Three Mushketeers förvandlar svamp som annars gått till spillo till ett pulver som förbättrar smaken hos vegetarisk mat

Helsingfors universitets kuvösprogram och Helsinki Think Companys idéaccelerator har hjälpt innovationer framåt. Helsingfors universitets fonder investerade 50 000 euro i företaget som en del av företagarprogrammet HELSEED som riktar sig till studenter.

När vi köper champinjoner i affären får vi felfria exemplar av samma storlek. Svampar med defekter, eller som är för stora eller små, landar i likhet med svampens fot inte i konsumentförpackningen, utan är spill inom livsmedelsindustrin.

Den här överblivna svampen använder sig uppstartsföretaget Three Mushketeers av i sin innovation. Företaget har utvecklat ett svamppulver som förbättrar smaken hos vegetarisk mat och döljer bismaken av baljväxter. Pulvret ger maten en djup smak av umami.

Företaget drivs av Emma Korjus, Emma Kynkäänniemi och Ida Nikkilä, som lärde känna varandra i en av universitetets forskningsgrupper. Inom teamet finns kunskaper såväl inom livsmedelsteknologi, livsmedelskemi som näringsvetenskap.

För närvarande är en andra prototyp av svamppulver i teststadiet.

– Vi har redan kommit överens med samarbetspartner inom industrin om att testa svamppulvret i deras produkter.

Vårt mål är att hitta partner som vi kan samarbeta med för att slutföra utvecklingsarbetet och lansera produkten på marknaden, berättar Emmi Korjus.

Om allt går som planerat finns svamppulvret i produktion redan i slutet av år 2024.

Kuvösprogram driver innovationer framåt

Idén om ett smakhöjande svamppulver tog form när teamet deltog i idéacceleratorn Ruokis som arrangerades av Helsinki Think Company år 2021.

– Vår första tanke var att ta tillvara svampprotein, men efter att ha diskuterat idén med företrädare inom industrin upptäckte vi att företag som tillverkar växtbaserade produkter för närvarande letar efter fler alternativ för att förbättra produkternas smakprofil, berättar Emmi Korjus.

Efter acceleratorn Ruokis gick teamet med i ytterligare två kuvösprogram vid Helsingfors universitet. Det första var Viikki Food Design Factorys program Germinator. Enligt Korjus var programmet till stor nytta, eftersom det gav kontakter och förde innovationen framåt.

– Vi fick också tillgång till en laboratorielokal på Campus Vik, där vi kunde utveckla vår produkt. Numera är vi hyresgäster i lokalen, berättar Korjus.

När programmet avslutades våren 2023 var teamet redo att starta ett företag kring sin idé.

Utan investering från universitetet kunde företagets väg ha nått sitt slut

Teamet deltog även i universitetets företagarprogram för studenter, HELSEED, och lämnade in sin affärsplan för utvärdering. Sommaren 2023 beslöt Helsingfors universitets fonder att investera 50 000 euro i företaget.

Marko Berg, investeringschef vid Helsingfors universitet, anser att Three Mushketeers är ett bra exempel på sådant företagande som vi hoppas att universitetet ger upphov till.

– Människor möts, får idéer och förenar sina kunskaper för att lösa aktuella problem. Jag är säker på att verksamhetsidéer och företagarfärdigheter ger hela teamet mycket på många olika sätt, säger Berg.

Enligt Emmi Korjus har universitetets experter erbjudit ett stort stöd och mycket kunskap om företagandet, bland annat juridiska råd.

– Investeringen var väldigt viktig för oss, för utan den kunde företagets väg ha nått sitt slut. Det var ett lätt beslut att ta det pålitliga universitetet som första investerare, säger Korjus.

Blicken mot den stora europeiska marknaden

Teamet deltog även i universitetets kuvösprogram Nexus som avslutades i februari 2024. Korjus berättar att Nexus krävde ett ännu starkare engagemang och drev saker och ting framåt på ett mer intensivt sätt. Under programmet fördjupade vi oss särskilt i färdigheter som gäller affärsverksamhet. Deltagarna fick hjälp av två externa mentorer.

– Mentorskapet och investeringen från universitetets fonder har hjälpt oss att utveckla vår affärsidé och gjort det möjligt för oss att koncentrera oss på att öka verksamheten på heltid, summerar Korjus det utbyte de fått av programmen och investeringen.

För närvarande ansöker Three Mushketeers om ytterligare finansiering för att möjliggöra tillväxt av företaget och en förstärkning av teamet.

– Vi siktar på den europeiska marknaden och letar nu efter europeiska kuvösprogram för att få kontakter i olika länder.