Konstens natt vid universitetet 18.8.2022

Konstens natt ordnas i Helsingfors den 18 augusti. Flera enheter vid Helsingfors universitet deltar i firandet.

Evenemang vid universitetet

Tankehörnan

Välkommen till Uuden tiedon yö vid Tankehörnan!

På Konstens natt presenterar Uuden tiedon klubi natten på Tankehörnans scen. Vad gör fladdermöss och de sydliga träddassarna i Taita om nätterna? Varför är det viktigt att förstå både morgonpigga och nattugglor? Det bjuds på fem vetenskapliga presentationer om nattliga fenomen samt ett pubquiz med frågor om vetenskap, konst och natten.

Evenemanget pågår cirka kl. 17.00–20.30 (presentationerna kl. 17.00–19.15, pubquiz kl. 19.30–20.30).

Bekanta dig med programmet (på finska)

Helsingfors universitets huvudbyggnad

Välkommen till Helsingfors universitets huvudbyggnad på Konstens natt!

Du kan tillbringa en stund med att teckna efter levande modell eller bekanta dig med de renoverade lokalerna och konst. Vid evenemanget kan du också ta en titt på olika salar som vanligtvis är stängda för allmänheten. Fritt inträde.

Evenemanget pågår kl. 16.15–22.00 (Krokiteckning kl. 16.15–19.00 i huvudbyggnadens lokaler och konstskatter kl. 19.00–22.00).

Bekanta dig med programmet (på finska)

Kvarteret Topelias innergård

T-Bone Slim – New interpretations/Nya tolkningar

Nya tolkningar av och forskning om ”T-Bone Slims” (Matti Valentinpoika Huhtas) liv och produktion på Topelias innegård. Fritt inträde.

Evenemanget pågår kl. 18.00–19.00.

Bekanta dig med programmet (på engelska)

Nationalbiblioteket

Konstens natt: Vad skrev New York Times då du föddes?

Under Konstens natt kan du dyka ner i mikrofilmernas värld på Nationalbiblioteket mellan kl. 18.15 och 21.00. Kom ensam, med en kompis eller ett helt gäng och se vad ”The Big Apples” främsta nyhetstidning, New York Times, skrev på din födelsedag! Vår personal finns på plats i Norra salen för att hjälpa dig hitta rätt nummer och visa hur du använder mikrofilmsapparaterna. Blev det kö till mikrofilmerna? Ingen fara, i Kupolsalen uppträder Duo Ilomäki & Turriago kl. 18.30. För kvällens andra musikuppträdande står kammarkören Värinä som uppträder kl. 20.20. Kärleken till sång och vacker körmusik förenar de 25 medlemmarna i den helsingforsiska kören som leds av musikpedagogen och journalisten Noora Hirn. Fritt inträde.

Evenemanget pågår kl. 18.15–21.00.

Bekanta dig med programmet

Bekanta dig med hela programmet för Konstens natt.