Studenterna har sålt pommes frites i över 50 år!

Universitetsmuseet har flyttat till universitetets huvudbyggnad och öppnar i dag en ny utställning. Utställningen lyfter fram händelser som haft betydelse för den vanliga människan – som Potatistorget vid Mannerheimvägen.

Vet du varför Karolina Eskelin, som disputerade som första kvinna i Finland, inte kunde åka på kirurgkonferens till Köpenhamn i början av 1910-talet? Svaret kan överraska: Karolina Eskelin var en pionjär även bakom ratten, och spenderade konferensresepengarna på en bil.

Och varför kallas skvären mellan Gamla och Nya studenthuset för Potatistorget? För att studenterna år 1959 började sälja pommes frites där, en delikatess som snart blev mycket populär.

Kirurgen spenderade konferenspengarna på en bil.

Det här och mycket annat ur universitetets 375-åriga historia får du veta på Helsingfors universitetsmuseums nya utställning, som invigs den 27 mars i huvudbyggnadens tredje våning, mot Fabiansgatan.

Konstcentrum och läkarfabrik

Universitetets inverkan på det omgivande samhället går som en röd tråd genom utställningen.

– Utställningen betonar saker som har varit av betydelse för vanliga människor. Hur universitetet och forskningen har påverkat människors vardag och skapat förutsättningar för välfärd, berättar utställningschef Pia Vuorikoski.

Universitetet var musikens, bildkonstens och litteraturens vagga.

Dagens Finland är ett resultat av läkare, socialvetare och juridiskt lärda som studerat vid universitetet. Innan det kulturella livet uppstod i Finland var universitetet också landets centrum för konst – universitetet var musiken, bildkonstens och litteraturens vagga.

Var och en hjärligt välkommen!

Tidigare var universitetsmuseet inhyst i Arppeanum vid Senatstorget. De nya utställningslokalerna är mindre och kommer kanske också att locka en annorlunda publik. Nu riktar man sig i synnerhet till första årets studenter, utbytesstudenter och universitetets internationella gäster.

Vuorikoski tror att den breda publiken kan ha svårare att hitta till museet i huvudbyggnaden.

– Så klart vill vi gärna att folk besöker museet. Det krävs bara mer marknadsföring av oss.

Genom århundradena har studenterna festat, haft tråkigt, engagerat sig och drömt om flick- och pojkvänner.

Studenterna är inte bara en målgrupp utan också en viktig del av själva utställningen. På utställningen kan man kika in i en studentlya på Domus och läsa om studentmössans historia. Fyra kortfilmer av studentteatern Ylioppilasteatteri och produktionsbolaget Koukku Films presenterar studentlivet under olika epoker.

– I alla tider har man festat, haft tråkigt, engagerat sig och drömt om flick- och pojkvänner. Studentlivet har i grund och botten alltid varit ganska likadant, säger Pia Vuorikoski.