Aalto-universitetet och Helsingfors universitet samarbetar inom artificiell intelligensforskning

Centret för artificiell intelligens som startar i januari 2018 har som mål att göra Finland till ett ledande land inom artificiell intelligensforskning och utnyttjandet av forskningsresultat.

Aalto-universitetet och Helsingfors universitet bildar ett Center för artificiell intelligens (Finnish Center for Artificial Intelligence, FCAI). Beslutet att grunda centret fattades i mars 2017 varefter verksamheten har utarbetats. Centret, som startar sin verksamhet i början av 2018, sammanför universitet, företag och den offentliga sektorn.

”Centrets ambitiösa målsättning är att göra Finland till ett ledande land för hur artificiell intelligensforskning stöds. Visionen är att vår artificiella intelligenskompetens som baseras på toppforskning så effektivt som möjligt blir tillgänglig för samhället. Då gynnar den människor, företag och myndigheter i deras vardag", säger Petri Myllymäki, som deltagit i förberedelserna av FCAI och som jobbar som direktör för Aaltos och Helsingfors universitets gemensamma Forskningsinstitut för informationsteknologi HIIT.

Ännu för några decennier sedan var självkörande bilar och datorers förmåga att identifiera bilder eller översätta språk ren science fiction. Nu har alla dessa teknologier redan blivit en betydelsefull business. Utnyttjandet av artificiell intelligens kommer egentligen att vara avgörande för de flesta företag: de som kan utnyttja den blir framgångsrika och de övriga riskerar att inte klara sig.

Artificiell intelligens som är enkel att använda

Centret för artificiell intelligens FCAI:s forskare utvecklar artificiell intelligens som är pålitlig, säker och enkel att använda. Forskarnas ambition härstammar från finländska topprestationer från både flera årtionden tillbaka och mer färska prestationer. Akademikern Teuvo Kohonens pionjärarbete inom neurala nätverk är känt runt om i världen. I Helsingforsregionen utförs för närvarande forskning i världsklass inom flera sådana forskningsområden som kan leda till aldrig tidigare skådade vetenskapliga genombrott.

Helsingfors universitets och Aaltos forskare har framgångsrikt forskat i hur artificiell intelligens bättre kan förstå det mänskliga beteendet. Målsättningen är att artificiell intelligens ska förstå människans mål och kunna ta dessa i beaktande. Då kan artificiell intelligens vara initiativtagande utan att störa människan och fungera på ett säkert sätt.

Helsingforsregionens forskare inom artificiell intelligens har varit föregångare även gällande lösningar för hur integritetsskyddet kan bevaras då personliga uppgifter matas in i dataprogram, eller hur man skyddar artificiella intelligensapplikationer från hackers och säkerhetsrisker till exempel inom medicinbranschen.  Finländska forskare representerar världseliten även då det kommer till inlärning av algoritmer med små datamängder, såsom en enskild patients hälsouppgifter.

Gemensamt intresse med företagsvärlden

Inom artificiell intelligens kan vägen från grundforskning till kommersiella applikationer vara väldigt snabb eftersom beräkningsmodellerna utvecklas med samma data och programvara som företagen senare använder. Den artificiella intelligensforskningen i Helsingforsområdet har redan bidragit med flera företag, såsom Curious AI och Etsimo, som ligger i framkant inom sina områden.

Flera företag kommer även att delta i FCAI:s verksamhet redan från början och företagen har möjlighet att påverka forskningssamarbetet ekonomiskt, tidsmässigt och kunskapsmässigt. Samarbetsavtal undertecknas aktivt som bäst. FCAI har redan ett starkt nätverk även internationellt och fler samarbetsprojekt etableras både internationellt och nationellt med andra universitet.

Helsingforsregionen erbjuder i Nordeuropeiska mått en helt unik miljö för forskning, innovationer och kommersialiseringen av dessa. FCAI:s effekt härrör inte bara från forskning utan även från tillväxtföretagens nätverk i regionen, fortbildningen inom artificiell intelligens och den offentliga förvaltningen som uppmuntrar till smarta tester.

Den 13 december ordnar FCAI evenemanget Artificial Intelligence Day i Dipoli i Esbo. Evenemanget för samman forskare, företag och representanter från den offentliga sektorn. Välkommen att diskutera artificiell intelligens, nätverka och ta del av andra deltagares kompetens! Tilläggsuppgifter och anmälan: http://cs.aalto.fi/en/current/events/2017-10-04-006/.

Tilläggsinformation:

Samuel Kaski