Jules Verne, ständigt aktuell

Kapten Nemo, Jorden runt på 80 dagar, Till jordens medelpunkt… De flesta känner till Jules Vernes klassiker. Verne var populär redan på sin tid, och han är fortfarande ett stort namn i världslitteraturen.

- Jules Vernes böcker hör till den mest översatta litteraturen i världen vid sidan av Shakespeare och Agatha Christie, berättar universitetslektor Kai Mikkonen.

- Vernes karaktärer, t.ex. kapten Nemo, kapten Hatteras och Phileas Fogg, presenteras hela tiden i nya versioner och sammanhang.

Ekologiska frågor på 1800-talet

Mikkonen är med och ordnar ett seminarium om Jules Vernes produktion som ska gå av stapeln den 9 september. Seminariet är öppet för alla som är intresserade av Verne. Mikkonen kom på idén om seminariet tillsammans med professor H. K. Riikonen. Båda har forskat om Jules Verne. Som talare har man bjudit in Verne-entusiaster och forskare inom olika områden. Översättaren Kristina Haataja pratar om Vernes tidlöshet ur översättarens perspektiv och filosofie licentiat Essi Varis förevisar adaptioner av kapten Nemo i serietidningsform.

Professor Christian Chelebourg från Université de Lorraine analyserar Vernes böcker som ekofiktion.

– Han kommer att prata om hur Verne beskriver klimatet och miljön och se på beskrivningarna utifrån de frågor vi tampas med i dag, berättar Mikkonen.

Kai Mikkonen kommer själv att granska förhållandet mellan fiktion och vetenskaplig kunskap i Vernes romandebut Fem veckor i en ballong och början av serien Voyages extraordinaires.

Forskad, läst och lånad

Enligt Kai Mikkonen har Verne en etablerad ställning i den franskspråkiga litteraturhistorien och litteraturforskningen, i t.ex. 1800-talets populärlitteratur och ungdomslitteratur och forskningen om realismen. Verne läses alltså fortfarande och de teman som kommer fram i hans produktion är fortfarande aktuella.

- På seminariet försöker vi ge ett mångsidigt svar på varför Verne är så aktuell än i dag.

Kai Mikkonen menar att Verne kan anses vara en av scifins viktigaste ursprungskällor, och han är troligtvis också bekant för dem som gillar viktorianska ångmaskiner:

- Vernes inflytande syns tydligt också i steampunken, en modern subkultur, berättar Mikkonen.

Jules Verne-seminariet ordnas av ämnena fransk filologi och allmän litteraturvetenskap och hålls den 9 september kl. 12 i sal 2 i Forsthuset. Seminariet är öppet för alla. Seminariets program:

Jules Verne-seminariets program (illustration Marko Turunen)