Opintokäynnit

Tiedeluokkien opintokäynnit suunnitellaan tukemaan opetussuunnitelmien tavoitteita ja toteutusta. Opintokäynnin aikana on tieteenalakohtaista kokeellista työskentelyä sekä tutustumista tutkimukseen ja yliopisto-opiskeluun. Opintokäynnit toteutetaan joko Helsingin yliopiston tiedekampuksella Kumpulassa tai etänä verkon välityksellä.
Opintokäynnin varaus
Opintokäyntien teemat

Eri tieteenaloilla on painopisteestään riippuen erilaiset kohderyhmät. Alakoululaisille ja varhaiskasvatukseen opintokäyntejä järjestetään matematiikassa sekä tietojenkäsittelytieteessä. Yläkoululaisille tarjontaa on fysiikassa, kemiassa, matematiikassa sekä tietojenkäsittelytieteessä. Lukiolaisille ja muille toisen asteen opiskelijoille vierailuita on fysiikassa, kemiassa, maantieteessä, matematiikassa sekä tietojenkäsittelytieteessä.

Fysiikan avoin opetuslaboratorio Fotoni on fysiikan tiedeluokka, jonka painopisteinä ovat näkymättömän tuominen näkyväksi sekä ilmastofysiikan ja kvanttifysiikan perusteiden opetus.

Yläkoulu ja toisen asteen peruskurssit

Lämpösäteily ja ilmastonmuutos (pdf) työssä tutustutaan lämpökameroiden avulla infrapunasäteilyn aallonpituuksiin ja miten ilmakehän kaasut vaikuttavat kasvihuoneilmiöön.

  • Opintokäynti voidaan järjestää lähiopetuksena sekä etäopetuksena.

Toisen asteen syventävät kurssit

Valosähköinen ilmiö (pdf): Työssä mitataan fotonien irroittamien elektronien pysäytysjännitteiden kautta Planckin vakio ja valon aallonpituuden ja yhden fotonin energian välinen yhteys.

Elektronin ominaisvaraus (pdf). Työssä ohjataan elektronisuihku ympyräradalle magneettien avulla ja mitataan elektronin varauksen ja massan suhde. Samalla nähdään, miten revontulet syntyvät.

Kaksoisrakokoe yhdellä fotonilla (pdf). Klassinen kaksoisrakoe ja sen toistaminen yhdellä fotonilla.

Millikanin koe (pdf). Työssä tutustutaan laadullisesti Millikanin öljypisarakokeeseen, jolla määritettiin alkeisvaraus vuonna 1909.Työn suorittaminen kokonaan on suositeltavaa vain Millikanin kokeesta erityisesti kiinnostuneille, muille suosittelemme kokeen kvalitatiivista tarkastelua ja koejärjestelyn periaatteeseen tutustumista.

Mustan kappaleen säteily (pdf). Työssä mitataan hehkulangan spektri ja tutustutaan mustan kappaleen säteilyn erityispiirteisiin

Emissiospektrit (pdf). Työssä tarkastellaan lyhyesti erilaisten valonlähteiden, kuten hehkulampun tai kaasupurkausputkien säteilyn spektriä ja spektriviivoja.

Valittavissa olevat lisävalinnat:

  • Opiskelijan elämää

Kemianluokka Gadolinin opintokäyntien painopisteinä ovat kestävä kehitys, kestävä kemia sekä kiertotalous. Kokeelliset työt on jaoteltu energia, materiaalit sekä hyvinvointi ja terveys -alateemoihin, joiden kautta pohditaan kemian roolia kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Töiden ja demonstraatioiden kestot löytyvät kohderyhmän yhteydestä.

