No worries mate! Gräv fram din inre aussie

I fjol gick jag ut på äventyr på andra sidan jordklotet, skriver Katarina Pettersson, biträdande professor i socialpsykologi, i sin kolumn. Ett forskningsbesök i Australien började.

Kolumn har publicerats i tidningen Yliopisto 4/2024.

Ett forskningsbesök i Australien. På hösten 2020 skulle det ursprungligen ske, men så kom en viss pandemi och satte stopp.

Strax före jul i fjol blev drömmen äntligen verklighet: med vår nästan-sexåring i ivrigt släptåg kom vi i väg på vårt äventyr på andra sidan jordklotet.

Som turist hade jag redan en gång fått erfara den avslappnade stämning som ofta stereotypt används för att beskriva Australien och dess invånare. Frågan var: gäller detta utanför stränderna och regnskogen, till och med i universitetsvärlden?

Mitt huvudsakliga syfte i Australien var ett forskningsbesök vid University of Adelaide. Min värd kände jag sedan hon år 2017 var förhandsgranskare för min doktorsavhandling om högerpopulism. Den politiska utvecklingen i våra respektive hemländer — inklusive den bekymmersamma ökningen av rasism och hatbrott — förenade våra forskningsintressen trots det långa avståndet. Nu planerade vi fortsatt forskningssamarbete kring rasism och kvinnohat i politisk och nätbaserad kommunikation.

Muffins och flipflops

Min värd var en väldigt hjärtlig och jordnära person. Ingalunda ytlig, tvärtom, men nog ett levande exempel på den ovannämnda nästan mytiskt sorglösa aussie-attityden.

Detta fick jag bevis på då jag skulle hålla mitt föredrag vid ett forskningsseminarium och allt verkade gå åt skogen. Jag kom inte åt min presentation, datorskärmen frös, kallsvetten rann och klockan tickade. Min värd sa ”no worries Katarina”, och medan hon hjälpte mig fortsatte hon och seminariets arrangör — båda klädda i flipflops — att lugnt resonera med en student kring de muffins som säljs på kaféet där han jobbar.

En skeptisk finländare kan känna sig främmande inför inställningen att allt ordnar sig. Men de hade så klart rätt. Och även om de hade haft fel är det kanske ingen dålig idé att öva sig i den australiensiska konsten att ta obekväma situationer med en klackspark.

Särskilt i dessa tider, då ett uppskjutet forskningsbesök eller en död datorskärm hör till de minsta  problemen i världen.

Skribenten är biträdande professor i socialpsykologi vid statsvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet.

Tidningen Yliopisto är en vetenskapstidskrift vid Helsingfors universitet som följer journalistreglerna.