Språkundervisningens stora utmaning är att anpassa undervisningen till äkta språksituationer, berättar Salla Kurhila och Lari Kotilainen från Finska, finskugriska och nordiska institutionen vid Helsingfors universitet.
Kurhila och Kotilainen medverkar i fem europeiska universitets projekt LanCook som går ut på att lära sig språk i köket. Det digitala språkköket som fungerar på olika språk är i praktiken en datorplatta, köksredskap med rörelsesensorer och ett datorprogram.
Två elever lagar tillsammans och med programmets hjälp en rätt som är typisk för en viss kultur.
‒ I den finska versionen tillreder man t.ex. fisksoppa och bärkräm, berättar Kotilainen.
Programmet, som fungerar litet som en Wii-spelkonsol, följer med hur språkförståelsen och matlagningen avancerar.
Hjälperbjudanden och ett tydligt mål
Utöver recept- och köksvokabulären är det interaktion som gäller. I processen mot den färdiga måltiden behövs det repliker som Behöver du hjälp? och Går det bra? och förmåga att förhandla med sitt par.
‒ Matlagningen är en utmärkt kontext för språkinlärning, eftersom den är universell och målinriktad, konsaterar Kurhila.
Köket är nu på försöksstadiet. Programmet samlar in data om hur studenterna använder språkmaterialet i programmet.
‒ Vi har videofilmat matlagningssituationer och vi kan presentera de första observationerna om interaktionen både mellan matlagningsparen och mellan studenterna och datorn.
Studenterna diskuterar både matlagningen och detaljer i språket.