Uni på 103:e plats i internationell universitetsjämförelse

Helsingfors universitet landade på 103:e plats i universitetsjämförelsen Times Higher Education World University Rankings (THE).

I fjol placerade sig universitetet på 100:e plats. Helsingfors universitet är det enda finländska universitetet som nått en plats bland de 200 främsta universiteten i världen. Sex övriga finländska universitet finns bland de 400 bästa: Aalto-universitetet på platserna 251–275, Villmanstrands tekniska universitet på 276–300, Jyväskylä och Tammerfors universitet bland de 350 främsta och Östra Finlands universitet samt Åbo universitet på platserna 351–400. Endast de 200 främsta ges en exakt placering i jämförelsen.

Listan toppas av de engelskspråkiga universiteten: California Institute of Technology, Harvard och Oxford. Det bästa universitetet i ett icke-engelskspråkigt land är det schweiziska universitetet ETH Zürich, som finns på trettonde plats.

Resultaten varierar inte så mycket från år till år, men de asiatiska universitetens starka framfart syns nu tydligt. Sex asiatiska universitet finns nu bland de 50 främsta universiteten.

De studerande följer med resultaten

Servicechef Rebekka Nylund vid Unis ansökningsservice säger att universitetsjämförelsernas resultat spelar en roll för en del av de studerande som söker sig till Helsingfors. Det har dock inte gjorts någon utredning om saken.

– Sällan får vi direkta frågor gällande rankning. Å andra sidan kan de studerande ha bekantat sig med resultaten innan de ens är i kontakt med oss.

– Kvaliteten på utbildningen och universitetets prestige är säkert viktiga omständigheter när den studerande gör sitt val, men ännu viktigare är det att utbildningsprogrammet är intressant, säger Nylund.

Även föräldrar, vänner studiehandledare och lärare spelar en stor roll i valet av studieplats.

I vissa länder påverkar de internationella universitetsjämförelserna den studerandes möjlighet att få ett studielån eller att överhuvudtaget få sina studier godkända i hemlandet. Helsingfors universitet är t.ex. det enda finländska universitetet som placerar sig så väl i alla universitetsjämförelser, att studierna direkt godkänns i Ryssland.

Times Higher Education World University Rankings 2014-2015

Övriga rankingresultat från 2014:

Helsingfors universitet förbättrade igen sin placering i QS-rankingen (17.9.2014)

Helsingfors universitet bland de 100 främsta på Shanghailistan (15.8.2014)