VIExpert opetusohjelma 2025-2026 (päivitetään)

VIExpert-asiantuntijaopintojen monitieteisessä opetusohjelmassa kootaan yhteen verkoston yliopistojen opetustarjonta kattavaksi kokonaisuudeksi, josta VIExpert-opiskelijat valitsevat oman asiantuntemuksensa kehittämisen kannalta mielekkäät opinnot.

VIExpert-opiskelijoilla on vapaa pääsy kaikille verkoston tarjoamille kursseille. Kursseille on ilmoittauduttava ennakkoon. Muistathan aina rekisteröidä kurssisi HY:n Sisussa. Ohjeet kurssi-ilmoittautumiselle ja Sisun käytölle löytyvät täältä.

Ilmoittaudu muiden kuin oman yliopistosi ja HY:n kursseille elomakkeella. Syksyn 2025 kurssien ilmoittautumispäivät ovat 20.8. / 22.9. / 29.10. ja kevään 2026 kurssien ilmoittautumispäivät ovat 18.12.2025 / 28.1. / 25.2. /8.4.

Huom! Tampereen yliopisto toivoo, että muut kuin TAU:n opiskelijat ilmoittautuisivat viikkoa ennen kurssia heidän omalla lomakkeella "VIExpert - Venäjän ja itäisen Euroopan asiantuntijaopinnot (TAU)"

Syksy 2025 - etäopetus/hybridikurssit / Fall 2025 - online/hybrid courses PÄIVITETÄÄN

This course has received ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 8.9.2025–16.10.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Margarita Zavadskaya, Aleksei Gilev, Yuliya Brin

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page 

Aika ja paikka / Time and Place 9.9.2025–19.9.2025

Check the timetable from the course page.

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Miglena Dikova-Milanova

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 30.09.2025 - 03.10.2025

  • Tue 30.09.2025 12:30-16:30
  • Wed 01.10.2025 12:30-16:30
  • Thu 02.10.2025 12:30-16:30
  • Fri 03.10.2025 12:30-16:30

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Olga Pushina

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The students will learn about the ECHR standards of human rights protection. They will also learn to analyze the developments of national public policies in historical context and in comparative perspective.

The multi-disciplinary lecture course will discuss the issues of democratic transition of the countries of Central and Eastern Europe (CEE states) that have been reflected in the case law of European Court of Human Rights (ECtHR) since the accession of these countries to the European Convention on Human Rights (ECHR). The course will give a comparative overview of the case law of the ECtHR regarding compliance of the CEE states with the ECHR standards of human rights protection.

It will also include three case studies of policy areas that are crucial for understanding of compliance of transitional policies with the ECHR (the judicial system, welfare policies, and restitution and privatization policies and their economic and social consequences). The lectures will cover the following topics: 1) The history and impacts of the accession of the CEE states to the ECHR. 2) Overview of the CEE states’ compliance with the ECHR standards. 3) Structural problems in the judicial systems of the CEE states. 4) Reforms in the welfare sector. 5) Effects of restitution and privatization on the security of property rights.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Tämä kurssi on saanut valtakunnallisen yliopistoverkoston VIExpert-opetusrahoitusta.

Aika ja paikka / Time and Place 31.10.–12.12.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Pekka Kauppala

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Tiedot päivitetään

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

This course has received  ExpREES course funding.

Aika ja paikka / Time and Place 17.9.–10.12.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Amelie Tolvin, Katri Pynnöniemi 

Tavoite ja sisältö / Aim and content    

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

Tämä kurssi on saanut valtakunnallisen yliopistoverkoston VIExpert-opetusrahoitusta.

Aika ja paikka / Time and Place 2.9.–14.10.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Vesa Oittinen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Tiedot päivitetään

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place  xx.2025
Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Heta Hurskainen, quest lecturers

Tavoite ja sisältö / Aim and content    

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 2.9.-7.10.2025

The lectures will be held at Tampere University, City Centre Campus (the exact room to be confirmed by the university specialists later), and simultaneously streamed on Zoom.

2.09 10-12 Iuliia Gataulina, Tampere University: Introductory lecture - "What is Political Ecology?"

2.09 12-14 Yuliya Yurchenko, University of Greenwich: Lecture title TBC.

9.09 12-14 Madina Gazieva, Dublin City University: "The Green Hegemony. Making Sense of Contemporary Articulations of Society-Environment Relations in Central Asia."

16.09 12-14 Anni Kangas, Tampere University: "Authoritarianism and Political Risk in Critical Raw Material Resource Imaginaries of Central Asia."

23.09 12-14 Mirkka Ollila, University of Helsinki: "Indigenous Arctic Russia: Environmental Governance, Extractivism, and Indigenous Cultural Environment."

30.09 12-14 Elena Holmgren, University of Helsinki: "Fighting Colonial Legacies and Environmental Injustices in Modern-day Russia."

7.10 12-14 Alexandra Barmina, University of Helsinki: "Contested Dynamics Behind Extractive Frontier-Making in Armenia."

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Iuliia Gataulina

Tavoite ja sisältö / Aim and content
This course investigates the intricate political, economic, and ecological developments in the Global East: the postsocialist spaces which have undergone political and economic transition. The course begins with an introductory lecture that provides an overview of political ecology as an academic field, highlighting current debates and tracing its emergence from critical political economy. This lecture sets the stage for the course by bridging theoretical and empirical perspectives, offering a comprehensive understanding of how political ecology examines the intersections of international political economy and ecological changes.

Throughout the course, students will explore various theoretical and political debates within political ecology, engaging with topics such as extractivism, social ecological movements, indigenous politics and resistance, authoritarian state power, and transnational neoliberal development policies. Empirical case studies from Armenia, Ukraine, Russian Sápmi, Uzbekistan, and Russia will be used to illustrate these concepts.

By the end of the course, students will gain a nuanced understanding of the specificities of political and ecological developments in the Global East. They will also learn to situate these developments within the broader context of global political economy and ecological changes.

Learning outcomes

During the course, the students will 

  • familiarize themselves with political ecology as an academic discipline and study its main theoretical concepts and debates;
  • bridge theoretical perspectives with empirical case studies;
  • learn different empirical case studies from the Global East spanning Armenia, Ukraine, Russian Sápmi, Uzbekistan, and Russia, illustrating the specificities of political and ecological developments in these regions.
  • situate political and ecological developments in the Global East within the broader context of global political economy and ecological changes.

The course support students’ argumentation skills and critical thinking. The course contributes to the development of teamwork skills (participating in group) as well as the ability to work independently (a learning diary). 

Format of the course

The course will measure to 5 ECTS (participation in teaching 1 ECTS, readings and pre-assignments 1 ECTS and a learning diary 3 ECTS) and consist of one introductory lecture and six content-specific lectures. The language of instruction is English. The lectures will be held at Tampere University, City Centre Campus (the exact room to be confirmed by the university specialists later), and simultaneously streamed on Zoom. 

The course will include pre-readings (1-2) and a written pre-assignment submitted through Moodle before each lecture. A written pre-assignment is designed in the format of a 'reading question,' where students are asked to reflect on the most puzzling or stimulating parts of the reading.

Each lecture will consist of a lecture part as well as group discussions based on the pre-readings and pre-assignments. The duration of each lecture is 90 minutes. 

