Popup-vaccinationspunkt i Kajsabiblioteket

Universitetet vill erbjuda studenterna och personalen ett enkelt sätt att ta coronavaccinet.

Helsingfors stad sätter upp en popup-vaccinationspunkt för coronavaccin i universitetsbiblioteket i Kajsahuset. Vaccinationspunkten finns i handledningshörnan och är öppen vardagar 17.9–22.9. Alla studenter vid universitetet är välkomna till vaccinationspunkten oberoende av hemort. Här kan man få sin första eller andra vaccindos.

– Vaccinationstäckningen bland studenter är fortfarande väldigt låg. Det påverkar på vilket sätt vi kan öka närundervisningen och öppna upp universitetets verksamhet. Därför uppmanar vi nu alla studenter att gå och ta vaccinet, eftersom vi har försökt göra det så lätt som möjligt, säger prorektor Tom Böhling.

Vaccinationspunkten öppnar fredagen den 17 september kl. 11. Vem som helst kan komma till vaccinationspunkten och ta vaccinet utan tidsbeställning. Vaccinationspunkten är öppen vardagar kl. 11–15. Vaccinationspunkten finns i handledningshörnan i Kajsabiblioteket, med ingång från Fabiansgatan (Fabiansgatan 30). Helsingfors universitet rekommenderar att ta coronavaccinet.

Du ska ta med dig ditt id- eller Fpa-kort till vaccinationspunkten. Efter vaccinationen ska du stanna kvar för observation i åtminstone 15 minuter.

Popup-vaccinationspunkt i handledningshörnan i Kajsabiblioteket

Adress: Kajsabiblioteket, handledningshörnan. Fabiansgatan 30.

Vaccinationspunkten har öppet kl. 11–15

• fredag 17.9,
  • måndag 20.9,
  • tisdag 21.9 och