Pinkka tilldelades Helsingfors universitetets pris för öppen vetenskap

Inlärningsmiljön för artkännedom Pinkka är mångsidig, lätt att använda och ökar medvetenheten om arter. Pinkka används i stor utsträckning för studier, utbildning och rekreation.

Bland ett stort antal utmärkta förslag beslöt juryn att priset i år utdelas till Pinkka inlärningsmiljö för artkännedom.

Pinkka är en nätbaserad inlärningsmiljö som utvecklats vid Helsingfors universitetets Naturhistoriska centralmuseet Luomus. Pinkkas mål är att utveckla artkunnandet på bred front, förbättra kvaliteten på vetenskapliga forskningsmaterial och öka medvetenheten om arter och om biologisk mångfald. 

Pinkka utnyttjar omfattande databaser som upprätthålls av Finlands artdatacenter. Med hjälp av databasens bilder och texter kan man sätta ihop informationspaket eller studiehelheter för olika användargruppers behov – virtuella herbarieknippen. 

De helheter som skapats under de senaste två årtiondena kan delas i tre grupper: helheter som skapats för universitetsstuderande och -lärare, helheter för skolor och hobbygrupper samt helheter som skapats särskilt för att användas i kompletterande undervisning inom biodiversitetsskolning. 

Pinkka når ut på ett imponerande sätt med i snitt över 3000 användare per månad - under vårterminen steg antalet som bäst upp till 6 000-7 000 användare per dag.

Pinkka är också ett utmärkt exempel på saklitteratur som presenterar forskningsresultat från bio- och miljöforskning för en bred publik. Pinka har innehåll på både finska och svenska samt i mindre utsträckning på engelska. Materialet lämpar sig för en bred användarkrets och läromedlet är innovativt strukturerat.

Namnet Pinkka kommer från ett knippe av torra herbarieprover (på finska: kasvipinkka), som traditionellt använts för växtartkännedom.

Lätt att använda

Professor Jouko Rikkinen från Naturhistoriska centralmuseet och biologiska och miljövetenskapliga fakulteten påpekar att Pinkka inte finns till endast för högskolestuderande utan också för elever och grupper i grundskolor eller i läroanstalter på mellanstadiet, för att inte glömma naturentusiaster som intresserar sig för någon given djur- eller växtart. 

– Pinkka är lätt att slå upp på datorn, pekplattan eller telefonen, så den är lätt att ta i bruk för många slags artkunskap och hobbyverksamhet. Texter och bilder som matats in i Pinkka blir också automatiskt tillgängliga inom artdatacentrets övriga tjänster. Även den behändiga Retkikasvio-appen hämtar sina bilder direkt från Pinkka.

Prisjuryn uppskattade Pinkkas pedagogiska förtjänster och mångsidighet: inlärningsmiljön fungerar utmärkt som undervisningsmaterial och stöd för lärare, men är också en fin resurs för självstudier eller ett stöd för användarens naturhobby. Pinkka upprätthåller och uppmuntrar därtill artmedvetenhet, vilket juryn såg som viktigt i en tid med dramatiskt minskning av antalet arter i naturen. 

Hedersimnämnande:

Bland de många högklassiga förslagen ville prisjuryn dessutom lyfta fram följande innovativa öppna läromedel: 

  • Plastiikkaope (plastiklärarn): professor Virve Koljonens Instagramkonto, där man med hjälp av korta videor ger handledning om rätt tillvägagångssätt inom kirurgi och plastikkirurgi 
  • Språkboost är en informationsplattform och materialbank som stöder språkinlärning på svenska och finska i arbetslivet och vardagen. Verksamheten grundar sig på fem högskolors samarbete med Helsingfors universitet som en av två koordinerande parter. 
  • Paikkatiedon ja geomedian oppimateriaaleja eri kouluasteille -nätsidan (läromedel om geografisk information och geomedia) är en läromedelshelhet förverkligad av universitetslektor Petteri Muukkonen i samarbete med forskare och studerande. 
Helsingfors universitetets pris för öppen vetenskap

Helsingfors universitet delar årligen ut ett pris för öppen vetenskap som erkänsla för betydande främjande av öppen vetenskap. I år utdelas priset till en person, grupp eller ett projekt som på ett föredömligt sätt har främjat öppenhet i lärande och undervisning med hjälp av öppna läromedel. Syftet med priset är att lyfta fram upphovspersoner till högklassiga, innovativa och allmänt använda öppna läromedel som producerats vid Helsingfors universitet, samt arbetsgemenskaper som stöder öppnandet av läromedel. 

Nomineringar till priset inbjöds i september och oktober av alla vid universitetet. 

Prisjuryn bestod av överbibliotekarie Minna Niemi-Grundström från Helsingfors universitets bibliotek, doktorand Sini Davies från pedagogiska fakulteten, koordinator Harri Kettunen från Vetenskapens termbank, forskare Karolina Lukasik från forskningsprojektet Stadsråttor, expert på doktorsutbildning Mikko Mäntyniemi från Universitetstjänsterna samt universitetslektor Rami Ratvio från pedagogiska fakulteten.