The final written assignment is a learning diary. The learning diary should be approximately 10 pages, reference at least 4 pre-readings given during the course, and can also include the content of pre-assignments (“reading question”) exercise. More about the format of the learning diary can be found here: https://content-webapi.tuni.fi/proxy/public/2019-09/apa_guide_lfc_0.pdf

Lisätietoa / More information Link to the course page

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 10.11.-3.12.2025

Mon 10.11. klo 12-14
Tue 11.11. klo 12-14
Wed 12.11. klo 12-14
Mon 17.11. klo 12-14
Tue 18.11. klo 12-14
Wed 19.11. klo 12-14
Tue 2.12. kello 12-14 (ZOOM)
Wed 3.12. klo 12–14 (ZOOM)

The course consists of six on-campus meetings, with an option to join remotely for those who do not study at Tampere University, and two seminars on Zoom. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Julia Bethwaite 

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The course introduces students to research on power, politics and Russian art that manifest in transnational contexts by delving into specific case studies. These case studies, located beyond Russia’s territorial borders, include the Russian Pavilion at the contemporary art festival Venice Biennale, the State Russian Museum’s satellite in Malaga, a Russian fine art exhibition in China and artistic resistance at the former ‘Russia House’ during the World Economic Forum in Davos. The course will discuss and provide examples of how the Russian state and elites have accumulated power in and through art and the transnational field of art. Students will learn to discover and analyse power and politics at artistic sites and they will gain insights about the range of actors involved in the transnational field of art as well as various field-crossing and scale-exceeding dynamics of capital, power and position-takings. Students will be presented with theoretical and methodological frameworks and tools that they will be encouraged to apply in selecting and analysing relevant case studies.

After the course, students will

  • be able to analyse the role of art in Russia’s foreign policy and in Russia’s position in international relations and world politics
  • understand the politics of the Venice Biennale and fine art museums
  • become aware of the capital accumulation and conversion dynamics that unfold in and through artistic sites
  • be able to recognise and critically evaluate and analyse relevant case studies
  • be familiar with a Bourdieusian toolkit and its central concepts, being able to apply it in their own work

The student will learn to recognise and analyse the role that art and artistic sites play in politics and accumulation of power. The intensive course will encourage students to independently apply the theoretical and methodological examples presented in the lectures in their own work. The course supports the development of critical thinking, argumentation skills and ability to work on an individual project.

The course consists of six on-campus meetings, with an option to join remotely for those who do not study at Tampere University, and two seminars on Zoom. During the two weeks of on-campus teaching, students are expected to complete assigned readings and submit a reflection on the articles via Moodle. For the final assignment, students will select individual case studies and write an essay based on their chosen case. The last two meetings of the course, organised entirely on Zoom, will be dedicated to presenting students’ individual projects, during which students will receive verbal feedback from their peers. As the final assignment, students will submit essays via Moodle that focus on the case studies they have selected.

Completion methods: Lectures, readings and presentation 2 ECTS + Final essay 3 ECTS

Lisätietoa / More information Link to the course page

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place .xx.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Pallavi Pal and Minna Hanhijärvi

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

This course has received  ExpREES course funding.

Aika ja paikka / Time and Place 02.09.2025 - 21.10.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Jussi Jalonen, Pia Koivunen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The lecture series aims to illustrate to the students with the multi-faceted nature of Ukrainian national sentiment, the status and position of Ukraine within the 19th century dynastic empires, the struggle for statehood and nationhood in the early 20th century, significance of military heritage and the legacy of armed struggle to the national project, the paradoxical experience of Soviet era both as a scene of national catastrophes as well as national renaissance, and finally the continuity of the Ukrainian citizens’ activism and democracy movement up to the present day.

Participants will gain a broad understanding of the birth of modern Ukraine, including nationalism and civil society. They will be able to analyze and understand the history and the current events of the country and place it in the wider context of the history of Eastern Central Europe and the history of Europe in general.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place xx

PÄIVITETÄÄN Itsenäinen suoritus (Moodle)

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Outi Tanczos

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojakson suoriettuasi tunnet Unkarin historian tärkeimpiä kausia ja tapahtumia sekä nykypolitiikan pääpiirteitä. Tunnistat historian heijastumat nykypolitiikkaan.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Syksy 2025 - lähiopetuskurssit / Fall 2025 - on-site lecture courses PÄIVITETÄÄN

Aika ja paikka / Time and Place 31.10.2025 - 17.11.2025

Fri 31.10.2025 10:00-12:00 M110, Seminaarisali M110 (Joe)

Wed 05.11.2025 12:00-14:00 M110, Seminaarisali M110 (Joe)

Wed 12.11.2025 11:00-14:00 M110, Seminaarisali M110 (Joe)

Mon 17.11.2025 12:00-14:00 M110, Seminaarisali M110 (Joe)

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Pasi Tuunainen

The course discusses the reasons, courses of action and outcomes of the territorial border conflicts and disputes in the Finnish-Russian border areas, especially in Karelia, during the past centuries. The course sheds light on the geopolitical (strategic) interest of Russia and its predecessors in the territory of Finland and its linkages with military conquests. The course also introduces how different geographic factors influence the conduct of military operations in the forest regions of the European North. Furthermore, methods and techniques of warfare are examined. The emphasis will be on the tactical and operational levels of war. Case studies for the Part I of the lectures are chosen from medieval, early modern and modern periods to illustrate various forms of low intensity conflicts in the Finnish-Russian border zones (raids, plunder, border disputes etc.). Part II of the course concentrates on the 20 th century, especially in the features of World War II in Karelia.

Lisätietoa / More information Link to the course page 

Aika ja paikka / Time and Place 2.9.–9.12.2025. Tiistaisin 14-16, A109 Unioninkatu 38

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Outi Tanczos

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Tunnistat unkarilaisen kulttuurin, historian ja yhteiskunnan erikoispiirteitä ja niiden vuorovaikutusta.

Opintojaksossa keskitytään kulttuurin, historian tai yhteiskunnan erikoiskysymyksiin tai näiden välisiin yhteyksiin.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Aika ja paikka / Time and Place 8.9.–8.12.2025. Maanantaisin 14-16, U4080, Unioninkatu 34 (Päärakennus)

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Sigrid Kaasik-Krogerus

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojakson jälkeen olet hankkinut perustiedot Viron yhteiskunnasta ja kulttuurista. Osaat tulkita virolaisen kulttuurin ilmiöitä ja analysoida yhteiskuntaa kuulumisen käsitteen avulla. Tunnet Viron historian keskeiset vaiheet ja tapahtumat ja osaat tarkastella Viroa ja virolaista kulttuuria alueellisessa kontekstissa. Osana opintojaksoa olet harjoitellut argumentaatiotaitoja.

Opintojakso tarjoaa katsaukseen Viron kulttuuriin ja yhteiskuntaan laajassa merkityksessä. Opintojakson teoreettisena ja käsitteellisenä kehyksenä toimii kuuluminen. Opintojakso jakautuu kolmeksi temaattiseksi kokonaisuudeksi: Viron asukkaat ja kuuluminen, kulttuuri ja kuuluminen sekä Viron alueellinen kuuluminen.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! kurssi kanditasoinen

Aika ja paikka / Time and Place 28.10.–12.12.2024

See time and the lecture hall from the course page. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Anna-Liisa Heusala, Katalin Miklossy

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The students learn about circular, material and immaterial processes and flows that take place in the Eurasian post-socialist space. The students gain an understanding of the significance of such processes for the development of the area´s societies. The lectures may include such topics as global migration.

