Anskaffning av doktorshatten och -värjan

Vid Veterinärmedicinska fakultetens promotion använder alla promovender samma svarta doktorshatt försedd med fakultetens ormsymbol. Det här gäller både för veterinärmedicine och filosofie doktorer.

På den här sidan finns en lista över affärer som säljer doktorshattar och -värjor. Det lönar sig att beställa doktorshatten så tidigt som möjligt, eftersom leveranstiden beroende på efterfrågan kan variera mellan en och sex månader. Under våren 2023 ordnas flera promotioner, så det kan vara rusch vid hattaffärerna.

Vänligen kolla informationen på sidan vid försäljarna. Promotionskommitéen ansvarar inte att priserna och levereringstiderna stämmer.

Du kan inte delta i promotionen som promovend utan doktorshatt eller -värja.

Vid promotionen kan du även använda en lånad doktorshatt, förutsatt att den är av rätt typ (svart med fakultetens ormsymbol) och storlek. Universitetet har en begränsad mängd värjor som lånas ut till promovender som inte har egna värjor.

Gravering i doktorsvärjan består vanligen av promovends namn och promotionsaktens datum som i det här fallet är 19 maj 2023.

Ateljee Lyoléne

Doktorshattens pris är 560 €, vilket inkluderar måttagning, lyra och förvaringslåda.
Affären finns i Helsingfors, men vid behov kan hatten också beställas på distans.

E.R. Wahlman Oy

Doktorshattens pris är 745 €, levereras i en fabrikstillverkad låda. En handgjord låda kostar i samband med hattbeställningen 85 €. Måttagningar i E.R. Wahlmans affär på Sofiagatan i Helsingfors tisdag–fredag kl. 10–17 och lördag kl. 10–14.

Uppdaterat den 24. februari: Wahlman tar inte nya hattbeställningar våren 2023.

Hattuateljee Memmu Lankila

Doktorshattens pris är 649 €, vilket inkluderar måttagning, lyra, moms, namnmärkning och förvaringslåda. Det är möjligt att ordna måttagning i Vik med minst fem deltagande promovender.

Melanders Hattfabrik

Doktorshattens pris är 699 €. Priset inkluderar fakultetens lyra, förvaringslåda, måttagning med konformatör samt leverans. Leveranstiden är ca 5 veckor. Måttagningar ordnas kontinuerligt runtom i Finland.

Försäljarens webbplats

Tohtorinhatut Harvest EB

Doktorshattens pris är 615 €, vilket inkluderar lyra, förvaringslåda, och leverans.
Beställningar mottas fram till den 14 januari 2023, brådskande beställningar fram till den 15 mars 2023.
Måttagning i centrum av Helsingfors på adressen Seremonia Oy, Norra Magasinsgatan 7, 00130 Helsingfors, tfn 09 177 224 för tidsbeställning till måttagning. Samarbetsaffärer finns även i andra städer, mer information på webbsidorna. En serviceavgift uppbärs av affären. Erbjuder även uthyrning av doktorshattar.

Försäljarens webbplats (på finska och på engelska)

E.R. Wahlman Oy

Doktorsvärjans pris i samband med en hattbeställning är 385 € + gravering 15 €, separat 415 € + 15 €.

Au-Holmberg Oy

Värjans pris är 313 € (endera 85 cm eller 95 cm) och inkluderar gravering, Helsingfors universitets emblem i 24 karats förgyllning, en bältesögla, ett skyddsfodral i tyg och en förvaringslåda.

Melanders Hattfabrik

Doktorsvärjor av det tyska märket WKC Solingen till priset av 430 €.

Försäljarens webbplats

Tohtorinhatut Harvest EB

Säljer även värjor med gravering.

Försäljarens webbplats (på finska och på engelska)

Universitetet har en begränsad mängd värjor som lånas ut till promovender som inte har egna värjor. Om du vill låna en värja, anteckna informationen i anmälnigsblanketten.