Solrosparad visar stöd för självständighet, frihet och fred i Ukraina

På Ukrainas självständighetsdag torsdagen den 24 augusti ordnas i Helsingfors centrum evenemanget United for peace – United for Ukraine som är öppet för alla. Universitetet deltar som samarbetspartner.

Evenemanget inleds på Medborgartorget, varifrån ett solroståg bestående av stadsbor startar mot Helsingfors domkyrka klockan 18.30.

Tåget går från Medborgartorget till den övre avsatsen vid Domkyrkan via Mannerheimvägen, Alexandersgatan, Fabiansgatan och Kyrkogatan. Från och med statyn Tre smeder går tåget som ett tyst tåg ända fram till Domkyrkan.

Evenemanget kulminerar vid domkyrkans trappor och Senatstorget, där det kommer att hållas tal och musikframträdanden.

Journalisten Baba Lybeck är konferencier för evenemanget.

Solrosen är Ukrainas nationalblomma. Arrangörerna önskar att så många som möjligt skulle bära med sig en solros vid evenemanget. Blommor delas också ut av arrangörerna på Medborgartorget med början klockan 18.15 och på Senatstorget klockan 19.

Evenemanget ordnas av Kyrkan i Helsingfors, Ukrainalaisten Yhdistys Suomessa ry och Mothersforpeace ry. Helsingfors universitet och Helsingfors stad är samarbetspartner till evenemanget.

Det detaljerade programmet samt information om talarna samt de som uppträder publiceras närmare datumet.

Stöd från universitetet

Rysslands invasion av Ukraina som inleddes för ett och ett halvt år sedan har påverkat studenterna, forskarna och forskarsamhället på många sätt. Helsingfors universitet, dess personal och studenter har stöttat studenter och forskare från Ukraina för att de ska kunna fortsätta bedriva sin forskning eller sina akademiska studier i Finland.

Till exempel en insamling som startade våren 2022 inbringade över 227 000 euro. Beloppet har gjort det möjligt att bevilja 56 stipendier till studenter och tre till forskare från Ukraina.

Ukrainas medborgare har även kunnat studera avgiftsfritt vid Helsingfors universitets öppna universitet.

Läs mer om universitetets anvisningar och åtgärder under kriget.