Var tredje person över 65 år har minnesproblem och uppskattningsvis 55 miljoner av världens människor lider av demens. Det här är en stor utmaning för både hälso- och sjukvården och de närstående – hur kan äldre personer stödjas så att de klarar vardagen själva?
Minnet Company, som deltagit i företagarprogrammet HELSEED, försöker lösa problemet. Företaget arbetar med att utveckla en app som ska hjälpa dementa i vardagen och även ge sinnesfrid till närstående.
– Vi vill hjälpa människor att ta hand om sina närstående, sammanfattar Iris Tiensuu, en av företagets grundare.
Finessen med appen som ska användas på en surfplatta är att den samordnar de viktiga uppgifterna och kalenderposterna för varje dag. De närstående kan lämna påminnelser, skicka röstmeddelanden och ringa videosamtal via appen. Med hjälp av dem blir det lättare för den dementa personen att bland annat hantera måltiderna samt veta när det är dags att lägga sig och ta mediciner.
– Idén går ut på att underlätta krisen inom åldringsvården, säger Ella Tiusanen, ansvarig för utvecklingen av företagets affärsverksamhet.
Mer företagarfärdigheter och självförtroende
Tiensuu och Tiusanen har avlagt medicine kandidatexamen vid Helsingfors universitet och tänker i framtiden specialisera sig på behandlingen av sjukdomar hos äldre. Den lovande företagsidén tog form när Tiusanen besökte sina farföräldrar. Snart började idén utvecklas, och Elena Pennanen, som arbetar inom hälsotekniksektorn, anslöt sig till teamet.
– Vi har alla varit intresserade av entreprenörskap sedan vi var små, berättar Tiusanen.
Avsaknaden av faktiska entreprenörskunskaper var dock ett hinder. Tiensuu kom på att de kan delta i universitetets HELSEED-program, som riktar sig till studenter som är intresserade av entreprenörskap.
Programmet visade sig vara nyttigt: termer från affärsvärlden blev bekanta, kunskaperna om till exempel företagsbeskattning ökade och till och med papperskriget började kännas mindre besvärligt. Teamets medlemmar hade också tillgång till expertstöd från Helsingfors universitet och Think Company – och även dumma frågor var välkomna. Självförtroendet växte småningom.
– Det är inte säkert att vi skulle ha kommit så här långt utan att delta i programmet, tror Tiensuu.
Såddfinansieringen från universitetet till stor nytta
När programmet närmade sig sitt slut var de tre fortfarande osäkra på om de var redo att skicka in sin affärsplan för utvärdering. Viljan att få respons fick dem ändå att göra det.
Beslutet var det rätta: de placerade sig bland de bästa deltagarna och fick presentera sin idé för HELSEEDs jury. När it-experten Jami Äijänen anslöt sig till teamet och satte igång med att utveckla appen, började allt vara klart för att grunda uppstartsföretaget. I maj 2024 investerade Helsingfors universitets fonder sammanlagt 30 000 euro i det nya företaget.
– De investeringar som universitetet gör i initialskedet kan ha ett mycket stort genomslag i samhället. De bidrar till att starta växande finländska företag och dessutom visar de studenterna att entreprenörskap är ett möjligt karriäralternativ både nu och i framtiden, säger Marko Berg, placeringschef vid Helsingfors universitet.
Minnet Company har haft stor nytta av såddfinansieringen. Den har bland annat gjort det möjligt att köpa surfplattor för att testa appen och nätverka på startup-evenemang. Allt det här hade varit betydligt svårare med egna pengar.
– Pengar är ingen självklar resurs för en student, säger Tiensuu.
Först Finland, sedan Europa
Alpha-versionen av appen testas som bäst och den kommer att utvecklas vidare utifrån responsen. Förhoppningen är att den färdiga produkten ska kunna lanseras för konsumenter i Finland inom snar framtid och kanske senare användas av vårdpersonal inom välfärdsområdena.
– Vi anser att appen kan vara till stor nytta på till exempel serviceboenden.
Målet är att få 20 000 prenumeranter på appen inom tre år. Om totalpriset för appen och surfplattan som den används på beräknas vara 40 euro per månad, innebär det en årlig omsättning på nästan 10 miljoner euro. Företaget har också potential att skalas upp, och därför känns den skandinaviska och baltiska marknaden lockande.
– Avsikten är att utvidga verksamheten utanför Finland rätt fort, säger Tiusanen.
Teamet uppmuntrar också andra studenter att delta i HELSEED, även när idén är ny och obearbetad. Deltagarna lär sig nyttiga färdigheter under processen, och i bästa fall kan slutresultatet bli ett uppstartsföretag.
– Vi har undrat varför vi inte gjorde det här tidigare, säger Tiusanen.
HELSEED-workshopparna för våren 2025 startar den 3 april. Läs mer här!