Energia

Aurinkokennoja mustikalla (pdf) tutustuttaa oppilaat titaanioksidista ja väriaineesta valmistetun aurinkokennon toimintaperiaatteeseen. Työ soveltuu mielenkiinnon herättäjäksi yläkoululaisille, ja lukioon KE1, KE2 sekä KE5 -kurssille. Työn kautta luodaan oppilaille käsityksiä uusiutuvista energialähteistä sekä pohditaan erilaisia energialähteitä. Samalla tutustutaan sähkökemiaan sekä ajankohtaiseen kemian tutkimukseen.

  • Yläkoulu (90 min)
  • Toinen aste (90 min)

Fotokatalyyttinen vedenpuhdistus (pdf) -työssä tutkitaan spektrofotometrisesti, miten fotokatalyytti puhdistaa vettä ajan kuluessa. Työn tarkoituksena on parantaa oppijan ymmärrystä vedenpuhdistuksen kemiasta (KE2 kestävyyskysymykset) sekä antaa valmiuksia spektrometrien käyttöön (KE3 spektrien tulkinta). Yläkoululaisten kanssa aihetta käsitellään ilman spektrien tulkintaa.

  • Yläkoulu (120min)
  • Toinen aste (120 min)

Värejä ja valoja -työ tuo esiin, miten valkoinen valo koostuu eri aallonpituuksista. Työssä havainnollisestaan sitä, mitä tapahtuu kun valo osuu esineeseen, ja miten esineen väri määräytyy sen perusteella.

  • Yläkoulu (20-30 min)
  • Toinen aste (20-30 min)

Materiaalit

Kasvien piilotetut väriaineet (pdf) -työ sopii lukioon kurssille KE2 poolisuuden yhteyteen tai KE1-kurssille ja yläkouluun erotusmenetelmien yhteyteen, jolloin poolisuuteen liittyviä tehtäviä ei käsitellä. Tavoitteena on oppia kromatografia erotusmenetelmänä, ymmärtää poolisuuden merkitys kromatografiassa ja pohtia luonnon väriaineita kestävän kemian näkökulmasta.

  • Yläkoulu (60 min)
  • Toinen aste (60 min)

Muotia sellusta (pdf) -työssä tutustutaan kemian merkitykseen materiaalikehityksessä ja tutkitaan ympäristöystävällisempia keinoja selluloosan liuottamiseen.

  • Yläkoulu (90 minuuttia)
  • Toinen aste (90 minuuttia)

Nanoteknologian kokeellisuus (pdf) -kokonaisuus perehdyttää nanoteknologiaan monipuolisilla lyhyillä kokeellisilla töillä. Työt toteutetaan työpistetyöskentelynä, ja valittavissa olevista töistä valitaan vierailulle sopivimmat ryhmäkohtaisesti. 

  • Yläkoulu (30-60 minuuttia)
  • Toinen aste (30-60 minuuttia)

Nestetyppidemonstraatioissa (pdf) tutustutaan typen ominaisuuksiin sekä kylmän vaikutukseen kaasujen tilavuuteen sekä aineiden ominaisuuksiin.

  • Yläkoulu (15 minuuttia)
  • Toinen aste (15 minuuttia)

Valmiiden työkokonaisuuksien ohella vierailu on mahdollista varata IR-spektrin ajoa varten koulussa valmistetusta näytteestä. Samalla harjoitellaan spektrin tulkintaa. Tieto ajettavasta näytteestä tulee olla tiedossa viimeistään kahta viikkoa ennen vierailua. Kokonaisuuden kesto on noin 60-90 minuuttia.

Hyvinvointi ja terveys

Nallekarkin ja porkkanan kylpy (pdf) -demonstraatiossa havainnollistetaan ravinnon energiasisältöä palamisreaktion avulla.

  • Yläkoulu (15 minuuttia)
  • Toinen aste (15-20 minuuttia)

Vau mikä voide (pdf) -työssä valmistetaan voide ja pohditaan kosmetiikan kemiaa.

  • Yläkoulu (45 minuuttia)

Nestetyppijäätelö (pdf) yhdistää molekyyligastronomian ja olomuodon muutoksiin vaikuttavien tekijöiden pohtimisen. Työ tehdään vegaanisena, ja sen yhteydessä pohditaan ruoan ilmastovaikutuksia.

