Webbinarium om säkerhetssituationen i Europa ur juristens synvinkel

Den ryska attacken mot Ukraina har skakat om säkerhetssituationen i Europa. Hur ser situationen nu och i framtiden ut ur juristens perspektiv? Delta i juridiska fakultetens alumnevenemang ”Säkerheten i Europa ur juristens synvinkel”.

Juridiska fakulteten arrangerar årligen ett alumnevenemang som för samman fakultetens alumner, forskare och studerande. Säkerhetssituationen i Europa har diskuterats flitigt sedan Ryssland attackerat Ukraina i slutet av februari, därför var ämnet ett naturligt val som tema för årets evenemang. Evenemanget ordnas på Zoom den 4 april klockan 17­–18.

­– Vid sidan om de politiska konsekvenserna har kriget i Ukraina också konsekvenser för juridiken. Vi bestämde att analysera vilka konsekvenserna är ur folkrättens, energirättens och företagsjurdikens perspektiv, säger professor Juha Raitio som kommer att leda diskussionen.

I webbinariet deltar professorerna Martti Koskenniemi och Kim Talus samt advokaten Heidi Paalanen-Koev från advokatbyrån Castrén & Snellman. Koskenniemi kommenterar frågan ur ett folkrättsligt perspektiv, Talus ur ett energirättsligt perspektiv medan Paalanen-Koev talar om den ryska lagstiftningen och situationen för ryska advokater. Diskussionen förs på finska.

An­mäl dig

Anmäl dig till evenemanget i Lyyti.

OBS: Länken för att delta i evenemanget delas inte offentligt, utan endast till dem som anmält sig på förhand. Kom alltså ihåg att anmäla dig!