Gymnasister agerar mentorer för Helsingfors universitets ledning

I augusti 2025 inleder Helsingfors universitet ett mentorprogram där ledningen får sätta in sig i rollen som adept, det vill säga den som får lära sig nytt. I programmet som genomförs i samarbete med Helsingin yhteislyseon lukio agerar gymnasister mentorer för universitetets ledning.

 Genom gemensamma möten får ledningen bekanta sig med en ung gymnasists världsbild och förväntningar på framtiden och studierna. De ungas synpunkter hjälper ledningen att utveckla universitetets verksamhet och utveckla universitetet till en alltmer attraktiv plats att studera.

 Sammanlagt 15 ledare deltar i programmet och deltagarna är rektorer, dekaner och sektordirektörer. Deras mentorer är 23 gymnasister från Helsingin yhteislyseon lukio.

– Detta är ett mycket viktigt initiativ för oss. Vi vill bättre förstå hur unga i årskurserna 7–9 och gymnasiet ser på sin framtid och på sina studier som en del av den. Vi kommer att vara lyhörda och lära oss av dessa fantastiska unga, berättar Taina Kyllönen, direktör för kommunikations- och samhällsrelationer vid Helsingfors universitet som ligger bakom idén för projektet.

Ett helt vanligt gymnasium

Studiehandledarna Nina Kauria och Anniina Paalanen vid Helsingin yhteislyseon lukio behövde inte fundera länge när möjligheten till samarbete erbjöds.

– Som ett helt vanligt regionalt gymnasium vars studerande bor i närliggande områden ska det bli fint att börja samarbeta på det här sättet. Våra studerande kommer från många olika bakgrunder, berättar Paalanen.

Enligt Kauria och Paalanen upplever en del av de unga att universitetet inte är för dem när de funderar över sin framtid. 

– Vi har många studerande vars familjer till exempel inte har högskoleutbildning.  Då har de inte nödvändigtvis tillräckligt med självförtroende för att söka in på universitet, även om de skulle ha resurserna för det, förklarar Kauria.

Självförtroende

Enligt Kauria och Paalanen är det studiehandledarens uppgift att introducera de unga till de möjligheter de har framför sig.

– Till exempel gymnasiebesök är viktiga. Då ser de unga vilka högskolor unga från det egna gymnasiet har börjat studera vid.  Att ens en ung person hittar gnistan och ett område hen vill börja studera inom spelar roll.

Studiehandledarna hoppas att mentorprogrammet ska öka de ungas självförtroende. 

– Ambitiösa unga studerande med olika bakgrunder från vårt gymnasium sökte till mentorprogrammet. En del behöver mer självförtroende för att våga förverkliga sina drömmar. Andra har däremot tydliga framtidsutsikter. Förhoppningsvis får de alla uppleva att de blir hörda, konstaterar Kauria.

Långt bort från de egna minnena

Paalanen och Kauria tror att också ledarna har mycket att lära sig av de unga.

– Som vuxen glömmer man hur det är att vara tonåring i det där skedet av livet. Det kan vara att dagens unga lever ett liv som ligger långt bort från de egna minnena. De upplever till exempel en större press kring studierna. Men samtidigt är de mer öppna och medvetna än tidigare generationer, säger Paalanen. 

Under hösten berättar vi mer om mentorprogrammet och hur ledarna och de unga upplevde programmet.

Helsingin yhteislyseon lukio i ett nötskal

 

  • Skola med årskurserna 7–9 och gymnasium i Gårdsbacka i Helsingfors
  • Totalt 400 grundskoleelever och 300 gymnasister
  • Betoning på undervisning i musik, bildkonst, idrott och skejtning
  • Över 110 år gammal skola

https://hyl.fi/

Helsingfors universitet i ett nötskal

  • Finlands största vetenskapssamhälle med cirka 31 500 studenter
  • Verksamhet på fyra campus: Mejlans, Gumtäkt, Vik och centrum
  • Ett mångvetenskapligt och brett 385 år gammalt universitet
  • Bland de 100 bästa universiteten i världen
  • Våra värderingar: sanning, frihet, bildning och gemenskap