  • Yläkoulu (60 minuuttia)
  • Toinen aste (60 minuuttia)

Viruslaboratorio (pdf) -työssä tutustutaan laboratorioanalytiikan kemiaan ja entsyymeihin.

  • Yläkoulu (90 minuuttia)
  • Toinen aste (60-80 minuuttia)

Toiminnallisen osuuden lisäksi opintokäyntiin voidaan sisällyttää tutkijavierailu, esitys yliopisto-opiskelusta ja kampuskierros.

Geopiste on geotieteiden ja maantieteen tiedeluokka, jonka tavoitteena lisätä ymmärrystä tieteenalojen laaja-alaisuutta luonnontieteellisine sekä humanistisine näkökulmineen.

Toinen aste ja yläkoulu

Maantieteen tutustumiskäynnin aikana käymme lyhyesti läpi maantieteen historian ja tieteenalan kehityksen. Ajankohtaisia tutkimusaiheita havainnollistetaan erilaisten osallistavien tehtävien avulla.

Maanjäristysten alueellisuus ja niiden vaikutukset -työssä tutustutaan maanjäristysten esiintyvyyteen liittyviin tekijöihin sekä millainen suhde esimerkiksi episentrumin sijainnilla, hyposentrumin syvyydellä ja järistyksen voimakkuudella on maanjäristysten vaikutuksiin.

Maankäytön muutokset ja vesipula Kenian Taitavuorilla -työssä tutustutaan tosielämän esimerkin kautta miten ihmisten aiheuttamat muutokset maankäytössä vaikuttavat ympäristöön. Harjoituksessa analysoidaan paikkatieto-ohjelmalla veden vähentymistä Taitavuorilla ja pohditaan sen vaikutuksia.

Monilajinen maailma:​ Miten huomioida maailman muut(okset) -työssä lähestytään maailman muutoksia post-humanistisesta näkökulmasta ja pohditaan ihmisen roolia maailmassa.

Betonia syvemmälle–Kaupunkimaantieteen tutkimus ja menetelmät -työssä tutkiskelemme monipuolisesti kaupunkien olemusta, kehitystä ja niiden rakentumisen taustalla vaikuttavia tekijöitä.

Mapathon-kartoitusta humanitaarisen avun hyväksi -työssä opiskelijat pääsevät tutustumaan paikkatietoon ja yhdessä kartoittamaan kohteen jossa alueellisen kriisin seurauksena tarvitaan kartoitusapua

Opintokäynnit järjestetään etä- tai lähiopetuksena. Toiminnallisen osuuden lisäksi opintokäyntiin voidaan sisällyttää esitys maantieteestä ja geotieteistä tieteenaloina sekä yliopisto-opiskelusta. 

Matematiikan ja tilastotieteen luokka Summamutikassa matematiikka näyttäytyy uusissa muodoissa ja yhteyksissä. Tarjolla olevat opintokäyntien tarkemmat kuvaukset löytyvät Summamutikan sivuilta. Vierailujen lisäksi tarjolla on tutkijavierailuita.

Alakoulu

  • Kultainen leikkaus
  • Matematiikan mahdottomuuksia
  • Röntgentomografia
  • Äärettömyyttä etsimässä

Yläkoulu

  • Rakenna liikennevalot (Arduinon perusteet)
  • Röntgentomografia
  • Tee-se-itse tekoäly
  • Tilastolliset tunnusluvut
  • Äärettömyyttä etsimässä

Lukio
Pitkä

  • Derivaatan sovelluksia
  • Kompleksiluvut
  • Logiikka ja loogiset portit
  • Rakenna liikennevalot
  • Röntgentomografia
  • Tee-se-itse tekoäly

Lyhyt

  • Rakenna liikennevalot
  • Röntgentomografia
  • Tee-se-itse tekoäly

Tietojenkäsittelytieteen luokka Linkki avaa ovia ja ymmärrystä algoritmiseen ajatteluun, ohjelmointiin ja siihen, millaisia mahdollisuuksia tietojenkäsittelytiede tarjoaa ihmisille ja yhteiskunnalle. Linkin toiminnassa keskeistä on vapaus luovuuteen, tutkimiseen ja hauskanpitoon tieteen parissa.

