Uni igen bland de 100 bästa

PRESSMEDDELANDE | Helsingfors universitet är på 96:e plats i årets internationella QS-universitetsjämförelse. Uni är fortfarande det enda finländska universitetet bland de hundra främsta i världen.

Universitetets placering i QS-rankningen har varierat mellan 67:e och 129:e plats. I år har QS övergått till en ny jämförelsemetod och årets placeringar är inte jämförbara med tidigare placeringar.

– QS-rankningens sätt att tolka hänvisningar till forskning gynnar inte universitet som Helsingfors universitet, som är starka inom naturvetenskap, medicin och gränsöverskridande livsvetenskap (Life Sciences) överlag, säger universitetets chef för internationella ärenden Markus Laitinen.

I jämförelsen av olika vetenskapsområden klarade sig Helsingfors universitet bäst i de humanistiska vetenskaperna (67) och Life Sciences (78). När det gäller antalet lärare i förhållande till antalet studenter är Helsingfors universitet 53:e bäst i världen och möjliggör en undervisning av hög kvalitet.

QS-universitetsjämförelsen genomförs varje år. Den omfattar världens bästa universitet, och de jämförs både som helheter och enligt vetenskapsområde. Över 800 universitet från hela världen deltar i jämförelsen.

Ett antal olika organisationer jämför världens universitet. QS-rankningen är en av de viktigaste tillsammans med Shanghailistan och Times Higher Education-jämförelsen.

QS-rankningen