I Finland startade för ett år sedan ett pilotprojekt för doktorsutbildning som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet. Projektet har som mål att de som antagits till pilotprojektet ska slutföra sin doktorsavhandling under ett treårigt anställningsförhållande.
I pilotprojektet för doktorsutbildning studerar de nya doktoranderna färdigheter som behövs både för att bedriva forskning och i arbetslivet. Målet är att samtidigt öka möjligheterna för doktoranderna att sysselsätta sig mångsidigt i arbetslivet.
Base Camp: mångsidig utbildning och möjlighet att bekanta sig med den egna gemenskapen
Vid Helsingfors universitet
Nationaliteter bland deltagarna i doktorandutbildningspiloten
De nya doktoranderna fick lära känna varandra och Helsingfors universitet vid såväl ett introduktionsevenemang som två ”basläger”, det vill säga Base Camp, som ordnades under tre och fyra dagar på
I lägren ingick både undervisning evenemang för att utveckla gruppbildningen och sammanhållningen. I praktiken fick deltagarna fördjupa sig i ämnen som till exempel artificiell intelligens, hållbarhet, samarbete mellan olika vetenskapsområden och vetenskapskommunikation.
– Base Camp-konceptet har utvecklats redan långt innan pilotprojektet startade, och basläger har ordnats tidigare särskilt för doktorander som fått Vetenskapsstiftelsens löneplatser. Utifrån denna erfarenhet tänkte vi att det skulle kunna vara ett fungerande koncept för introduktionen av pilotprojektets doktorander. På baslägren lär doktoranderna sig de viktiga färdigheterna genast i början av arbetet med sina doktorsavhandlingar, och samtidigt skapar evenemangen en god gemenskapskänsla och samhörighet, säger Sini Karppinen, som är teamledare för pilotprojektet för doktorsutbildning vid Helsingfors universitet.
Gemensamma kurser och evenemang
Utöver baslägren har doktoranderna i pilotprojektet deltagit i kamratmentorskap, skrivworkshoppar och andra evenemang som riktar sig till doktorander.
Vid workshopparna under evenemangsveckan behandlades till exempel karriärplanering, fördelarna med att lära sig finska och innovationsverksamhet. Vidare hölls anföranden av doktorer som arbetar som experter vid företag.
Doctoral Experience Week kommer att ordnas igen nästa vår och det kommer även att utvidgas till alla doktorander genom att ordna ännu fler doktorandprogram- och områdesspecifika evenemang.
Den respons om introduktionen och baslägren som samlats in från doktoranderna i pilotprojektet talar om att doktoranderna är nöjda. Den intensiva första terminen har gett dem de kunskaper som behövs för att inleda arbetet med doktorsavhandlingen och främjat samhörigheten.
– Vi fortsätter att erbjuda stöd på ett mångsidigt sätt med hjälp av riktade evenemang. I höst börjar vi också göra praxis som pilotprojektet för doktorandutbildning konstaterat vara fungerande tillgängliga för alla doktorander vid universitetet. I oktober och november ordnar vi återigen basläger, utvecklar introduktionshelheten och inför nya funktioner i Thessa, ett verktyg för planering och rapportering av påbyggnadsstudier vid Helsingfors universitet, säger Sini Karppinen.
Moodle-kurs kommer i fortsättningen att fungera som ett stöd för alla doktorander
Handledningen av doktorsavhandlingarna är en central faktor för att doktorsutbildningen ska lyckas. En Moodle-kurs och en tillhörande materialbank som universitetet erbjuder ger handledarna verktyg och perspektiv som stöder såväl doktorandernas arbete som handledarnas professionella utveckling.
Kursen som utvecklats för de handledare som handleder pilotprojektets doktorander är nu öppen för alla som handleder doktorsavhandlingar vid universitetet.
– Universitetet satsar långsiktigt på att doktoranderna kan utvecklas till forskare och experter i en trygg, uppmuntrande och ansvarsfull handledningsrelation. Vi vill att handledarna ska ha de bästa verktygen för att stödja detta arbete, säger forskarskolans direktör Minna Palander-Collin.
I webbmaterialet bekantar man sig till exempel med god handledningspraxis, såsom växelverkan, regelbundna handledningsträffar, förtydligande av gemensamma förväntningar och stöd för skrivandet. Dessutom lyfts frågor om ansvarsfull forskning och forskningsetik fram.
Kursen erbjuder handledarna konkreta metoder för att ge respons, stödja karriärplaneringen och bygga nätverk. Den uppmuntrar också att reflektera över det egna handledningssättet, lära sig av kollegorna och tillgodogöra sig det stöd som universitetet erbjuder. I samband med kursen finns också en informationsbank som stöd för handledarna och som innehåller de anvisningar och bestämmelser som styr arbetet med doktorsavhandlingar vid Helsingfors universitet.
Avsikten är att pilotprojektet ska utvidgas till att omfatta en större grupp och på så sätt nyttiggöra de erfarenheter som fåtts för att vidareutveckla kursen. I fortsättningen kommer detta att vara till nytta för alla vid universitetet: Kvaliteten på handledningen stärks, forskarutbildningen blir mer enhetlig och doktoranderna får allt bättre förutsättningar för sina framtida karriärer.
I början av 2026 blir också ett pilottestat coachningsprogram för handledare och tillhörande närträffar tillgängliga för alla.