Forskningsprojektet AI-EMOTION undersöker vad som händer med de känslor som främjar eller hämmar lärandet när processer som rör lärande och intellektuell ansträngning kan utföras med hjälp av AI.
Syftet är att förstå de affektiva processer som är förknippade med användningen av AI-baserade verktyg och att utveckla en ny teoretisk referensram på basis av dessa processer. Avsikten är att också ta fram nya metoder för att mäta och analysera känslor i lärsituationer.
Bättre lärupplevelser genom att uppmärksamma känslor
AI får en allt större roll inom lärandet, men kännedomen om dess inverkan på studenternas känslor och välbefinnande är fortfarande begränsad.
– Studien tillgodoser ett aktuellt behov att förstå hur olika studenter upplever användningen av artificiell intelligens, vilka känslor den väcker och hur dessa känslor påverkar inlärningsresultatet och välbefinnandet, säger Elina Ketonen, universitetslektor vid Helsingfors universitet.
Resultaten kan bidra till en utveckling av digitala lärmiljöer och verktyg som tar hänsyn till känslornas roll i inlärningsengagemanget och förbättrar lärupplevelsen.
Studien tar fasta på den oro som de etiska och emotionella aspekterna av AI väcker. Känslorna är av stor betydelse för lärandet. En ansvarsfull användning av AI i lärmiljöer kräver en djup förståelse av de kognitiva processerna, men även av känslor.
Forskningsbidrag till lovande forskningsledare
Forskningsbidraget Starting Grant av Europeiska forskningsrådet riktar sig till lovande forskningsledare som befinner sig i början av sin karriär. Det maximala bidragsbeloppet för att inrätta en forskningsgrupp och starta en oberoende forskningsverksamhet i Europa är 1,5 miljoner euro under fem år.
Forskarna vid Helsingfors universitet har varit framgångsrika i ERC-utlysningarna. Hittills har över hundra forskare vid universitet beviljats forskningsbidrag av Europeiska forskningsrådet. Bidraget beviljades för första gången till Pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet.
Läs mer om pågående ERC-projekt vid Helsingfors universitet.