Språkcentrums publikationsserie:
Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet - Developing feedback and assessment practices in language learning. Jokinen, Jaana & Karjalainen, Sinikka & Mäkäläinen, Heidi toim. (2018)
Näkökulmia kielenoppimisen ohjaukseen - On advising and counselling in language learning.Lehtonen, Tuula & Vaattovaara, Johanna toim. (2016)
Papers from the 26th Communication Skills Workshop - Identity Explored: Language Centre, Language Professional, Language Teacher, Language Learner. Bradley, Fergal; Lappalainen, Pia & Braidwood, Eva toim. (2015)
Muuttuva Kielikeskus - Språkcentrum i förändring - Language Centre in change . Matilainen, Mirjami & Siddall, Roy & Vaattovaara, Johanna toim. (2013) .
Oppijoiden suomi: Koulutettujen aikuisten käsitykset ja kompetenssit. Korhonen, Seija (2012), Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos.
Out-of-classroom language learning. Pitkänen, Kari K.; Jokinen, Jaana; Karjalainen, Sinikka; Karlsson, Leena; Lehtonen, Tuula; Matilainen, Mirjami; Niedling, Christian; Siddall, Roy (2011) .
Turning the Kaleidoscope - (E)FL Experience and Inquiry as Auto/biography, Leena Karlsson (2008), University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of English (2008).
Kielikeskuksen henkilökunnalla on myös muuta julkaisutoimintaa, ks. kielikeskuslaisten julkaisut TUHAT-tietokannassa.
Övriga publikationer
Learners’ and teachers’ voices in developing digital language learning environments: insights from a survey. Niinivaara, Janne & Vaattovaara, Johanna. (2018). Language Learning in Higher Education, 8(1), pp. 133-156.
Waiting for the customer. Multimodal analysis of waiting in service encounters. – Journal of Pragmatics. Svinhufvud, Kimmo. (2018, hyväksytty).
The coordinated entry into service encounters in food shops. Managing interactional space, availability, and service during openings. – Research on Language and Social Interaction. Svinhufvud, Kimmo & Harjunpää, Katariina. (2018, hyväksytty).
“You will certainly learn English much faster at work than from a textbook.” – Law students learning English beyond the language classroom. Lehtonen, Tuula. (2017). System, 68, pp. 50-59.
Unmaking History-as-Fiction: Decoupling the Two Incompatible Principles of Language in Hayden White's Linguistic Turn, 1970s–2000s. Muszynski, Lisa (2017).
Opiskelijoiden kokemuksia vertaispalautetyöskentelystä kielen ja kirjoittamisen opiskelussa”. Von Boehm, Satu & Suojala, Marja & Veikkolainen, Kirsti. Aikuiskasvatus 38 (2), 108 - 121.
Kieltenopettajien kielinäkemykset ja opetukselliset lähestymistavat kansainvälistymishaasteiden edessä. Vaattovaara, Johanna (2016). Yliopistopedagogiikka 2/2016
iPads in medical language courses at the University of Helsinki. Wallinheimo, K. & Pitkänen, K. (2016). Language Learning in Higher Education, 6(1), pp. 77‐94.
Vieraan kielen opetus ja opiskelu virtuaaliympäristössä: Kielididaktinen tapaustutkimus ruotsin kielen monimuoto-opetuksesta ja -opiskelusta Helsingin yliopiston kielikeskuksessa. Wallinheimo, Kirsi (2016) Opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 381. Helsingin yliopisto.
Stay-at-home mothers learning Finnish. Intke-Hernandez, Minna. (2015) Adult language education and migration: challenging agendas in policy and practice. Simpson, J. & Whiteside, A. (toim.). Abingdon, Oxon: Routledge, s. 119-127 9
Socioconstructivismo y tecnologías de enseñanza en clase. Hernandez Reyes, Gonzalo. & Intke-Hernandez, Minna. (2015) Investigaciones sobre la enseñanza del español y su cultura en contextos de inmigración. Sevilla: University of Helsinki and University of Sevilla, s. 355-374
Migrant stay-at-home mothers learning to eat and live the Finnish way. Intke-Hernandez, Minna & Holm, G. (2015) Nordic Journal of Migration Research. 5, 2, s. 75-82
Asiantuntijaksi kahdella kielellä – Bli exptert på twå språk – Becoming a Bilingual Expert . Vaattovaara, Johanna & Fiilin, Ullamaija / Jokinen, Jaana & Lindström, Martta & Posti, Marjo (2014), Helsingin yliopiston hallinnon julkaisuja.
Opinnäytteen kirjoittaminen vuorovaikutuksena : Keskustelunanalyyttinen tutkimus graduseminaarien ja gradunohjaustapaamisten vuorovaikutuksesta. Svinhufvud, Kimmo (2013), University of Helsinki, Faculty of Arts, Department of Finnish, Finno-Ugrian and Scandinavian Studies.
The role of research in teaching-oriented institutions: a case study of university language centres in Finland. Tuomi, Ulla-Kristiina & Rontu, Heidi (2013), Language Learning in Higher Education, Vol 3, issue 2, s. 339-354.
Enhancing professionalism through teacher–administration collaboration in University Pedagogy training. Leena Evesti, Satu Kattainen & Johanna Vaattovaara.(2013), Language Learning in Higher Education Vol 3, issue 1, s. 191–206.
The linguistic landscape of international studentsin English-medium Master’s programmes at the university of Helsinki: Student perceptions on the use of English and plurilingualism. Lehtonen, Tuula & Pitkänen, Kari K. & Siddall, Roy (2013), Language Learning in Higher Education vol 2, issue 2 s. 427-440.
Learning environments in university language centres: Transferring support to learners. Sainio, Seppo (2012), Language Learning in Higher Education Vol 1, issue 2, s. 349–363.
Quality through networking – from reactive administration to proactive cooperation. Karttu, Petri & Kiilunen, Liisa & Laulajainen, Tiina (2012), Language Learning in Higher Education Vol 1, issue 2, s. 301–311.
Guidelines for task-based university language testing . Virkkunen-Fullenwider, Anu & Fischer, Johann & Chouissa, Catherine & Dugovicová, Stefania (2011), European Centre for Modern Languages/Council of Europe.
Workplace language needs and university language education: do they meet? Lehtonen, T. & Karjalainen, S. (2009) In : European journal of education : research, development and policy. 44, 3, p. 411-420 10 p.
University graduates' workplace language needs as perceived by employers. Lehtonen, T. & Karjalainen, S. (2008) In : System. 36, p. 492-503 12 p.
Että osaa ja uskaltaa kommunikoida - akateemisissa ammateissa tarvittava kielitaito työntekijöiden ja työnantajien kuvaamana. Karjalainen, Sinikka & Lehtonen, Tuula toim (2005), Helsingin yliopiston hallinnon julkaisuja 13/2005. Raportit ja selvitykset.