Vegansk glass och kalkylator för koldioxidavtryck – Helsinki Think Company har varit en språngbräda för affärsidéer

Helsinki Think Company har inspirerat studenter och forskare vid Helsingfors universitet till företagsamhet redan i tio års tid, till exempel genom att anordna evenemang och sätta upp företagarprogram. Milstolpen firas på universitetets alla campus under hösten.

För tio år sedan fanns det få möjligheter för universitetsstuderande att lära sig företagarfärdigheter och omsätta sina kunskaper i praktiken. För att fylla den här luckan grundades Helsingfors universitets företagarnätverk Helsinki Think Company som ett samprojekt mellan Helsingfors universitetet och Helsingfors stad.

– Syftet var att skapa en inspirerande mötesplats för universitets- och affärsvärlden, möjliggöra mångvetenskapligt samarbete och uppmuntra studenterna att lära sig företagarfärdigheter genom att delta i verksamhet med låg tröskel, säger Eeva Siika-aho, verkställande direktör för Helsinki Think Company.

Think Companys historia började officiellt 2013, när den första gemensamma arbetslokalen öppnades på Berggatan vid Centrumcampus. Lokalen användes som en evenemangs- och mötesplats, där företagare, forskare och personer som var intresserade av företagsamhet kunde utbyta idéer med varandra.

Teamet var litet och fungerade på frivilligbasis, men växte år för år. Idag består Think Companys team av över 30 sakkunniga från olika vetenskapsområden som vill förändra världen och främja universitetsförankrad företagsamhet.

Hundratals evenemang för studenter

Think Companys verksamhet har från första början byggt på en vilja att inspirera studenter och andra intresserade till företagsamhet samt på att erbjuda dem redskap för att lära sig företagarfärdigheter. Think Company har främjat sitt syfte genom att anordna hundratals evenemang med låg tröskel på universitetets campusområden. Efter lokalen på Centrumcampus har gemensamma arbetsrum också öppnats på campusen i Vik, Mejlans och Gumtäkt.

Olika workshoppar har anordnats för att göra företagsamheten lättare tillgänglig. Deltagarna har fått lära starta företag och finslipa färska affärsidéer så att de kan bli praktiskt genomförbara. HELSEED-företagsworkshoppar kommer åter att anordnas i höst för att inspirera studenter att utveckla sina idéer till startup-företag och även för att stödja befintliga startup-företag att utveckla sin verksamhet.

Lösningar för att minska matsvinn och hatpropaganda

Olika företagarprogram har utgjort kärnan för Think Companys verksamhet sedan starten. Syftet med programmen är att hitta praktiska lösningar på problem i det verkliga livet, sammanföra sakkunniga inom olika områden och uppmuntra dem att hitta sina styrkor. Programmen hjälper också dem som har en färdig affärsidé att föra den vidare.

– Think Companys flaggskeppsprogram 4UNI sattes upp för första gången 2015. Ett flertal samarbetspartner har medverkat i programmen, som THL, Fazer och Finansministeriet. Samarbetet har resulterat i lösningar och affärsidéer som bland annat handlar om att förebygga minnessjukdomar, minska matsvinnet och hatpropagandan, förbättra Östersjöns tillstånd och öka jämställdheten inom spelbranschen, säger Eeva Siika-aho.

Under åren har över 100 företag inom olika vetenskapsområden tagit avstamp från Think Companys verksamhet, med tjänster och produkter som sträckt sig från beräkning av koldioxidavtryck till vegansk glass. En del av företagen har varit framgångsrika i internationella tävlingar.

Såhär firas Think Company under hösten

Helsinki Think Company firar sitt 10-årsjubileum genom att anordna olika evenemang på alla campus. Jubileumsårets höjdpunkt infaller i oktober och november, då tre evenemang kommer att äga rum. Evenemangen är öppna för alla.

Höstens jubileumsprogram inleds den 5 oktober i Tankehörnan med talarevenemanget Miten Maailmaa Muutetaan (hur vi kan förändra världen), som är öppet för alla. Sakkunniga inom olika områden intar scenen och påminner oss om att alla kan förändra världen på sitt eget sätt. Anmäl dig till evenemanget här.

Läs mer om evenemangen under Helsinki Think Companys jubileumsår här.