Studentkåren vid Helsingfors universitet sätter studentmössan på Havis Amanda i år – HUS utlovar århundradets valborgsfest

Valborgsmässoaftonens fest på Salutorget inleds 30.4 kl. 16. Mösspåläggningen äger rum kl. 18, så som traditionen påbjuder.

Efter två valborgar på distans firas mösspåläggningen äntligen traditionsenligt på Salutorget. Studentkårerna i huvudstadsregionen får turvis sätta mössan på Havis Amanda och i år är det studentkåren vid Helsingfors universitet (HUS) som står i tur.

Innan mössan landar på Havis Amandas huvud på valborgsmässoaftonen har den gjort ett ärevarv på Helsingfors universitets campus Mejlans, Gumtäkt, Vik och Centrum.

– De senaste tidens kriser har varit utmanande för både gemenskapen och vårt välbefinnande. Vi har nog alla längtat efter att kunna festa, träffas och kramas, och få uppleva glädjen av att vara tillsammans igen, säger Arttu Mäkinen, som ansvarar för mösspåläggningen i teamet av frivilliga, Manta Crew.

Programmet sänds också på Instagram på HUS valborsgkonto @havisamanda2022

Festen på Salutorget i Helsingfors 30.4.2022 :
  • kl. 16.00: DJ Vicky inleder
  • kl. 16.30: Havis Amandas mössa anländer till Salutorget i vagnen som dras av Sinebrychoff bryggeriets hästar
  • kl. 17.00: Havis Amanda tvättas
  • kl. 17.10: dansuppträdande med Vik-spexet och alla på torget dansar tillsammans
  • kl. 17.30: valborgshälsning från Helsingfors stad, biträdande borgmästare Nasima Razmyar
  • kl. 17.45: försök att slå finskt rekord i gruppkaraoke under ledning av Karaokekejsaren Heikkinen
  • kl. 17.55: Havis Amanda vaccineras
  • kl. 18.00: Havis Amanda får sin mössa
  • kl. 18.05–18.35: BESS

TREVLIG VALBORG!

Mösspåläggning i hundra år

Under loppet av dryga hundra år har mösspåläggningen blivit en av Helsingfors viktigaste valborgstraditioner. Se en kort introduktion till historien om Havis Amanda (på finska).