The course introduces the students to a selected global process or several global processes which have a major impact in the Russian, Eurasian and Eastern European societies. The lectures may include such topics as global migration in the Eurasian space.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 3.9.–9.10.2024

See time and the lecture hall from the course page. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Veli-Pekka Tynkkynen

The course looks at Europe–Russia relations through the resource-(inter)dependency frame that guided European foreign policy practice until 2022. The European side of the story, as seen from the German and Finnish contexts, is juxtaposed to the Russian: the course unfolds how Russia managed to utilise the interdependency frame for its imperialist objectives. Russian understanding of the nation as a “Great Power of flows”, a concept related to “energy Superpower”, is central explaining steps taken to weaponize different commodity flows. Therefore, the course also sheds light on Europe’s strategic mistakes in trying to pacify Russia.

By bringing together geoeconomical, material and environmental approaches concerning trade and interdependency, and security and violence the course discusses the possibility of a new Russia Strategy for Europe. The course discusses the need for a Russia Strategy that outlines Europe’s objectives and action both in the case of less violent but also belligerent Russia.

Objectives: The course provides a much-needed analysis how Europe in concrete terms could engage with Russia considering both European values, as well as Russia’s imperial mindset and polity. It will inform students how to understand Russia, and how to encourage both European and Russian actors to work for a common democratic and sustainable future.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 3.9.–10.10.2024

Tue and Thu 14.15–15.45. See the lecture hall from the course page. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Eugenia Pesci, Anna-Liisa Heusala

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The student gains an understanding of how norms and views on ethics have been produced, disseminated and contested in the REEE area, and their implications for societal transformation. The student gains skills and knowledge to analyze and situate governance trajectories in a global context.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 28.10.–4.12.2024

Maanantaisin ja keskiviikkoisin 14.15–15.45. Metsätalo, B214 (sali 4), Helsinki

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Ira Jänis-Isokangas, Sari Autio-Sarasmo

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojakso kattaa Venäjän historian soveltuvilta osin ja keskittyy Venäjän historiaan ja kulttuurin vaikuttaneisiin tapahtumiin.

Osaamistavoitteet: Opiskelija tunnistaa Venäjän historiaan ja kulttuuriin liittyviä ominaispiirteitä. Opiskelija tunnistaa Venäjän historiaan liittyviä kehityskulkuja sekä jatkumoita menneisyydestä nykypäivään.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! Kurssi on kanditasoinen.

Aika ja paikka / Time and Place 30.10.–13.12.2024

Check the time and place from the course page

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Arto Luukkanen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 17.09.2024 - 24.11.2024

See time and the lecture hall from the course page. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Minna Piipponen, Joni Virkkunen, Aija Lulle.

Tavoite ja sisältö / Aim and content The course deals with Russia's historically diverse regional and societal structures as well as its economic and political development. Perspectives on the course are brought by e.g. state and regional governance and population development. Ethnicity and migration are analysed through (post) socialist and (post) colonial lenses. The course further explores contradictory issues of environmental and natural resources, civil society and media, and Russia as an international actor. Contemporary topics are based on the common history of the former Soviet Union. We examine Russia as a distinct transnational and global player beyond common divisions of North and South. The discussions take into account e.g. Russia’s social and political situation, dynamics in neighbouring regions and international actors such as the United Nations and European Union.

Learning outcomes: The student • develops analytical skills about the regional and societal structures as well as socio-economic and political development in contemporary Russia • understands the history and contemporary developments of structures and societal processes in Russia • is able to assess the diversity of those processes and the influence of national and international actors in them • learns critical thinking • written and oral communication • self-management

Lisätietoa / More information Link to the course page Note! The course is BA-level course

Aika ja paikka / Time and Place 05.11-27.11.2024

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Marja Sorvari

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojaksolla perehdytään kulttuurintutkimuksen keskeisiin käsitteisiin, joiden kautta tarkastellaan nyky-Venäjän kulttuurin ilmiöitä, sekä selvitetään ilmiöiden historiallista taustaa ja yhteiskunnallista kontekstia.

Osaamistavoitteet: Opiskelija

  • tuntee kulttuurintutkimuksen avainkäsitteitä ja tunnistaa niiden merkityksen Venäjän kontekstissa
  • osaa tulkita kulttuurintutkimuksen avaamien näkökulmien avulla venäläisen kulttuurin ja yhteiskunnan ilmiöitä
  • on syventänyt kulttuurista asiantuntemustaan
  • on omaksunut kriittisen ajattelun taitoja

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle 

Aika ja paikka / Time and Place 2.9.–2.10.2024

ks. kurssisivuilta tarkka aika ja paikka

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Arto Luukkanen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojaksossa perehdytään Ukrainan historiaan, sen alueelliseen kehitykseen ja historian merkitykseen nykypäivässä sekä tarkastellaan ukrainalaisen kulttuurin muutoksia ja sen eri ilmentymiä.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle 

Kevät 2026 - etäopetus/hybridikurssit / Spring 2026 - online/hybrid courses

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 12.1.–11.2.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Olga Kantokoski

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page 

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place xx.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Inna Häkkinen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Moto: Chornobyl decoded and upgraded: 40 years after the nuclear disaster

Course outline: The course is to introduce students to major theoretical and practical frames of reconsidering the Chornobyl legacy, through an interdisciplinary approach, exploring its intersectional dimensions, technoscientific aspects, military implications, digital representations, and cinematic depictions, which contributes to examining the transformations of Chornobyl narratives over the past 40 years and provides a refreshed understanding of its evolving legacy as a nuanced comprehension of the nuclear disaster's lasting societal and environmental impacts on the region and beyond.

Learning objectives: Students are able to:

1)demonstrate an interdisciplinary understanding of contemporary perception of the Chornobyl nuclear disaster, i.e. students will be able to analyze the Chornobyl legacy through multiple lenses of 40-year transformations, including environmental, social, political, technological, scientific, military, digital, and cinematic perspectives, recognizing the interconnectedness of these dimensions in understanding the event's complex legacy;

2) critically evaluate contemporary dominant nuclear narratives in the Eastern European context, i.e. students will be able to critically assess existing narratives surrounding Chornobyl, including those related to energy security, environmental sustainability, technological risk management, and the impact of digital media; they will also be able to understand how collective and prosthetic memories of the disaster are formed and shaped, 

3)apply theoretical frameworks to analyze a natural/human-made catastrophe, i.e. students will be able to apply theoretical approaches as intersectionality, trauma studies, and environmental humanities to analyze the long-term social, cultural, and environmental impacts of the Chornobyl legacy in seeing the transformations of shaping its public perception and awareness for further communicating nuclear narratives in East/Central Europe and beyond.

Lisätietoa / More information Link to the course page

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 9.1.-20.2.2026

  • Fri 9.1.2026 at 10-14
  • Fri 16.1.2026 at 12-14
  • Fri 23.1.2026 at 12-14
  • Fri 30.1.2026 at 12-14
  • Fri 6.2.2026 at 12-14
  • Fri 13.2.2026 at 12-14
  • Fri 20.2.2026 at 12-14

ROOMS TBA later

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Valentina Frolova

Tavoite ja sisältö / Aim and content

This course provides a comparative analysis of contemporary human rights issues in Russia, Kyrgyzstan and Uzbekistan, covering topics such as gender equality, media freedom, and the persecution of human rights defenders. Students will critically examine the relationship between political reform and human rights violations, as well as the strategies used to defend human rights in the region. Through extensive case studies, students will identify key cross-regional trends and challenges.