Esiopetus ja alkuopetus

Ohjelmointia ScratchJr-ohjelmointikielellä -opintokäynti koostuu visuaalisen ohjelmointikielen kanssa ohjelmoinnin perusteisiin tutustumisesta tabletilla. Opintokäynti sopii 5.–6.-vuotiaille varhaiskasvatuksessa oleville, esiopetuksessa oleville sekä 1.–2.-luokkalaisille.

Varattavissa vain lähiopintokäyntinä Kumpulassa. Ryhmän enimmäiskoko on 21 lasta.

Alakoulu

Ohjelmointia Scratch-ohjelmointikielellä -opintokäynti koostuu visuaalisen ohjelmointikielen kanssa ohjelmoinnin perusteisiin tutustumisesta tietokoneella.

Varattavissa sekä etä- että lähiopintokäyntinä. Ryhmän enimmäiskoko on 30 oppilasta.

Yläkoulu ja toinen aste

Ohjelmointia Python-ohjelmointikielellä -opintokäynnillä ohjelmoidaan tekstuaalisella ohjelmointikielellä osallistujien tason mukaisia tehtäviä.

Tekoäly-opintokäynnillä pohditaan, mitä se oikeastaan on ja ei ole, mihin sen avulla pystytään tällä hetkellä ja mihin ei pystytä – ainakaan vielä.

Varattavissa sekä etä- että lähiopintokäyntinä. Ryhmän enimmäiskoko on 30 oppilasta.

Lisävalinnat

Opintokäynnille on ohjelmoinnin tai tekoälyyn tutustumisen lisäksi mahdollista sisällyttää tietojenkäsittelytieteeseen liittyviä, ilman tietokonetta tehtäviä toiminnallisia aktiviteetteja. Osa aktiviteeteista on valittavissa vain paikan päällä Kumpulassa pidettäville opintokäynneille. Lisäksi vierailulle voi valita tauon tai lisää aikaa ohjelmointiin.

  • Kierros Kumpulan yliopistokampuksella (etävierailulla virtuaalikierros)
  • Tietoliikenteeseen liittyvä taikatemppu
  • Vaahtokarkkihaaste (vain lähinä)
  • Binääriluvut (vain lähiopintokäynnillä)
  • Järjestysalgoritmit (vain lähiopintokäynnilä, suunnattu toisen asteen opiskelijoille)
  • Tekoälysovellusten kokeileminen (tekoälyopintokäynnin yhteyteen)
Yleiset ohjeet ja turvallisuus

Opetusryhmien vierailut Helsingin yliopistolle ovat oppilaitosten toimintaa. Suosittelemme kirjaamaan vierailut oppimisyhteisön vuosisuunnitelmaan.

Opetusryhmän omalla opettajalla on vastuu oppilaistaan koko vierailun ajan.

Kaiken toimintamme lähtökohtana on rakentaa hyvät ja turvalliset olosuhteet opintokäynneillä vieraileville ryhmille ja ohjaajille. Tutustuhan käytänteisiimme ennen lähiopintokäynnin varaamista.

  • Tiedeluokkien vastaaottama ryhmäkoko voi vaihdella. Mikäli ryhmäkoissa on rajoituksia, ilmoitamme niistä aina varauksen yhteydessä.
  • Tiedeluokkien koordinaattorit antavat tarkemmat luokkakohtaiset ohjeistukset ennen opintokäyntiä.  
  • Tiedeluokan ohjaaja ottaa ryhmän vastaan ennalta sovitussa tapaamispaikassa.
  • Opetusryhmän omalla opettajalla on vastuu oppilaistaan koko vierailun ajan.
  • Tiedekasvatuksella oikeus perua sovitut vierailut, jos tilanne niin edellyttää.
  • Kumpulaan saapuvien ryhmien tulee itse huolehtia matkakustannuksista.

