Julsysselsättning för hela familjen i Helsingfors

Mammutar, kryddstigar, djurens vinterbestyr och en Lego-verkstad underhåller semesterfirarna.

Kom i julstämning på Kajsaniemi botaniska trädgårds kryddstig, som är öppen ända fram till trettondagen. I växthusen finns julblommor som amaryllis, julros och hyacint. Julljusen tittar fram i skymningen och i julstugan förbereder vi oss för årets sista stora fest. Man kan till och med hitta några läckra recept på vägen.

Vad gör djuren om vintern?

Snötäckt natur är sällsynt i Helsingfors, men i Naturhistoriska museet kan man få se vad djuren sysslar med under vintern. På utställningen Finlands natur kan man promenera i vår inhemska natur och bekanta sig med olika sätt att klara sig genom vintern. Efter att ha tagit del av djurens vinterbestyr kan man fly kölden i en snötunnel, lämna en vinterhälsning till sitt favoritdjur och se vad djuren äter. Vi öppnar också kalenderluckor ända fram till jul.

Res miljarder år tillbaka

På Naturhistoriska museet Luomus lönar det sig också att se utställningen Förändring i luften, som för besökare på en tidsresa miljarder år bakåt i tiden. Utställningen presenterar vår tids troligtvis viktigaste fråga och är en hyllning till forskningen om klimatförändringen vid Naturhistoriska museet och andra institutioner vid Helsingfors universitet. Utställningens ullhåriga mammut, stenåldersboplatsen och vargflocken som jagar en visent intresserar säkert de yngsta besökarna.

Upptäck solsystemet med Rosetta

Den som är intresserad av stjärnhimlen kan styra stegen till Observatoriebackens historiska observatorium. Vid sidan av basutställningen visas här ända fram till årsskiftet en utställning om rymdsonden Rosettas färd till kometen Churyumov-Gerasimenko. Europeiska rymdorganisationen ESA skickade ut Rosetta för att samla information om hur vårt solsystem bildades. Den nya miniatyrutställningen ”Rymden i LEGO-världen” öppnas i observatoriet lördagen den 9 januari 2016. På öppningsdagen ordnas en LEGO-verkstad för barn där man t.ex. kan bygga en egen rymdfarkost eller forskningsrobot.

Helsingfors Observatorium och avvikande öppettider

Naturhistoriska museet