5G and Beyond, som är öppen för allmänheten, riktar sig till alla som är intresserade av att förstå hur mobilnätverk fungerar och hur mobilteknologin kommer att förändra vår vardag.

Kursen Core 5G and Beyond, som är öppen för alla, lär ut grunderna i de centrala funktionerna hos mobilnätverk, med särskild fokus på 5G och framtida 6G-nätverk. Kunskap om grunderna i trådlösa system och datornätverk rekommenderas som bakgrund för kursen, men man kan delta utan, också.

”Som banbrytande och unik webbkurs i världen undervisar vi i framtida teknologi och vad det kommande 6G kunde innebära”, säger professor Sasu Tarkoma.

”Kursen fokuserar på utvecklingen av arkitekturen och applikationerna i mobila nätverk, från de tidiga nätverken till dagens 5G och det kommande 6G.”

Kursens målsättning är att presentera de centrala elementen och applikationerna hos nätverken. Under kursen undervisar vi bl.a. om att förstå designprinciperna och byggklossarna för mobila nätverk, samt en vision för hur framtidens mobilteknologier kan förändra vår vardag.

Kursen har planerats för att snabbt uppdatera både nybörjare och erfarna forskare

Helsingfors universitet har förverkligat kursen i samarbete med Fitech och 6G Finland, med stöd av undervisnings- och kulturministeriet.

”6G stöder nästa generations infrastruktur, och därmed utvecklingen av vårt informationsbaserade samhälle”, säger professor Leandros Tassiulas från Yale-universitetet, samarbetspartner med Helsingfors universitet, vars forskningsgrupp redan har fått bekanta sig med kursen.

”Core 5G-kursen har planerats för att snabbt uppdatera både nybörjare och erfarna forskare.”

Efter att ha tagit kursen kan studerande besvara frågor som vad betyder signalstyrka, varför övergår telefoner till ”roaming” i utlandet, och vad är virtualisering och molnberäkning, och vad har de med 5G och 6G att göra?

Det finns mera information om kursen på webbsiten 5G MOOC (sidan på engelska). Grundkurser i trådlösa system och datornätverk ger en utmärkt grund för MOOC-kursen. Materialet finns till hands också utan inloggning.

Helsingfors universitet har också nyligen öppnat en forskningssajt om 6G med samlad information om de senaste utvecklingarna och innovationerna inom 6G-teknologi. Sajten hålls uppdaterad om projekt, nyheter, evenemang och samarbetsmöjligheter inom mobilnätverk. Se mera på adressen 6G Research | University of Helsinki

Universitetets 6G-grupp kommer även att delta i evenemanget MVC Barcelona 27.2 – 2.3, 2023