Class 1: Human Rights in Russia and Central Asia 

  • ·       Understanding Human Rights
  • ·       Human Rights Within National Law
  • ·       International Human Rights Obligations
  • ·       Domestic and International Protection Mechanisms

Class 2: Violence Against Women: Domestic and Sexual Violence

  • ·       Protection from Domestic Violence and Sexual Assault
  • ·       #MeToo Movement and Defamation Claims Against Survivors
  • ·       Criminalization of Self-Defense in Gender-Based Violence Cases

Class 3: Gender Equality

  • ·       Women's Access to the Labor Market
  • ·       Parental Leave Rights for Men
  • ·       Protection Against Sexual Harassment

Class 4: The Prosecution of Journalists and Independent Media

  • ·       Violence and Threats Against Journalists
  • ·       Stigmatization and Other Forms of Suppression of Independent Media
  • ·       Online Censorship and Digital Restrictions
  • ·       Challenges Faced by Media in Exile

Class 5: Civil Society and Human Rights Defenders

  • ·       Violence, Threats, and Repression Against Human Rights Defenders and Lawyers
  • ·       Labeling as Foreign Agents, Extremists, or Undesirable Organizations
  • ·       Resilience, Grassroots Initiatives, and Human Rights Defenders in Exile

Class 6: Freedom of Assembly

  • ·       Criminalization and Suppression of Peaceful Protests
  • ·       Challenging Protest Restrictions Through Domestic and International Litigation

Class 7: LGBT Rights

  • ·       Hate Crimes Against LGBT Individuals and Barriers to Justice
  • ·       Legal Status of LGBT Refugees in Russia
  • ·       Criminalization of "LGBT Propaganda" and Other Forms of Discrimination
  • ·       Labeling of the "International LGBT Movement" as Extremist in Russia

Class 8: Reproductive Rights

  • ·       Access to Safe and Legal Abortion
  • ·       Access to Contraception and Comprehensive Sex Education
  • ·       Protection from Reproductive Violence

Learning Outcomes

By the end of the course, students will be able to identify and analyze key human rights issues in the region and recognize cross-regional trends. The course will equip students with the skills to critically assess the relationship between political reform and human rights violations, as well as the strategies used to protect and defend human rights. Students will also be able to compare approaches to selected human rights issues across different countries in the region and evaluate the effectiveness of various human rights protection mechanisms.

Course Requirements and Assessment

The final grade will be based on the following components:

  • Class Participation: 30%
  • Assignments: 30%
  • Final Research Paper: 40%

Lisätietoa / More information Link to the course page Note! Use TAU's own registration form "ExpREES (Tampere University)"

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 3.3.-23.4.2026

heme 1: Historical Overview of Russia-China Relations and Theoretical Foundations in Geopolitics and Geoeconomics. Tuesday 3 March, 3 hours, 13:00–16:00
Theme 2: Energy Geopolitics. Tuesday 10 March, 3 hours, 13:00–16:00
Theme 3: The Arctic as a Geopolitical Frontier Tuesday 17 March, 2 hours, 13:00–15:00 & Thursday 19 March, 2 hours, 10:00–12:00
Theme 4: Strategic Alignment in International Affairs? Tuesday 24 March, 3 hours, 13:00–16:00
Theme 5: Geoeconomics – Trade, Investment, Sanctions. Tuesday 31 March, 3 hours, 13:00–16:00
Theme 6: Regional Competition in Central Asia and Limits of Cooperation. Tuesday 14 April, 3 hours, 13:00–16:00. Guest lecture by Julie Yu-Wen Chen, University of Helsinki
Theme 7: Concluding Discussion & Group Work. Tuesday 21 April, 2 hours, 13:00–15:00 & Thursday 23 April, 2 hours, 10:00–12:00

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Yue Wang

Tavoite ja sisältö / Aim and content

This course examines the geopolitical and geoeconomic dimensions of contemporary Russia-China relations, introducing theoretical foundations and exploring key themes such as energy geopolitics, strategic alignments, regional competition, and economic interdependencies. Through a combination of lectures, discussions, group work, and written assignments, students will develop a comprehensive understanding of the strategic dynamics shaping Russia-China interactions in the global arena.
The course is offered in the spring semester of 2026 in a hybrid format, both on-site at the City Centre Campus of Tampere University and via Zoom. Students are required to confirm their mode of participation during registration, and this selection will remain fixed throughout the course. As a general rule, students enrolled at Tampere University are expected to attend on-site unless they provide valid reasons for online participation.

Intended Learning Outcomes. By the end of this course, students will be able to:
Systematically understand the dynamics of contemporary Russia-China relations.
Apply key geopolitical and geoeconomic theories to analyse Russia-China relations and beyond.
Critically assess regional competition and the limits of Russia-China cooperation in areas such as Central Asia and the Arctic.
Evaluate the impact of external factors, such as Western sanctions, in shaping Russia-China relations.
Develop and enhance analytical and reflective skills through group debates, presentations, and written assignments.

Course Evaluation & Assessment
1. Class Participation and Learning Diary (20%)
•Attendance: Students may miss a maximum of one lecture with a valid reason.
•Active engagement in discussions.
•Learning diary: A short written reflection (1-2 pages) on one assigned course theme.
2. Group Presentation or Debate (40%)
•Collaborative research on a selected theme. The format (presentation or debate) will be determined based on the number and distribution of students (total, online vs onsite).
Course outline
3. Final Written Assignment (40%) (5 pages, due 7 May)
•Part I (2 pages): Synthesis of core arguments from group discussions.
•Part II (3 pages): Critical reflections on other group presentations and insights gained throughout the course.
Note: Detailed evaluation criteria for each assignment will be provided at the beginning of the course.

Lisätietoa / More information Link to the course page Note! Use TAU's own registration form "ExpREES (Tampere University)"

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 13.1.–24.2.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Heli Reimann

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page 

This course has received  ExpREES course funding

Aika ja paikka / Time and Place 4.2.-13.2.2026

February 4, 2026: 9.15-13.45 (5 x 45 minutes)

February 6, 2026: 12.15-16.45 (5 x 45 minutes)

February 9, 2026: 8.15-11.45 (4 x 45 minutes)

February 11, 2026: 14.15-16.45 (3 x 45 minutes)

February 13, 2026: 9.15-11.45 (3 x 45 minutes)

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Dawid Bunikowski

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The aim of the course is to acquaint the student with the history of the Polish Jews since the Middle Ages to nowadays as well as with the Jews and Judaism in Ukraine, Russia, the Baltic countries and East Central Europe. 80% of the world's Jewry lived in Poland by 1800, however, there were also quite many Jews in Ukraine and Russia, and other (Baltic, Slavic) countries till the 1940s.

Topics:

1. The Jews as a ("chosen") nation. Cultural and religious approaches. 

2. The Poles/other Slavs/the Baltic people and the Jews as nations living together for 1000 years - characteristics. 

3. The Jews in Europe in the Middle Ages and modern times. The Jews in Ukraine, Russia, the Baltic countries and East Central Europe. 

4. The Jews' arrival in Poland in the Middle Ages: a legal/social status, restrictions and privileges. 

5. Jewish culture in multicultural Poland till the 19th century: Jewish religion, law, government/autonomy, parliament, kahals, customs, traditions, professions, activities, ordinary life. 

