Inte bara engelska! – Vilken är svenskans ställning vid Helsingfors universitet?

Möjligheten för svensktalande att använda sitt modersmål har minskat, trots att universitetet ständigt utvecklar den svenskspråkiga undervisningen, säger Jenny Sylvin, som doktorerat inom ämnet.

Artikeln har publicerats i tidningen Yliopisto 5/2025.

I sin doktorsavhandling studerar Jenny Sylvin svenskans ställning vid Helsingfors universitet. Sylvin analyserar både målen för de språkpolitiska riktlinjerna, samt de tillgängliga resurserna  och vedertagen språkpraxis.

Universitetet värdesätter sin tvåspråkighet och utvecklar den svenskspråkiga utbildningen. I skuggan av andra förpliktelser faller dock ansvaret för tvåspråkigheten närmast på de svenskspråkiga studenterna och dem som arbetar för tvåspråkigheten, konstaterar Sylvin.

För de svenskspråkiga studenterna är tvåspråkigheten mycket viktig, medan de studenter som inte talar svenska ser finskan och engelskan som universitetets huvudspråk. Möjligheten för svenskspråkiga att använda sitt modersmål har minskat i takt med att kunskaperna i svenska har blivit svagare bland dem som talar finska, säger Sylvin.

– Ett erkännande av de regionala språkens betydelse och flerspråkighetens värde är avgörande för att stärka påverkansmöjligheterna på internationell nivå.

Svenska litteratursällskapet tilldelade Sylvins arbete Mauritz Hallberg -priset om 25 000 euro den 16 maj. Enligt SLS belyser doktorsavhandlingen spänningarna mellan språkpolitiska riktlinjer och praxis.

Tidningen Yliopisto är ett vetenskapsmagasin som utges av Helsingfors universitet. Tidningen har förbundit sig till journalistreglerna.