Professor Ebba Witt-Brattström: Svenska Litteraturskällskapet kunde ta över för Svenska Akademien

Svenska Akademien, som delar ut Nobelpriset i litteratur, försöker återställa sin trovärdighet. För att det ska lyckas måste hela institutionen reformeras.

Skandalen inom Svenska Akademien blev offentlig för ett år sedan: 18 kvinnor – lika många som det finns medlemmar i akademien – berättade för Dagens Nyheter att de utsatts för sexuella trakasserier och våld. Gärningsmannen var den så kallade kulturprofilen, en man med nära kopplingar till Svenska Akademien.

Det framkom även misstankar om korruption och missbruk av akademiens medel. En del av medlemmarna bojkottade akademien och ville inte längre delta i mötena.

I år beslutade Svenska akademien att inte dela ut Nobelpriset i litteratur. ”Kulturprofilen” Jean-Claude Arnault dömdes till två års fängelse för våldtäkt. Akademien valde två nya medlemmar, och ämnar nästa år dela ut två Nobelpris i litteratur. En utredning om akademiens verksamhet pågår för närvarande.

EN FARLIG KLUBB

Ebba Witt-Brattström, professor i nordiska språk vid Helsingfors universitet, har följt Svenska Akademien på nära håll. Hon har haft ett arbetsrum vid akademien i över 30 år. Utöver sin forskarkarriär är Witt-Brattström en känd författare och kulturell opinionsbildare i Sverige. Hon var länge gift med en av akademiens medlemmar, författaren Horace Engdahl.

Hur ser situationen ut nu?

– Svenska Akademien är en farlig institution som inte hör till ett modernt, demokratiskt samhälle. Den är en patriarkal, inåtvänd klubb som grundar sig på ett feodalt system, betonar Witt-Brattström.

En av problempunkterna är att medlemmarna väljs på livstid. Akademiens medelålder är 70 år och den äldsta medlemmen är 94.

– Akademien håller på att förvandlas till en geriatrisk avdelning.

SVÅRT ATT LÄMNA LYXEN

Svenska Akademiens medlemmar kan tjäna upp till 40 000 euro i året på kommittéarbete, och många av medlemmarna åtnjuter även skattefria stipendier och förmånliga bostäder i Gamla stan i Stockholm.

– Det är svårt att avstå från de lyxförmåner medlemskapet för med sig.

Kvinnor har redan länge fått vara på sin vakt på akademiens evenemang.

– Alla såg exempelvis Arnaults beteende, men ingen tog tag i den sexistiska kulturen.

NY LEDNING FRÅN FINLAND?

Hur kunde man vädra ur Svenska Akademien ordentligt?

– Den gamla kungliga institutionen borde pånyttfödas. Verksamhetsmodellen kunde likna den vid Svenska Litteratursällskapet i Finland.

Kandidaterna för SLS litteraturpriser väljs av ett oberoende organ av utomstående experter. Beslutet om vem som får priserna fattas av SLS vetenskapliga råd, vars medlemmar byts ut med jämna mellanrum.

– Svenska Litteraturskällskapet kunde ta över för Svenska Akademien helt och hållet. Allt grundar sig på förtroende, och det har Svenska Akademien inte just nu.

Texten publicerades i tidningen Yliopisto 08/18.