6. Sects in Judaism in Poland/Ukraine/East Central Europe in the 17th and the 18th centuries (Chasidism, Sabbateism, Jacob Frank's sect). 

7. Anti-Semitism in Poland, Ukraine, Russia, the Baltic countries and East Central Europe since medieval times to the 1930s: facts and reasons. Zionism: Jewish nationalism in the 20th century. 

8. Holocaust by Nazi Germany in the occupied Polish territories: "Shoah", Auschwitz-Birkenau. 

9. Jewish-Polish (interwar) literature: the Polish writers of Jewish origins Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Bruno Schulz, Janusz Korczak, Isaac Singer. 

10. "Remnants: the last Jews of Poland" in homogeneous Poland since 1945 to the 21st century: assimilation, discrimination, emigration, grief, integration. The Jews in Ukraine, Russia, the Baltic countries and East Central Europe nowadays.

Learning outcomes: The student should understand the phenomenon of Poland called "a paradise for the Jews". The student should get the reasons of different attitudes of majorities towards the Jews in the mentioned countries and regions. The student should understand the diversity of Jewishness and Judaism in those countries and regions, especially in Poland, as well as the complexity of Jewish-Polish relations. The international context of long-standing anti-Semitism is presented and should be well-understood as well. The student is also familiarised with the foundations of Judaism as a religion and a way of life.

Info on assessment: All together 20 hours of lectures online. 10 lectures/topics, each for 2 h. Activating tasks for students to pass the course: active participation with reading and discussion as well as short written assignments (writing a 5-7-page essay on a topic agreed with the lecturer). Grades: 0-5.

Additional description:

  1. The course will be held at the MS Teams platform.
  2. All the meetings will be in the Teams, online in a real time.
  3. The lectures will be also recorded in the Teams for those who cannot participate in a real time. This is made in order to watch it later.
  4. The students can contact the teacher via email or during an office hour (one a week) in the Teams, also in the field of reading, opinions, etc., especially if they cannot participate in a real time in the lecture meetings.

Materials:

The student can take a look at the following book in case you are not familiar with the course topic: 

  1.  The Jews in Poland, ed. by Chimen Abramsky, Maciej Jachimczyk, Antony Polonsky, Oxford: Blackwell 1986. Repr.1988, or: 
  2. The life of Jews in Poland before the Holocaust: a memoir, Ben-Zion Gold, University of Nebraska Press 2007. 

Lisätietoa / More information Link to the course page

Tämä kurssi on saanut valtakunnallisen yliopistoverkoston VIExpert-opetusrahoitusta

Aika ja paikka / Time and Place 10.3.–30.4.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Aleksi Mainio, Ira Jänis-Isokangas

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Tämä kurssi on saanut valtakunnallisen yliopistoverkoston VIExpert-opetusrahoitusta

Aika ja paikka / Time and Place 13.1.2026–26.2.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Meri Herrala, Susan Ikonen

Kurssi toteutetaan hybridiopetuksena.

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Kurssin suoritettuaan opiskelijalla on kattava näkemys Neuvostoliiton yhteiskunnasta,
kulttuurista ja keskeisimmistä sisä- ja ulkopoliittisista kysymyksistä. Luentosarja kattaa
ajanjakson lokakuun vallankumouksesta Neuvostoliiton hajoamiseen (1917–1991).
Opiskelijat saavat kurssilla empiiristä tietoa neuvostojärjestelmän ja -kulttuurin
keskeisimmistä instituutioista (ideologia, puolue, propaganda, sensuuri ja sosialistinen
realismi) keskeisten historiallisten kokonaisuuksien kautta. Näitä olivat NEP, teollistaminen
ja maatalouden kollektivisointi, yhteiskunnan modernisoituminen, kaupungistuminen,
elintason kehittyminen sekä neuvostoyhteiskunnassa harjoitetut poliittiset rituaalit, tavat ja
kulttuurielämän tapahtumat. Kurssilla käsitellään, miten Neuvostoliitossa politiikka ja
ideologia toimivat taidetta muovaavina voimina sekä sisä- että ulkopoliittisissa yhteyksissä.
Neuvostokulttuurin osalta kurssilla käsitellään elokuvaa, kirjallisuutta, klassista ja
viihdemusiikkia, kuvataidetta sekä sivutaan teatteria.

Opiskelijat oppivat, miten poliittisen repression asteen vaihtelut vaikuttivat siihen, miten
neuvostoyhteiskunta suhtautui länteen ja miten Leninin ja Stalinin kausien suhteellisen
sulkeutuneisuuden jälkeen läntisiä vaikutteita saapui Neuvostoliittoon Hruštševin
rauhanomaisen rinnakkainelon, Brežnevin détenten sekä Gorbatšovin perestroikan aikoina
suurvaltojen välisen kilpailun ja kulttuuri- ja tiedevaihdon kautta. Neuvostoyhteiskunnan
poliittisten, ideologisten ja yhteiskunnallisten muutosten kautta kurssi tarjoaa empiirisiä ja
analyyttisiä välineitä propagandan, pehmeän diplomatian, ”soft powerin”, ”cultural
statecraftin” ja informaatiovaikuttamisen ymmärtämiseen.

Luennoilla käydään läpi myös ns. Venäjän arkistovallankumousta, joka on mahdollistanut
neuvostohistorian tutkimisen alkuperäisaineistojen avulla. Opiskelija saa kuvan siitä,
millaiset lähteet ja metodologia ovat kurssin aihepiiriä koskevan akateemisen tutkimuksen
takana. Kurssin luento-osuuden lopuksi käsitellään neuvostoajan vaikutusta Putinin ajan
Venäjään yhteiskunta-, kulttuuri- ja historiapolitiikan näkökulmista. Kurssin luennot
sisältävät sekä kronologisia että temaattisia kokonaisuuksia.

Luentorunko
1. Lokakuun vallankumous ja Neuvostoliiton perustaminen (Herrala & Ikonen)
2. Neuvostoyhteiskunnan instituutioiden ja totalitaristisen kulttuurin synty (Ikonen)
3. Stalinistinen yhteiskunnallinen muutos ja rakennusprojektit 1930-luvuilla (Herrala)
4. Myöhäisstalinistisen ajan yhteiskunta ja kulttuuri 1946–1953 (Herrala)
5. Varhainen suojasää ja destalinisoinnin I vaihe (Ikonen)
6. Rauhanomainen rinnakkainelo ja suurvaltakilpailu (Herrala)
7. Hruštšovista Brežneviin: 1960-luvun kulttuurinen murros (Ikonen)
8. Pitkä 1970-luku: neuvostoyhteiskunta ”pysähtyneisyyden vuosina” (Ikonen)
9. Brežnevin ajan détente sekä suurvaltojen väliset kiistakysymykset (Herrala)
10. Gorbatšov ja perestroika, glasnost ja demokratisoituminen (Ikonen)
11. Neuvostoliiton yhteiskunta-, kulttuuri- ja historiapolitiikan pitkät jäljet (Herrala)
12. Opiskelijoiden elokuva-analyysit (Herrala ja Ikonen)
13. Opiskelijoiden elokuva-analyysit (Herrala ja Ikonen)
14. Loppukeskustelu (Herrala ja Ikonen)

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Aika ja paikka / Time and Place 15.1.2025–9.4.2025

Opetus järjestetään hybridiopetuksena Zoomin kautta. 

