Nio forskare vid Helsingfors universitet bland de mest citerade forskarna i världen inom sina egna områden

Forskarna på listan Highly Cited Researchers tillhör den mest citerade procenten i världen inom sina vetenskapsområden.

Nio forskare vid Helsingfors universitet är med på listan Highly Cited Researchers 2022. Sju av forskarna arbetar i första hand vid Helsingfors universitet och två av dem är huvudsakligen affilierade vid utländska universitet.

Forskarna på listan Highly Cited Researchers är sådana vars publikationer andra forskare har hänvisat till mest under föregående årtionde. Listan sammanställs ur indexerings- och söktjänsten Web of Science. I tjänsten ingår referentgranskade undersökningar särskilt inom naturvetenskap och medicin. Därför saknas bland annat forskare inom pedagogik och humanistiska vetenskaper från listan.

Forskare vid Helsingfors universitet på listan Highly Cited Researchers:

Atmosfärvetenskap

Veli-Matti Kerminen

Markku Kulmala

Tuukka Petäjä

Douglas Worsnop

Livsvetenskaper

Jaakko Kangasjärvi

Medicin

Mikael Knip

Willem de Vos

Mika Kivimäki

Tommi Vatanen

Läs hela listan.

Läs mer om våra mest citerade forskare.