Kriget i Ukraina uppmärksammas med minnesstund 24.2 och utställning 26.2

En minnesstund för krigets offer i Ukraina ordnas vid Senatstorget 24.2 kl.17. Några dagar senare, den 26 februari öppnar utställningen Outgivna examensbetyg, som berättar om unga ukrainska studenter som dött under Rysslands invasionskrig.

Lördagen 24.2.2024 har det gått två år sedan Ryssland anföll Ukraina och med full kraft inledde sitt brutala anfallskrig mot Ukraina. Även om krig sprider mörker runt omkring oss, får vi inte låta hoppet och ljuset slockna. Vi får inte glömma Ukraina eller lämna ukrainarna ensamma, för ukrainarna kämpar också för vår frihet och fred. När kriget drar ut på tiden och i takt med att det mänskliga lidandet ökar blir det ännu viktigare att visa stöd.

Programmet under evenemanget Ett ljus för Ukraina inleds kl. 17 på Senatstorget med ringning i Helsingfors domkyrkas klockor och en tyst minut. Därefter läggs ljusen på kyrkans trappor och de ukrainska körerna och Ylioppilaskunnan laulajat uppträder. Gravljus kan läggas på Domkyrkans trappor redan från kl. 15.

Arrangörerna delar ut 2 000 ljus på Senatstorget. Som avslutning på evenemanget samlar Ukrainska föreningen i Finland in ljusen för att skicka dem till fronten i Ukraina, där stearinet används som energi- och ljuskälla.

Man kan också delta i evenemanget genom att tända ett ljus i sociala medier genom att publicera en bild eller en emoji med ett ljus. Evenemangets hashtaggar är #WeMustNOTForget och #WeStandWithUkraine.

Ett ljus för Ukraina -evenemangets program

Kl. 17.00 Evenemanget inleds med att Helsingfors Domkyrkas klockor ringer. Programledaren Ira Hammermann öppnar evenemanget. Vi håller en tyst minut till minnet av krigets offer.

Maailma-kuoro, ledd av Saara Ruuska och från föreningen Ukrainas förening i Finland framför kören Perspiv under ledning av Uliana Burdina och kören Kalyna under ledning av Gregory Pass tillsammans verket Plyve kacha.

Gäster och evenemangsarrangörer lägger ljusen högtidligt.

Maailma-kuoro, körerna Perspiv, Kalyna och Yasni-Lapsikören från föreningen Ukrainas förening i Finland rf, under ledning av Sofiia Yakovyshyna framför tillsammans verket Molytva za Ukrainu (Bön från Ukraina).

Kl. 17.30 Det officiella programmet avslutas med Finlandia-hymnen som framförs av Ylioppilaskunnan Laulajien triplakvartetti.

Publiken kan lägga sina egna ljus på Domkyrkans trappa.

Klo 20.00 Domkyrkans festbelysning släcks och ljusen samlas och skickas till fronten i Ukraina som energi- och ljuskälla.

* Om du inte kan komma till platsen kl. 17 kan du tända ett gravljus på domkyrkans trappor kl. 15–17 och kl. 17.30–20.

Evenemanget ordnas av Kyrkan i Helsingfors, Mothersforpeace ry och Ukrainska föreningen i Finland rf i samarbete med Helsingfors stad, Helsingfors universitet, statsrådets kansli och Ukrainas ambassad.

Utställningen Outgivna betyg 26.2-4.3.2024

Genom outgivna examensbetyg och fotografier belyser utställningen 40 avlidna ukrainska studenters liv och berättelser. Studenterna offrade sin utbildning, sina mål, sina drömmar och sitt liv för sitt land. Utställningen påminner oss om det pågående kriget i Ukraina och det ukrainska folkets uppoffringar.

Utställningen arrangeras av unga ukrainaaktiva i samarbete med den kanadensisk-ukrainska studentorganisationen SUSK och Helsingfors universitet. Utställningen öppnar 26.2 vid 45 universitet runtom i världen.

Plats: Helsingfors universitets huvudbyggnad, Fabiansgatan 33, 00100 Helsingfors
Datum: 26.2–4.3.2024, må–ti 8.00–20.00, fre 8.00–18.00 och må 4.3 kl. 8.00–18.00

Gratis inträde.

Danylo Bolshakov

Danylo Bolshakov var en mycket snäll, förnuftig och ansvarstagande 22-årig student från Mariupol, utrustad med bra humor och sinne att lösa konfliktsituationer. Han studerade ekonomi vid universitetet i Mariupol.

Tillsammans med sin flickvän gjorde han upp framtidsplaner: de skulle flytta ihop och på jobbet väntade han sig en befordran. Han dog när han räddade sin far och farmor. Han sprang till lägenheten, vars dörr hade fastnat och försökte komma in. En rysk missil träffade huset som rasade ihop. Danylo krossades under betongplattorna och kunde återfås från ruinerna först en och en halv månad senare.