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Anna Kyppö

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojaksolla esitellään erilaisia slaavilaisia kieliä ja maita. Slaavilaisia kieliä ovat yleensä esittelemässä kieltä äidinkielenään puhuvat henkilöt, jotka myös tarjoavat ensikäden tietoa omista maistaan ja niiden kulttuureista.

Sen lisäksi opintojaksolla keskitytään monikulttuuriseen ja monikieliseen vuorovaikutukseen, jonka tarkoituksena on jakaa tietoa eri slaavilaisista kulttuureista. Opintojaksolla keskustellaan myös kulttuuri-identiteetin käsitteestä slaavilaisten maiden näkökulmasta - keskustelut slaavilaisten maiden historiasta, arvoista, kokemuksista pyrkivät lisäämään opiskelijoiden monikulttuurista tietoisuutta ja kykyä kriittiseen ajatteluun.

Kun opiskelija on suorittanut opintojakson, hän

  • kykenee tunnistamaan slaavilaisia lähisukukieliä yhdistäviä ja erottavia piirteitä
  • tuntee kunkin slaavilaisen kielen sekä maan tai kansan historiaa ja kulttuuria
  • ymmärtää monikulttuurisuutta ja monikielisyyttä erityisesti slaavilaisten kielien ja kansojen näkökulmasta
  • hyödyntää omaa monikielistä kielirepertuaariaan oman kielitaitonsa kehittämisessä ja kehittää kriittistä ajatteluaan

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivuille

Kevät 2026 - lähiopetuskurssit / Spring 2026 - on-site lecture courses

Aika ja paikka / Time and Place 8.1.2026 – 23.2.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Rinna Kullaa

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The course consists of lectures. We study historical works and historians of Ukraine published in English language or in English translation as well as additional primary sources written by experts. The course addresses core questions of how Ukraine´s statehood and identity was formed and cemented. We discover how Ukraine´s history has been impacted by economic, political, societal and international relations developments and begin our examination from the 17th century onwards. The course deals with the emergence of the Soviet Union from the perspective of Ukraine´s development and also the contribution Ukrainian historical figures made towards the USSR. We examine the post-Soviet transition towards democracy. Key topics including the Orange Revolution (2004-2005) and Euromaidan (2013-2014) uprisings as well as Nato´s 2008 Bucharest summit to shed light on the nature of development of Ukraine as a regional and international actor. We consider the relationship between Ukraine´s post-Communist development and the European Union and international politics. We examine the ongoing Russia´s war of aggression against Ukraine.  
Students in the TAU's history degree programme have priority in registration.

Lisätietoa / More information Link to the course page Note! Use TAU's own registration form "ExpREES (Tampere University)"

Aika ja paikka / Time and Place 12.1.–27.4.2026, maanantaisin 10-12, B502 (sali 24), Unioninkatu 40 (Metsätalo)

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Sigrid Kaasik-Krogerus

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Opintojakson suoritettuasi osaat analysoida Viron ja Suomen välistä rajat ylittävää toimintaa kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Olet perehtynyt erilaisten toimijoiden välisiin ylirajaisiin kontakteihin viimeisten vuosikymmenien aikana sekä niiden merkitykseen Viron ja Suomen suhteiden näkökulmasta. Osaat tarkastella kriittisesti julkista keskustelua ja muita yhteiskunnallisia materiaaleja. Osana opintojaksoa olet harjoitellut argumentaatiotaitoja.

Opintojakso käsittelee Viron ja Suomen välistä rajat ylittävää toimintaa ja toimijoita viimeisten vuosikymmenien aikana. Osana opintojaksoa analysoidaan julkista keskustelua ja muita kulttuurisia ja yhteiskunnallisia materiaaleja. Sen perusteella pohditaan Viron ja Suomen menneiden ja nykyisten kontaktien lisäksi rajat ylittäviä tulevaisuudennäkymiä.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle 

Aika ja paikka / Time and Place 14.1.–29.4.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Outi Tanczos

Tavoite ja sisältö / Aim and content

päivitetään

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! Opetuskieli unkari

Aika ja paikka / Time and Place 15.1.–30.4.2026

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Outi Tanczos

Tavoite ja sisältö / Aim and content

päivitetään

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! Kurssi on kanditasoinen

Aika ja paikka / Time and Place 10.3.–28.4.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Jani Korhonen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The course explores the  role of ethnicity in shaping the societal and political landscapes in ex-Yugoslavia. The course challenges traditional narratives that portray ethnicity as a clear-cut dividing factor in the region, instead highlighting its fluid nature. Through lectures, readings and audiovisual materials, students will learn about how ethnicity is intertwined with other cultural dimensions, such as religion and language, which have both divided and united communities.  By the end of the course, students will be equipped with the tools to critically analyze questions of ethnicity in the Balkans and beyond.

Outline of the lectures:

  1. Introduction: ethnicity, ethnic groups and nationalism
  2. Ethnicity and politics
  3. Ethnicity and war
  4. Ethnicity and religion (visiting lecture by Santeri Kytöneva)
  5. Ethnicity and language
  6. Ethnicity and culture
  7. Future of ethnicity

Learning goals:

  • Students will be able to define the phenomena of ethnicity and nationalism in the former Yugoslavia.
  • Students will be able to name theoretical concepts regarding ethnicity and apply these to various contexts.
  • Students will analyze regional developments from the perspective of ethnicity and relate them to similar phenomena in other parts of the world.
  • Students will critically evaluate and participate in discussions about ethnicity and nationalism, forming their own perspectives.

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 22.1.–21.2.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Brendan Humphreys

Tavoite ja sisältö / Aim and content

This course offers students a concise, informative overview of a fascinating country and region of Europe.

Although it only lasted about eight decades, Yugoslavia had an extraordinary history. Many of the great dramas and extremes of European history in the 20th century – fascism, communism, total warfare, the Cold War – took place in Yugoslavia.

Taking a broad and interdisciplinary approach, this course offers students a concise, informative overview of a fascinating country and region – almost a micro-history of 20th century Europe. 

The course has been designed to be as inclusive as possible, and should be rewarding to students of history, political science, East European area studies, and other disciplines. The pedagogic approach is innovative, challenging, and engaging. 

The course completion method will be an essay (details to be confirmed when the course begins). 

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 11.3.–11.4.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Katri Pynnöniemi

Tavoite ja sisältö / Aim and content 

TBA

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! Kandi-tasoinen kurssi.

Aika ja paikka / Time and Place 10.3.–24.4.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Arto Luukkanen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Operation BLOK - KGB's battle against Ukrainian national identity

This series of lectures focus on the Ukrainian generation of "Thaw" (sixtiers) and examines how the Soviet secret police launched a massive operations against the "anti-Soviet intelligentsia" of Ukraine during 1970's

The Ukrainian national identity was seen as a major threat to the Soviet ideology and Soviet state when L.I. Brezhnev became as a leader of the Communist Party in 1964. Especially, the new generation of Ukrainian dissidents such as Ivan Svitlychny, Ivan Dziuba and Vyacheslav Chornovil were active to protest in special underground magazines as Ukrainsky Visnyk. This relatively small group of national minded artists and journalists (approx. 30) were considered as deadly enemies of the existence of the Soviet rule in Ukraine; especially after the Prague's Spring 1968. On one hand, in 1972 the Soviet Union celebrated its 50th Anniversary the Soviet Union and was talking about the "our multicultural state". On the other hand, in 1972 KGB launched a massive operation against the Ukrainian national minded intelligentsia and tried to liquidate it totally (Operation BLOK). The series of lectures inspects the fates of these dissidents during 1980's and then later in 1990's when they were given an amnesty. This series of lectures gives students an inner view of the operations of KGB and the their activities during 1970's and 1980's. The method of teaching is a) lecturing b) dialectical discussions. It is most pivotal that during these discussions we are able to listen and discuss respectfully (especially when discussing sensitive topics), criticize ideas not individuals, avoid blame and inflammatory language.UH disapproves of any kind of inappropriate behaviour, bullying or harassment.  