Etäopintokäyntien ohjaajat opastavat teoriasisältöjen sekä työvaiheiden läpikäynnissä. Työohjeen yhteydessä kerrotaan, mitä valmisteluja, välineitä ja tarvikkeita opettajan tulee varata ennen opintokäyntiä. Etäopintokäynnit voivat pitää sisällään suoran lähetyksen seuraamista sekä toiminnallista työskentelyä.

Opintokäyntiin tarvitset:

  • projektorin tai tietokoneen näytön
  • äänentoiston
  • verkkokameran
  • mikrofonin

Opintokäynnillä käytettävän alustan, esim. Zoom, Google Meet tai MS Teams, pääset valitsemaan varauksen yhteydessä.

Huolehdithan seuraavista asioista ennen opintokäyntiä:

  1. Valmistele etäyhteys opetustilaan ja testaa sen toimivuus. Varmista erityisesti äänten kuuluvuus sekä videoesityksen näkyvyys koko ryhmälle.
  2. Tutustu valitsemasi aktiviteetin työohjeeseen ja testaa kokeellinen työ etukäteen.
  3. Käsittele ryhmäsi kanssa etäopintokäyntiä edeltävällä tunnilla valittuihin aktiviteetteihin liittyvää aihetta. 
  4. Varaa työssä mahdollisesti tarvittavat välineet työpisteille.
  5. Varmista, että etäopintokäynnin aikana kaikki oppilaat ja opiskelijat ymmärtävät ohjaajan antamat ohjeet sekä toimivat niiden mukaan. Varmista myös, että työturvallisuuteen liittyvät huomiot toteutuvat opintokäynnin aikana.
  6. Erityisjärjestelyissä, kuten etäkoulussa, sovi järjestelyistä erikseen ohjaajan kanssa. 

Opettaja vastaa etäopintokäynnin videoyhteyden toimimisesta ja opetustilan valmistelusta etäopintokäyntiä varten. Hän vastaa myös mahdollisissa kokeellisissa töissä tarvittavien välineiden ja reagenssien hankkimisesta sekä työturvallisuuden toteutumisesta opintokäynnillä.

Etätyöpajat

Etätyöpajat alkavat yhteisellä ohjeistuksella Teamsissa, minkä jälkeen ryhmät työskentelevät oman opettajansa johdolla omassa luokassaan. Itsenäisen työskentelyajan jälkeen on mahdollisuus osallistua loppukoontiin Työpajojen ohjaajat ovat tavoitettavissa myös itsenäisen työskentelyn aikana. Etätyöpajoissa on useita samanaikaisia ryhmiä ja opettaja ohjaa ryhmän työskentelyn. Etäopintokäynnillä yliopiston ohjaaja ohjaa työskentelyn, ja mukana on vain yksi ryhmä kerrallaan. 

Tehdään yhdessä tulivuori -etätyöpajat

Tulivuori-teemaisissa etätyöpajoissa tutustutaan askartelemisen ja omien tutkimusten parissa seuraaviin aiheisiin:

  • Millaisia tulivuoret ovat ja missä ne sijaitsevat?
  • Mitä tulivuorenpurkauksessa tapahtuu?
  • Mitä ovat kaasut, ja mitä on hiilidioksidi?
  • Mitä tulivuoritutkijat tekevät työssään?
  • Loppukoonnissa pohditaan muun muassa, miksi itse tehty tulivuori purkautui. 

