När en vuxen och ett barn spelar låter den vuxna ofta barnet vinna. Är det klokt, Jaakko Hilppö, universitetslektor i pedagogik?
– Ja. I allmänhet har en vuxen mycket mera kunskap än barn. Vår uppgift är att ge barnen trygga upplevelser. Om den vuxna alltid vinner är det inte särskilt motiverande för barnet.
Men vad händer om barnet märker att den vuxna inte spelar på allvar?
– Barn kan märka det även då vi tror att de inte gör det. De kan också uttrycka sin irritation över det. För att barnet ska hållas engagerat i spelet kan det vara bra att också den vuxna vinner emellanåt. Så här kan barnet lära sig olika spelstrategier.
Behöver barn i något skede lära sig att bättre hantera besvikelser i spel?
– Jag tycker inte det, för besvikelser möter de ändå. Det är såklart viktigt att stå ut med besvikelser och hantera dem tillsammans, men det är viktigare att njuta av spelet tillsammans.
Vad skulle vara det pedagogiskt trevligaste sättet att lära barn att njuta av roliga spel och de nya färdigheter som de kräver?
– Det centrala enligt mig är att göra saker tillsammans så att de är roliga även för den vuxna. Det ökar också barnets anknytning till spelet, men framför allt till relationen. Också uthålligheten, viljan att försöka igen om man inte lyckas direkt, utvecklas fint i en sådan miljö.
Varför tycker vissa människor mer om att spela än andra?
– Barndomsupplevelser och barnets egen inriktning mot spel inverkar säkert. Att spela är inte kul om det alltid har varit trist att spela och man aldrig har fått vinna. Eller om schack spelades bara för att pappa ville det.
– Dessutom kan spelandets sociala status påverka tänkandet. I vissa samhällen kan till exempel basket- eller fotbollsspel vara en väg ut ur fattigdom. Därför prioriterar man det.
Kan man som vuxen börja gilla ett spel man inte gillat tidigare?
– Javisst. Vuxna lär sig på samma sätt som barn. Ett bra exempel är hur vuxna på senare tid fattat tycke för att spela Pokémon GO eller videospel tillsammans med sina barn.