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 12.3.–25.4.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Zea Szebeni

Tavoite ja sisältö / Aim and content

TBA

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place 18.02.2025 - 10.04.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Heino Nyyssönen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Kurssi ”Politiikka ja konfliktit Baltiasta Balkanille” jatkaa politiikkaa käsittelevää kokonaisuutta, jossa tarkastellaan jonkin tietyn alueen nykytilaa ja historian osuutta nykypolitiikassa. Kevään 2025 kohteeksi ovat valikoituneet ns. EU:n itäiset maat sekä Länsi-Balkan ja mahdollinen EU:n laajentuminen Ukrainaa myöten.

Kurssilla käsitteet politiikka ja konfliktit ymmärretään laajasti. Neljän yleisemmän esittelyluennon jälkeen osa kurssilaisista jakaantuu ryhmätöihin ja esittelee jälkimmäisessä seminaariosuudessa sekä jonkin yksittäisen maan puoluepolitiikan nykytilaa että maan identiteettiä tai identifikaatiota muovanneen konfliktin. Pääpaino kurssilla on toisen maailmansodan jälkeisessä ajassa, mutta myös aiempaan tilanteeseen liittyvät esitykset ovat mahdollisia.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle Huom! kurssi on kanditasoinen

Aika ja paikka / Time and Place 14.3.–14.4.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Anatoly Pinsky

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The course introduces students to the history, politics and culture of Russia and the Soviet Union from the early 19th century to today. Main overarching themes are the interplay between liberal and conservative (at times, totalitarian) tendencies, on the one hand, and between the state and culture, on the other. Emphasis will be on Russian-language culture, but attention will be paid to the multinational character of the Russian Empire, the USSR and the Russian Federation. Main phenomena and trends will be discussed, from the “golden” and “silver” ages of Russian culture to the Soviet times, including censorship and political and cultural regimentation and the method of socialist realism, until the short period of freedom in the 1990s, and the changes and continuities in politics of culture and history in the early 21st century. 

Learning goals: After completing the course students have a thorough overview of the main cultural currents and political events of 19th, 20th and early 21st century Russia and an understanding of how politics influenced culture, how culture was used to promote political aims, and how these two trends sometimes contradicted, sometimes overlapped with each other. Furthermore, students will be able to name some of the most important Russian and Soviet authors, painters, composers and film directors and understand how their works interacted with high politics and why their works have become classics. Individual and group work (in the form of an analysis of a Soviet movie) introduces the students to searching and using academic research in cultural studies, gives experience of academic co-operation and presentation, as well as practice in argumentation skills.

Assignments and assessment: The course consists of ten sessions: nine lectures and a final session, where students present their group-work analyses of Soviet films. The group work includes individual analysis with the help of research literature; participation in group work; and presenting the analysis (40 % of the grade). During the course, students write a study diary entry (1-1,5 pages) for each lecture and the final session with reflection of one’s own learning process (60 % of the grade). Attending the lectures is obligatory for a minimum of 80 %; for extra absence extra assignment will follow. 

Course structure

  1. Friday 14.3.2025 Introduction. Russia in the 19th century: politics, culture and ideas 
  2. Monday 17.3.2025 From the last tsars to the revolution 
  3. Friday 21.3.2025 Towards totalitarian Soviet culture and society 
  4. Monday 24.3.2025 Culture under control, political purges and war 
  5. Friday 28.3.2025 Great patriotic war, High Stalinism and early de-Stalinization 
  6. Monday 31.3..2025 Thaw, optimism, and peaceful coexistence 
  7. Friday 4.4..2025 Years of stagnation in Soviet culture and society 
  8. Monday  7.4.2025 From Soviet Perestroika to the first years of the new Russia 
  9. Friday 11.4.2025 Politics, culture and history in Putin’s Russia 
  10. Monday 14.4.2025 Students’ film presentations and discussion 

Lisätietoa / More information Link to the course page Note! The course is BA-level course

Aika ja paikka / Time and Place 31.03.2025 - 28.04.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Jeremy Smith

Tavoite ja sisältö / Aim and content

The course begins with a review of imperial Russian history and then turns to the Russian Revolutions of 1917. It then traces the course of historical development through the leadership of Lenin, Stalin, Khrushchev, Brezhnev and Gorbachev. While focusing on the major events of the period of Soviet rule, it also explores the nature of Soviet society and its diversity in terms of gender, nationality, and social position. It examines broad and specific explanations of why, ultimately, communism in the Soviet Union failed and the USSR collapsed. Finally, it examines the emergence of Russia and the other post-Soviet states from 1991 onwards.

The student should be: 

  • be familiar with the main developments of history in the Soviet Union and in post-Soviet Russia
  • be aware of major controversies in understanding the nature of the Soviet Union • appreciate which factors of communist rule persist throughout these periods and which change 
  • appreciate the nature of Soviet culture and social development, including policies and experiences according to gender, ethnicity, social position, and understandings of Soviet ideology 
  • understand the federal nature of the USSR and the course of centre-periphery relations 
  • be aware of the Soviet Union and Russia’s place in global politics

Study methods: The course consists of lectures (20 hours), including discussions, and an examination (60%); and a final research essay (40%), to be graded 0-5. Regular attendance is required.

Lisätietoa / More information Link to the course page 

Aika ja paikka / Time and Place 21.1.–21.2.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Ryhor Nizhnikau

Tavoite ja sisältö / Aim and content

This course will study the effects of the Russian invasion on the EU foreign policy, its neighbourhood policy and identify new political and societal developments in the region, specifically Ukraine, Moldova, Georgia and Belarus.

Learning goals: Students will learn key approaches to understanding processes, drivers and causes of social and political transformations in the region; key theories of institutional change and the EU integration and its evolution since 2022; be able to better understand the broad repercussions of the war on politics and society in Ukraine and the region.

Course outline: This course looks at how the Russian invasion has reshaped the EU's Eastern neighbourhood policy and subsequently how has the new policy affected the domestic politics and foreign policy strategies of the new EU candidate countries (Ukraine, Moldova and Georgia) and Belarus. During the course, policy responses to the war of the EU and the countries of the EU-Russia contested neighbourhood will be critically reviewed. The course will also identify new patterns in foreign policy behavior of these states and key domestic societal and policy changes. 

Working methods and assessment: The course is built on lectures, seminars, in-class discussions. The course will be assessed through an essay written by students, as well as in-class participation.