Seuraavat etätyöpajat:

Esikoululaisten ja 1.-3.-luokkalaisten etätyöpajat:

  • keskiviikkona 28.5. kello 9:30-11

4.-6.-luokkalaisten etätyöpajat:

  • keskiviikkona 28.5. kello 10-11.30

Muovi -etätyöpajat

Muovit ovat jokaiselle meille tuttuja omasta arjestamme, mutta mistä muovia oikein tehdään, ja onko muoveissa eroja? Muovi-teemaisissa etätyöpajoissa tutustutaan siihen, mitä muovit ja biomuovit ovat, miten niitä kierrätetään, ja valmistetaan yhdessä biomuovia.

Seuraavat etätyöpajat:

  • torstaina 8.5. kello 9:30-11 (esikoululaiset sekä 1.-3. -luokkalaiset)

Värikästä kemiaa -etätyöpajat

Mitä ominaisuuksia eri aineilla on, joita emme välttämättä pysty päättelemään niiden ulkonäöstä?  

Värikästä kemiaa -työpajassa opetellaan oppilaiden arjesta tuttujen asioiden avulla, mitä tarkoittavat käsitteet indikaattori, hapan, emäs ja neutraali. Työpajassa tehtävien tutkimusten kautta oppilaat huomaavat, mitä kaikkea kemiaa heidän arjessaan on, ja kehittävät tutkimisen taitoja. Samalla opitaan aineiden luokittelua. 

Veden matka -etätyöpajat

Me kaikki tarvitsemme vettä elääksemme, mutta mitä vesi on ja mistä sitä saadaan? Veden matka -työpajassa tutustutaan veden kiertokulkuun havainnollistavalla tavalla. Lisäksi oppilaat pääsevät rakentamaan oman pienen vedenpuhdistuslaitteen ja testaamaan, miten hyvin sen avulla saa puhdistettua vettä. 

Seuraavat etätyöpajat 3.-4.-luokkalaisille:

  • Keskiviikkona 21.5. kello 9-10:30
  • Keskiviikkona 21.5. kello 9:30-11

Itämeri-etätyöpaja:

Itämeri-etätyöpaja tarjoaa 7.–9.-luokkalaisille mahdollisuuden tutkia Itämeren tilaa ja suojelua kokeellisesti omassa luokassaan etäohjauksen tukemana. Oppilaat työskentelevät työpisteillä, joissa he voivat tutkia tekoälyn hyödyntämistä ympäristötutkimuksessa, öljyonnettomuuksien vaikutuksia ja torjuntaa sekä Itämeren suolapitoisuuden merkitystä ekosysteemille. Työpaja tukee perusopetuksen opetussuunnitelmaa vahvistamalla luonnontieteellistä ajattelua, kokeellista työskentelyä ja ilmiöpohjaista oppimista. Opettaja voi ennakko-ohjeiden perusteella valita, minkä tai mitkä työpisteet etätyöpajan aikana luokassa toteutetaan. 

Yhteistyössä Kemianluokka Gadolin, Päijät-Hämeen LUMA-keskus ja Junior University

Tehdään yhdessä tulivuori -etätyöpajat

Tulivuori-teemaisissa etätyöpajoissa tutustutaan askartelemisen ja omien tutkimusten parissa seuraaviin aiheisiin:

  • Millaisia tulivuoret ovat ja missä ne sijaitsevat?
  • Mitä tulivuorenpurkauksessa tapahtuu?
  • Mitä ovat kaasut, ja mitä on hiilidioksidi?
  • Mitä tulivuoritutkijat tekevät työssään?
  • Loppukoonnissa pohditaan muun muassa, miksi itse tehty tulivuori purkautui. 

