Kom och tänd ett ljus och minns offren i kriget i Ukraina den 24 februari

Minnesstunden är öppen för alla och ordnas på Senatstorget klockan 16.

Evenemanget inleds med ringning i Domkyrkans klockor och en tyst minut. De första ljusen på kyrkans trappa tänds av republikens president Sauli Niinistö, Ukrainas ambassadör Olga Dibrova, undervisningsminister Li Andersson (Vänstern), minister för nordiskt samarbete och jämställdhet Thomas Blomqvist (SFP), arbetsminister Tuula Haatainen (SDP), utrikesminister Pekka Haavisto (De Gröna), kommunikationsminister Timo Harakka (SDP), familje- och omsorgsminister Krista Kiuru (SDP) och jord- och skogsbruksminister Antti Kurvinen (Centern) samt representanterna för arrangörerna Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen, direktören för Helsingfors kyrkliga samfällighet Juha Rintamäki och Helsingfors universitets rektor Sari Lindblom.

Efter detta får alla deltagare visa sin medkänsla till ukrainarna genom att tända ett ljus på Domkyrkans trappa. Om du vill, kan du ta med dig ett eget ljus, men arrangörerna bidrar med 2 000 ljus som besökarna kan tända utan kostnad. Som avslutning på evenemanget samlar Ukrainska föreningen i Finland in ljusen och skickar dem till fronten i Ukraina, där stearinet används som energi- och ljuskälla.

Klockorna i Domkyrkan ringer på nytt klockan 18 och då ansluter även de andra kyrkorna i staden i klockringningen. I klockringningen deltar bland annat ortodoxförsamlingen och den katolska församlingen. Samtidigt kan invånarna tända ett ljus i fönstret hemma för Ukrainas självständighet.

Du kan komma till Senatstorget när det passar dig. I början av kvällen, ungefär klockan 18.05, framför Ukrainska föreningen i Finlands kör verken ”Plyve kacha” och ”Prayer for Ukraine” på torget. Efter den ukrainska föreningens kör framför kvartetten Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetti Finlandiahymnen.

Ett ljus för Ukraina – minnesstunden för offren för kriget ordnas av Helsingfors stad, Helsingfors kyrkliga samfällighet och Helsingfors universitet i samarbete med statsrådets kansli och Ukrainska föreningen i Finland. I evenemanget deltar också Ukrainas ambassad.

Även en konkret hjälpförsändelse till Ukraina är på väg

Den 24 februari, samma dag med evenemanget på Senatstorget, offentliggörs resultatet för insamlingen i kampanjen Generators of Hope i huvudstadsregionen. Helsingfors, Esbo och Vanda städer har deltagit i kampanjen Generators of Hope som startades av Europaparlamentet och nätverket Eurocities och där man samlade in nya och begagnade generatorer och enheter för elproduktion och uppvärmning till Ukraina. Insamlingen avslutades i huvudstadsregionen den 10 februari.

Samma dag offentliggörs också Helsingfors stads humanitära tilläggsstöd till Ukraina.

Under evenemanget den 24 februari på Senatstorget finns möjlighet att göra en donation till Ukraina via Kyrkans utlandshjälp som har insamlare på plats.

Du kan också hjälpa Ukraina och ukrainare genom donationer till internationella insamlingar som ordnas av bland annat följande organisationer: Röda Korset, Unicef, Rädda barnen, SOS Barnbyar, Plan International, UN Women, World Vision och Fida, Kyrkans utlandshjälp och Ukrainska föreningen i Finland (autaukrainaa.fi). Du kan också hjälpa genom frivilligarbete och genom att donera till exempel kläder och föremål. Vi har sammanställt information om olika sätt att hjälpa på sidan Den humanitära krisen i Ukraina – möjligheter att hjälpa i huvudstadsregionen (på finska).

Programmet under evenemanget Ett ljus för Ukraina

Klockan 16
Evenemanget inleds med ringning i Domkyrkans klockor och en tyst minut.
De inbjudna gästerna och representanterna för arrangörerna tänder de första ljusen.

Klockan 18
Klockorna i Domkyrkan och i kyrkorna i hela staden ringer när olika trossamfund ansluter sig till klockringningen.
Ukrainska föreningen i Finlands kör uppträder: ”Plyve kacha” och ”Prayer for Ukraine”.
Kvartetten Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetti uppträder: Finlandiahymnen.

Klockan 20
Evenemanget slutar.

Utställningen: Unissued Diplomas

Unissued Diplomas är en utställning som avslöjar livet och identiteten hos unga studenter som dött under Rysslands invasion av Ukraina. Projektet ställer ut betyg som aldrig gavs ut till studenter som lade sina studier på is för att försvara sitt land. De uppoffrade sin utbildning.

Genom betygen som förblev outgivna belyser utställningen historien av 30 ukrainska studenter som dog i kriget. Utställningen börjar den 24 februari vid fler än 45 universitet världen över.

Utställningen har skapats för att påminna oss om det pågående kriget i Ukraina och det pris som Ukraina som nation betalar varje dag. Utställningen organiseras av unga aktiva ukrainare i samarbete med SUSK och Helsingfors universitet. Gratis inträde.

Plats: Porthania, Helsingfors universitet, Universitetsgatan 3, 00100 Helsingfors

Datum: 24.2–3.3.2023, måndag–torsdag kl. 7.45–20.00, fredag 7.45–18.00, lördag 25.2. kl. 9.00–14.00.

Ytterliga information: studerande Mariia Fursina mariia.fursina@helsinki.fi och Yevheniia Kuznetsova yevheniia.kuznetsova@helsinki.fi  eller kommunikationschef Hannamaija Helander.