Fel i urvalsprovet på området pedagogik – en uppgift lämnas obedömd

Det nationella urvalsprovet på området för pedagogik (det s.k. VAKAVA-provet) ordnades igår den 27 maj på nio orter. Två timmar efter att provet hade börjat upptäcktes ett fel i anvisningarna för provet.

I anvisningarna stod att en uppgift gällde endast den ena av två artiklar som utgjorde materialet, när provfrågan i själva verket gällde båda artiklarna. Därefter informerades deltagarna i provsalarna om de rätta anvisningarna.

Idag visade det sig dock att man vid Uleåborgs universitet dessutom hade meddelat deltagarna att uppgiften lämnas obedömd. Som en följd hade de som deltog i provet i Uleåborg låtit bli att göra uppgiften. Därför måste provfrågan och alla underuppgifterna strykas från provet helt och hållet.

De sökande har redan meddelats om situationen och arrangörerna beklagar djupt det som skett.

VAKAVA-nätverket inom det pedagogiska området koordineras vid Helsingfors universitet. Nätverket är ett samarbete mellan åtta universitet. Urvalsprovet till lärarutbildningen består av två skeden. Det första skedet som ordnades 27.5 består av det materialbaserade VAKAVA-provet, och det andra skedet består av ett lämplighetsprov.

Ytterligare information:

Ordföranden för VAKAVA-styrgruppen Anu Laine, tfn 02941 29551 eller 050 3183920 , anu.laine@helsinki.fi