Bogemenskap i centrum – Unihome hjälper internationella experter att finna sig tillrätta i Finland

Professor Gary Eiceman har blivit bekant med många vid Töölö Towers frukostbord. Universitetens gemensamma inkvarteringsbolag erbjuder tillfälliga hem också för finländare som veckoslutssemestrar eller som behöver ett alternativt boende under en renovering.

Utsikten från Töölö Towers takterrass är hisnande. Härifrån syns många av stadens sevärdheter, havet och den lummiga grönskan vid Hesperiagatans esplanad. Vyerna är ändå bara ett av argumenten som lockar gäster till Töölö Towers.

– Utsikten över Helsingfors tak är makalös, säger Päivi Holmberg, vd för inkvarteringsbolaget Unihome.

Töölö Towers byggdes 1954 för personalen på det före detta Hesperiasjukhuset. Numera erbjuder de boende för universitetets internationella gäster och forskare. Gästerna kan bo i färdigt möblerade lägenheter tills de återvänder till sitt hemland eller hittar en permanent bostad i Finland.

Verksamheten drivs av Unihome, ett dotterbolag till Helsingfors universitet och Aalto-universitetet. Personalen ger råd till gästerna också i fråga om vardagliga bestyr, såsom hur man använder kollektivtrafiken.

– Receptionstjänsten hjälper gästerna att göra sig hemmastadda, berättar Holmberg.

Tornens inredning i 50-talsstil bidrar till trivseln i de allmänna utrymmena. Sällskapsrummen har havsutsikt, och frukostsalen ligger i foajén till en gammal festsalong. Platsen är ypperlig för umgänge med de andra gästerna.

– Här har man förlovat sig och funnit livskamrater, avslöjar Holmberg.

Forskare uppskattar bekymmersfritt boende

Professor Gary Eiceman har hittat många att diskutera med i Töölö Towers frukostsal, vid sitt bord har han bland annat haft sällskap av en hjärnkirurg och en arkitekt. Samtalsämnena är många när de flesta gästerna har kopplingar till universitetet. Även det personliga planet ryms med.

– Så skulle det inte vara på ett vanligt hotell, tror Eiceman.

Eiceman arbetar på Campus Gumtäkt vid Avdelningen för teknik. Han tog in på Unihome för första gången 2020 när han var i Finland för att förbereda en finansieringsansökan.

Eiceman är särskilt belåten med flexibiliteten som boendet kan erbjuda. Man kan ha en bostad i några månader, och sedan åka hem till USA på semester och återvända efter det. Möbler och annat kan ställas i förrådet på nedre våningen. Arrangemanget passar forskare som reser mycket.

– Så här slipper jag oroa mig för att rören går sönder när jag är borta, skojar Eiceman.

Andra trumfkort för Unihome är enligt Eiceman säkerheten och en vänlig personal. På grund av sitt arbete har han bott på flera orter både i Nordamerika och Europa.

– Det här är troligtvis det bästa stället jag har varit på.

Bekväm vistelse under renoveringar eller veckoslutssemestrar

Unihomes boendetjänster är öppna för vem som helst. Cirka 30 procent av kunderna har ingen anknytning till universitetet. Rummen kan reserveras till marknadspris på nätet, och lämpar sig till exempel väl för dem som behöver ett alternativt boende under en renovering. Andra gäster kommer till Helsingfors på veckoslutssemester eller för att till exempel delta i ett idrottsevenemang. Då är det behändigt att ha en egen lägenhet med kök och tillgång till tvättstuga.

– Det är nästan som att vara hemma, beskriver Holmberg.

Töölö Towers renoverades i början av 2010-talet. Idag har de bostäder i olika storlek, från minilägenheter till stora takvåningar och radhusbostäder för sju personer. Bostäderna är färdigt möblerade men rätt avskalade.

– Gästerna kan också inreda efter eget tycke, berättar Holmberg.

Utöver Töölö Towers driver Unihomes också det moderna forskarhotellet Aalto Inn i Otnäs samt studenthemmet Unihome Students i Rönnbacka i Helsingfors. Totalt finns det över 400 lägenheter.

Återvinning och sparsam energianvändning hör till ansvarsfullt resande

Unihome stöder hållbar utveckling genom att minska svinn, återvinna avfall och förbättra energieffektiviteten. I Rönnbacka finns också en återvinningsmarknad för begagnade föremål, och en motsvarande planeras i Tölö. På så sätt kan gästerna lämna sina tillhörigheter, till exempel kärl och mattor, till andra när de ger sig av.

– Det sparar både miljö och pengar, säger Holmberg.

Framöver kommer det också att ordnas gemensamma matlagningskvällar för gästerna. Det är viktigt att skapa en trivsam atmosfär, eftersom boendet är den första kontakten med Finland för många av dem som kommer från utlandet. Man har möjlighet till enskildhet när man bor på Unihome, men också till umgänge, sammanfattar Holmberg.

– I framtiden vill vi stärka bogemenskapen ännu mer.

Unihome - Your second home (på engelska)

Gäster från över 100 länder
  • På Unihome kan man bo i några dagar eller upp till flera månader. En typisk vistelse är ungefär två veckor lång.

• Unihome har haft gäster från över 130 länder sedan 2018. Många kommer till exempel från Tyskland, USA och Japan.

• Töölö Towers har 178 lägenheter och Aalto Inn 52, medan studenthemmet i Rönnbacka har 181 bostäder.

• Boende erbjuds under marknadspris för dem som studerar eller arbetar vid universitetet.

• I priset ingår många tjänster, såsom bastu, självbetjäningstvätt, egen brevlåda, samt tillgång till cykelkällare och bagageförvaring. I Töölö Towers ingår även frukost.

• Unihome grundades 2018 och ägs till 81 procent av Helsingfors universitets fonder och till 19 procent av Aalto-universitetet.

• Utöver det förvaltar bolaget hyresbostäder som ägs av Helsingfors universitets fonder.