Seuraavat työpajat yläkoululaisille:

  • maanantaina 26.5. kello 9.15-10.15
  • maanantaina 26.5. kello 10:30-11:30
  • maanantaina 26.5. kello 12-13
  • maanantaina 26.5. kello 14:15-15:15
Vuonna 2024 tiedeluokissamme vieraili
Tieteen kilpajuoksu - Tutustumisseikkailu Kumpulan kampukseen toisen asteen opiskelijoille

Tieteen kilpajuoksu on Kumpulan kampukselle sijoittuva tutustumisseikkailu toisen asteen opiskelijoille. Kaksi tuntia kestävän leikkimielisen kisailun aikana opiskelijat kiertävät ryhmissä tehtävärasteja, jotka käsittelevät kampuksen eri tieteenaloja.Tehtävärastien kautta tutustutaan tieteenaloihin ja yliopisto-opiskeluun. Samalla Kumpulan kampus tulee tutuksi opiskelijoille. Loppukoonnin yhteydessä kampuksen tiedekasvatusasiantuntijat pitävät yleisesittelyn opiskelusta matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.

Mukaan mahtuu yhteensä 100 opiskelijaa. Tutustumisseikkailulle voit osallistua niin isomman kuin pienemmän opiskelijaryhmän kanssa, mutta myös yksittäiset opiskelijat ovat tervetulleita.

Ti­laa Helsingin yli­opis­ton opis­ke­lijae­sit­te­lijä lu­kioosi

Helsingin yliopiston opiskelijaesittelijät kertovat lukiolaisille omista opinnoistaan ja Helsingin yliopistosta opiskelupaikkana. Tilaisuus voidaan järjestää lukiossa, yliopiston kampuksella tai verkon välityksellä.Tavallisesti esittely kestää noin tunnin, mutta kestosta voidaan sopia myös erikseen. Esittelyjä pidetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tarkemmat tiedot ja muuta ajankohtaista löydät opinto-ohjaajille ja aineenopettajille hakijapalveluiden sivuilla.

Lainattavat tarvikkeet

Hiilipuu tarjoaa innostavaa sisältöä hiilen kierron opetukseen kaikille luokka-asteille. Materiaalit auttavat oppilaita ymmärtämään hiilen kierron, yhteyttämisen, soluhengityksen, hiilijalanjäljen ja ilmastonmuutoksen välisiä yhteyksiä.

Lainaamme kemian opettajille mm.

  • vesianalyysisalkkuja
  • kennolevyjä
  • pipettejä, koeputkia ja koeputkitelineitä
  • mittausantureita
  • byrettejä

Lisätiedot ja varaukset: kemianluokkagadolin@helsinki.fi

Välineiden varaustilanteen näet varauskalenterista. Voit varata välineitä käyttöösi varauslomakkeella.

Välineiden säilytyspaikka: Geopiste, huone A115, Physicum-rakennus, Gustaf Hällströmin katu 2, Kumpulan kampus, Helsinki. Laitteet noudetaan lainaan erikseen sovittavana ajankohtana. Laitteita voidaan toimittaa lainaan muille paikkakunnille ainoastaan siten, että lainaaja järjestää laitteille noudon ja palautuksen omaan laskuunsa valitsemansa kuriiripalvelun välityksellä.

Kysymyksiä välineistä: geopiste@helsinki.fi

GPS-lait­teet

GPS-laitteita lainataan viikoksi kerrallaan.

Käytössä olevat laitteet:

  • 4 kpl 4 kpl Garmin GPSmap64s (painikeohjaus)
  • 4 kpl Garmin Oregon 550t (kosketusnäyttö)
  • 4 kpl Garmin eTrex Venture Cx (painikeohjaus, varakäytössä)
  • 1 kpl autonavigaattori Garmin nüvi 200W

Laitteet toimivat AA-paristoilla tai vastaavilla akuilla. Lainaukseen kuuluu mukaan akut.

Pis­to­kai­rat

4 kpl Haglöf-merkkisiä pistokairoja (Uittokalusto Oy)

  • maaperän tutkimiseen
  • pituus 70 cm
  • näytteen läpimitta 14 mm

Ve­nä­läi­nen suo­kai­ra

Lainattavissa on 1 kpl venäläinen suokaira, jolla on mahdollista ottaa näytteitä suolla enintään 12 metrin syvyydestä. Kaira on varsin painava, käytännössä vaatii autokuljetuksen.

