Nationalbiblioteket slår upp sina dörrar i mars

Efter en två år lång renovering öppnar Nationalbiblioteket igen den 1 mars. Under invigningsveckan ordnas många olika evenemang.

Nationalbiblioteket invigs tisdag 1.3.3016 kl. 12 av Republikens presidents maka, fru Jenni Haukio. Invigningsdagens ceremoni är öppen för allmänheten, men lokalen begränsar antalet gäster.

I samband med invigningen inleds kampanjen Vuosisatamme verkkoon (ung. Vårt århundrade till nätet) med anledning av Finlands självständighets 100-årsjubileum.  Målet med kampanjen är att mobilisera stöd för att bygga upp ett nätbibliotek för Finlands historia.

Två års projekt till ända

Under den omfattande renoveringen har man förbättrat bibliotekslokalernas funktionalitet och tillgänglighet samt förnyat hustekniken. Under renoveringen har man åtgärdat såväl bibliotekets huvudbyggnad, som är ritad av Carl Ludwig Engel och togs i bruk 1845, som tillbyggnaden Rotundan, som uppfördes 1906. Yttertaket och mittkupolens tak har förnyats och Rotundans fasad har målats i en ljusare nyans än tidigare.

Synliga ändringar inomhus är bl.a. att läsesalarnas ursprungliga dörröppningar och trägolv har återställts, takmålningarna i entréhallen rekonstruerats och ny inredning. I källarvåningen har man byggt en ny garderob. Renoveringen av den byggnadshistoriskt värdefulla biblioteksbyggnaden började sommaren 2013 och slutfördes i slutet av år 2015.

Ett bibliotek öppet för alla

Att besöka biblioteket är nu smidigare än någonsin. Man kan återlämna och låna material med hjälp av självbetjäningsautomater och under våren förbättras också bibliotekets nättjänster. Man kan beställa, göra förfrågningar och boka individuella tjänster via nätet.

I det förnyade biblioteket har man särskilt beaktat forskarna. Södra salen har inretts med forskarplatser och i biblioteket finns mer källmaterial och ny litteratur framme än tidigare. Den öppna samlingen har delats in enligt vetenskapsområde.

Skyddat byggnadsarv

Nationalbibliotekets byggnad har stor nationell betydelse och ett viktigt inslag i stadsbilden. Biblioteksbyggnaden är skyddad med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet.

Renoveringsprojektet har genomförts i nära samarbete med Museiverket och andra experter. Fastigheten ägs av Helsingfors universitets fonder och byggherre var Helsingfors universitets lokal- och fastighetscenter. Huvudplanerare var Pauno Narjus/LPR-arkkitehdit Oy och huvudentreprenör NCC Rakennus Oy. Kostnaderna för projektet uppgick till cirka 19 miljoner euro (exklusive moms).

Tidskriften Rakennuslehti valde Nationalbibliotekets renovering till Årets bygge 2014.

För media

Media hälsas välkomna att närvara vid invigningsceremonin i Nationalbibliotektes kupolsal 1.3.2016 kl. 12.

Pressbilder finns på adressen: https://www.flickr.com/photos/natlibfi/albums/72157664279623970

Invigningsveckans program (fritt inträde)

Tisdag 1.3.
kl. 12 Invigning Nationalbibliotekets Kupolsal, Unionsgatan 36
I Galleriet öppnas utställningen Kirjaseikkailuja, Kansalliskirjasto 375 vuotta (Bokäventyr, Nationalbiblioteket 375 år). Utställningen är öppen fram till 26.8.2016.

kl. 18 Kupolisali soi -konsert.
Västra Helsingfors kammarorkester, dirigent Olli Vartiainen, solist Minna Pensola, violin.

Onsdag 2.3.
kl. 12 guidad rundtur i Engels huvudbyggnad (på finska). Max 25 deltagare, förhandsanmälningar tas emot på adressen kk-opastukset@helsinki.fi.

kl. 16 Forskare Rainer Knapas presenterar utställningen Bokäventyret i Galleriet (på finska). esittelijänä tutkija Rainer Knapas. Max 25 deltagare, förhandsanmälningar tas emot på adressen kk-opastukset@helsinki.fi.

Torsdag 3.3.

Fredag 4.3.

Lördag 5.3.
kl. 14 Hemlängtan till Berlin. Carl Ludwig Engels brev och musik under resan (på finska)
Programplanering och piano: Marja Rumpunen
Text: Kristoffer Möller
Flöjt: Erica Nygård
Altviolin: Torsten Tiebout
I samarbete med Aue-Säätiö

Onsdag 9.3.
Utställningen Ajatus ja julistus, Georg Henrik von Wright, 100 vuotta syntymästä, invigs i Rotundan. Utställningen öppen fram till 26.8.2016.

kl. 17 Föreläsning (på finska), Kupolsalen: Docent Anssi Korhonen: Logiikka ja Totuus / Professor Eerik Lagerspetz: Oikeusfilosofia (Georg Henrik von Wrightin filosofiaa -luentosarja, osa 1/4)

*******************************

Fotografering av bibliotekslokalerna för medier
Kommunikationschef Katri Nissilä, Nationalbiblioteket