Lectures (preliminary outline)

  1. The war in Ukraine, the EU’s geopolitical awakening and the “contested neighbourhood” 
  2. The new EU geopolitics in the Eastern neighbourhood 
  3. The Russian factor: an evolution of regional policies 
  4. The EU integration and institutional change: from ENP to the accession process 
  5. Ukraine's social and political transformation in 2014-2022 
  6. Ukrainian politics and society after the war 
  7. Lukashenka's domestic and foreign policies after a double crisis (2020 and 2022)
  8. The war and politics and society in Moldova 
  9. The war and politics and society in Georgia 
  10. Conclusion

Lisätietoa / More information Link to the course page

Aika ja paikka / Time and Place Ma 12-14

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Sigrid Kaasik-Krogerus

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Mikä sinulle tulee mieleen Viron kirjallisuudesta - tiedätkö joitain kirjailijoita tai oletko lukenut heidän teoksiaan? Vaikka et tietäisikään, niin tervetuloa perehtymään aiheeseen Viron kirjallisuus -kurssilla!

Kurssin osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuasi 
* tunnet Viron kirjallisuuden kehitysvaiheet ja keskeiset kirjailijat eri aikakausilta 
* olet tutustunut erilaisten kirjailijoiden teoksiin sekä niihin liittyvään kirjallisuuden tutkimukseen
* olet perehtynyt tarkemmin jonkun kirjailijan tuotantoon, ja osaat esitellä sitä myös muille
* osaat analysoida Viron kirjallisuutta yhteiskunnallisessa ja kulttuurikontekstissa sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa.

Kurssin sisältö
Kurssi tarjoaa kronologisen katsauksen Viron kirjallisuuden kehitykseen ja keskeisiin suuntauksiin. Tutustut merkittävimpiin kirjailijoihin ja heidän teoksiinsa sekä niihin liittyvään kirjallisuuden tutkimukseen. Luet eri aikakausien kaunokirjallisia tekstejä viroksi tai suomeksi, ja tarkastelet niitä laajemmassa yhteiskunnallisessa ja kulttuurikontekstissa. Osana opiskelua kehität analyysi-, vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle 

Aika ja paikka / Time and Place 08.01.2025-19.02.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Marja Sorvari

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Teemana Vähemmistöt ja kirjallisuus Venäjällä

Osaamistavoitteet: Opiskelija

  • on perehtynyt siihen venäläisen kulttuurin, kirjallisuuden tai niiden tutkimuksen osa-alueeseen, mitä kurssin aihepiiri käsittelee.
  • on syventänyt venäläisen kirjallisuuden ja/tai kulttuurin erityisosaamista.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle 

Aika ja paikka / Time and Place 20.1.–19.2.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Arto Luukkanen

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Miten kommunismin jälkeinen demokraattinen Venäjä muuttui "sekurokratiaksi"?

Vuonna 1991 NL hajosi ja sen tilalle tuli Uusi Venäjä. Tämä presidentti Boris Jeltsinin johtama maa pyrki markkinatalouteen mutta tuloksena oli poliittinen umpikuja, jonka korvasi vuonna 2000 Putinin "sekurokratia"

Ymmärtääksemme nykyisen Venäjän  poliittista tilanne meidän on hyvä tarkastella sitä 9 vuoden jaksoa, jolloin Uusi Venäjä yritti löytää oman paikkansa markkinataloudessa ja kansainvälisessä yhteistyössä Lännen kanssa. Elintason äkillinen lasku, organisoidun rikollisuuden nousu, kerskakulutus kapitalismin nousu oli kommunismin jälkeiselle Venäjälle kova isku. Valtion omaisuus jaettiin niiden kesken, jotka ymmärsivät sen arvon ja maan luonnonvarat joutuivat muutamien haltuun. Seurauksena oli poliittinen kriisi, jossa maa ei päässyt irti kommunismin jälkeisistä ongelmista eikä kyennyt myöskään luomaan edellytyksiä kansalaisten hyvinvoinnille. Oligarkkien poliittisen merkityksen kasvaessa nousi Venäjällä toiveita siitä, että valtio kykenisi toimimaan päättäväisemmin. Lopulta tilanne johti siihen, että turvallisuusviranomaisten edustaja Vladimir Putin tuli pääministeriksi. Aloitettiin ulkoinen sota Tshetsheniaa vastaan ja kun Jeltsin erosi vallan otti presidentti, joka keskitti kaiken vallan itselleen ja omalle viiteryhmälleen: sekurokratialle.  

Kurssilla analysoidaan sekurokratian rakennetta, sen suhdetta oligarkkeihin, liike-elämään ja kansalaisyhteiskuntaan. Samalla tutkitaan sitä miten aggressiivinen ulkopolitiikka ja uhkapolitiikka oli kudottu sekurokratian sisimpään olemukseen. Seurauksena oli 2007 ilmoitus oman linjan ajamisesta, vuonna 2008 Georgian kurittamisesta ja vihdoin vuonna 2014 Krimin ja Itä-Ukrainan valtaamisesta. Kaiken takana oli sekurokratian haave entisen Venäjän imperiumin uudelleen pystyttämisestä. Tätä poliittista projektia pyrittiin hoitamaan ensin rauhanomaisesti mutta jo vuonna 2020 lähtien sotilaallista ratkaisua suunniteltiin. 

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Aika ja paikka / Time and Place 14.1.–25.2.2025

Luennoitsija(t) / Lecturer(s) Jan Senius

Tavoite ja sisältö / Aim and content

Oletko kiinnostunut elokuvataiteesta, sen syntyprosessista ja kehityksestä? Tule perehtymään Tšekkoslovakialaisen elokuvan vaiheisiin suurten muutosten vuosikymmeninä 60. luvulta nykypäivään.

Kurssilla

  • tutustut tšekkoslovakialaisen elokuvatuotannon historiaan
  • pääset perehtymään tšekkoslovakialaisten ja tšekkiläisten elokuvantekijöiden muuttuviin työolosuhteisiin vuosikymmenten saatossa ja niiden vaikutukseen syntyneisiin elokuviin
  • saat tietoa slovakialaisen elokuvan asemasta Tšekkoslovakiassa
  • tutustut sensuurin vaikutukseen tšekkoslovakialaisten elokuvaohjaajien ja käsikirjoittajien työskentelyyn
  • saat katsauksen tšekkoslovakialaisten elokuvaohjaajien ja kuvaajien vaikuttamiseen muualla maailmassa
  • vapaaehtoinen osallistuminen elokuvaesitykseen kullakin viikolla

Kurssi soveltuu elokuvasta kiinnostuneille opiskelijoille yleensä, mutta tarkastelee tapahtumia myös historiallisesti laajemmasta näkökulmasta. Kurssi ei edellytä aiempaa osaamista tai opintoja.

Lisätietoa / More information Linkki kurssisivulle

Yliopistojen lyhenteet / Abbreviations
  • Aalto Yliopisto / Aalto University: Aalto
  • Helsingin yliopisto / University of Helsinki: HY / UH
  • Itä-Suomen yliopisto / University of Eastern Finland: ISY / UEF
  • Jyväskylän yliopisto / University of Jyväskylä: JY / JYU
  • Lapin yliopisto / University of Lapland: LY / UL
  • Lappeenrannan teknillinen yliopisto / Lappeenranta University of Technology: LUT
  • Oulun yliopisto / University of Oulu: OY / UO
  • Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics: SHH / Hanken
  • Tampereen yliopisto / University of Tampere: TAU
  • Turun yliopisto / University of Turku: TY / UTU
  • Vaasan yliopisto / University of Vaasa: VY / UV
  • Åbo Akademi / Åbo Akademi University: ÅA