Läm­pö­mit­ta­ri (ilma)

Kaksi kappaletta DTM-20 lämpömittareita ilman lämpötilan mittaamiseen. Mittausalue: -40°C – +180°C

IR-läm­pö­mit­ta­rit (pin­ta)

Lainattavissa on 4 kpl infrapunalämpömittareita. Näillä mittareilla tutkitaan pintojen lämpötiloja. Mittarit sopivat esimerkiksi erinomaisesti tilanteeseen, jossa vertaillaan erilaisten pintojen albedoa ulkona aurinkoisella säällä, esim. lumikasan vertailu asfalttipintaan. Laitteiden tarkkuus ei riitä tieteelliseen tutkimukseen, mutta ilmiöiden toteamiseen ne sopivat hyvin. Näillä mittareilla ei voi mitata ilman lämpötilaa.

Läm­pö­mit­ta­rit (puik­ko)

Neljä kappaletta puikkolämpömittareita, joilla voi mitata nesteiden, ilman ja maan lämpötilaa. Mittausalue: -50°C – +300°C. Tarkkuus: +- 1°C

Tuu­li­mit­ta­rit

Kaksi kädessä pidettävää tuulimittaria.

Me­lu­mit­ta­rit

Lainattavissa on 5 kpl melumittareita. Osalla malleilla voi mitata melun keskiarvoa ajanjaksolla.

Etäi­syys­mit­ta­rit

Lainattavissa on 2 kpl Leican etäisyysmittareita. Laitteet mittaavat laserin avulla etäisyyden erittäin tarkasti n. 120 metriin asti. Mittareilla voi harjoitella vaikka kartoittamista tai mitata turvallisesti jokiuomien leveyksiä.

Lainattavissa on myös 1 kpl Nikon Aculon -etäisyysmittari, jolla voi maastossa mitata etäisyyksiä 500 metriin asti 1 metrin tarkkuudella. Laite toimii hyvin myös kirkkaassa ulkoilmassa.

Ve­sia­na­ly­saat­to­ri

Lainattavissa on yksi kenttäkelpoinen ammattikäyttöön suunniteltu Hach HQ40d- vesianalysaattori veden pH:n ja ja sähkönjohtavuuden mittaamiseen. Voit toteuttaa esim. koulun lähistön virtaavien vesien laadun tutkimuksen oppilaidesi kanssa.

Lainattavissa on sarja raekokonäytteitä, jotka on seulottu tutkimuksen yhteydessä Hangon seudulta otetuista näytteistä. Näytteet sopivat hyvin esimerkkiaineistoksi maalajeja opetettaessa.

Näytteiden varaustilanteen näet varauskalenterista. Voit varata näitä näytteitä käyttöösi varauslomakkeella.

Näytteiden säilytyspaikka: Geopiste, huone A115, Physicum-rakennus, Gustaf Hällströmin katu 2, Kumpulan kampus

Yhteydenotot geopiste@helsinki.fi

Lainattavia tarvikkeita ei ole erikseen vakuutettu. Ne ovat täysin lainaajan vastuulla koko laina-ajan.

Jos tarvike vioittuu lainaajan huolimattoman toiminnan takia, vastaa hän tai hänen edustamansa oppilaitos korjauskustannuksista.

Jos tarvike tai sen osa katoaa, ostaa lainaaja tai hänen edustamansa oppilaitos tilalle vastaavan uuden tuotteen.

Lainaajalla on oltava mukanaan dokumentti, jolla hän voi todistaa henkilöllisyytensä.

Lainattavaa tarviketta noudettaessa lainaaja allekirjoittaa lainauslomakkeen. Allekirjoituksellaan lainaaja sitoutuu toimimaan näiden ehtojen mukaisesti.