HELSEED-företagarprogrammet för studenter intresserar många: mer än 20 team lämnade in en affärsplan

Med det nya företagarprogrammet vill Helsingfors universitet uppmuntra sina studenter att utveckla och kommersialisera sina idéer. De mest lovande uppstartsföretagen kan få upp till 50 000 euro i finansiering.

HELSEED-företagarprogrammet som lanserades våren 2020 har väckt intresse bland studenterna: mer än 20 team lämnade in en affärsplan inom tidsfristen. Merparten av affärsplanerna gäller företag som redan grundats men som befinner sig alldeles i början av sin bana.

– Vi blev positivt överraskade av hur många affärsplaner som kom in och hur tvärvetenskapliga och internationella de var. Jag är övertygad om att vi bland kandidaterna hittar goda idéer att investera i och att vi tillsammans kan skapa fina företag, säger Helsingfors universitets placeringschef Marko Berg.

Den lovande starten inger hopp om att HELSEED-programmet ska bli en del av Helsingfors universitets utbildningsverksamhet i framtiden.

– Det är en stor ära att få vara med och utveckla våra studenters kompetenskapital och i synnerhet att frigöra deras kreativa potential. Jag tror fast på att vi tillsammans kan bygga upp företag som betjänar hela samhället, säger placeringsdirektör Anders Ekholm.

Härnäst ska universitetets placeringsexperter granska planerna och sedan kallas de team som står bakom de mest lovande affärsplanerna att presentera sin idé muntligen. De muntliga presentationerna äger rum i november och som snabbast görs investeringsbesluten redan före utgången av året.

HELSEED-programmets webbsida
Meddelande 2.4.2020: Helsingfors universitet börjar investera i sina studerandes startup-företag

Ytterligare information

Marko Berg, tfn 041 534 9893, marko.berg@helsinki.fi