Ny naturutmaning för barn, unga och lärare: observera hundra arter under läsåret

Utmaningen 100 arter som riktas till barn och unga och startar i september kallar och uppmuntrar till att göra observationer i naturen. Vem som helst kan delta i utmaningen, och den kan också användas i undervisning och hobbyverksamhet.

Målet med Naturhistoriska centralmuseets utmaning 100 arter är att under år 2024 observera minst hundra arter av insekter, växter eller svampar. Tusentals medborgare har redan antagit utmaningen, som nu breddas med en ny version för barn och unga. Utmaningen för barn och unga, som startar på hösten, omfattar förutom de ursprungliga grupperna även till exempel däggdjur, fåglar, fiskar, reptiler och groddjur. 

– Vi ville göra en version av utmaningen som lämpar sig för unga och som ger möjlighet att lära känna de finländska arterna på ett mångsidigt sätt. På så sätt kan målet om 100 arter bättre ge en bredare förståelse av den biologiska mångfalden, säger projektkoordinator Ronja Saarinen vid Helsingfors universitets naturhistoriska centralmuseum, Luomus. 

Utmaningen för barn och unga kan också användas i undervisning och hobbyverksamhet. Läraren, pedagogen eller gruppledaren kan till exempel skapa en egen deltagande signatur för varje undervisningsgrupp. Barn, unga och familjer kan också självständigt delta i utmaningen. 

– Observationerna i utmaningen registreras i resultattjänsten på adressen 100lajia.luomus.fi. Observationer görs utifrån en lista på 250 arter. Listan innehåller i huvudsak arter som förekommer allmänt över hela Finland, säger Saarinen.

I resultattjänsten finns artnamn på svenska, och likaså en utskrivbar responsblankett finns på svenska.

Också Finlands natur- och miljöskolförbund och naturskolor deltar i utmaningen 100 arter för barn och unga. Allt material som anknyter till utmaningen, såsom instruktioner för lärare och material om arterna, finns att tillgå via nättjänsten MAPPA, som sammanställer tjänsterna och verktygen för lärare och pedagoger.

– Vi hoppas att utmaningen inspirerar till att gå på upptäcktsfärd i naturen och öppnar ögonen för dess mångfald. När deltagarna lär känna andra arter får de också en bättre förståelse av effekterna av mänsklig aktivitet på närmiljön och hela ekosystemet, säger projektledare Sanna Saari-Vesterinen från Finlands natur- och miljöskolförbund.

Kontakt