Rektorns tal vid inskriptionen 2.9.2024

Arvoisa kansleri, hyvät yliopistolaiset ja yliopiston ystävät, kära medlemmar av universitets gemenskapen, dear members of the University community, dear excellencies, 

De senaste åren har vi fått se väldiga globala samhälleliga omvälvningar. Vid vändpunkter i världspolitiken befinner sig globala maktstrukturer, ekonomiska system och politiska ideologier i ett tillstånd av stor förändring.

Vändpunkterna kan vara såväl hot som möjligheter. Konflikter ökar osäkerheten och känslan av otrygghet. I förändringen gror samtidigt alltid en början till något nytt. 

Globala omvälvningar återspeglas i de diskussioner som förs vid universiteten och inom vetenskapen. När samhället omkring oss förändras har universitetet en aktiv roll genom vetenskapen och forskningen som samtalspartner och lösningssökare. 

***

Bästa publik, 

Allt det som vi strävar efter och som vi uppfattar som gott eller ont grundar sig på våra värderingar. En av universitetets fyra värderingar är bildning. Den leder oss rätt och innebär i dag lösningar för Finlands och världens bästa.

Helsingfors universitet har i nästan 385 år utbildat finländska experter för samhället. Vi har främjat utvecklingen av den finländska identiteten och landets jämställdhetssträvanden, uppbyggandet av välfärdssamhället, utvecklingen av ekonomin och tekniken samt Finlands internationella samverkan och relationer till globala sammanslutningar. 

En av de viktigaste utvecklingstrenderna under de senaste decennierna har varit den växande betydelsen av internationella relationer. Nästa år är det 30 år sedan Finland gick med i EU och det har nu gått ett och ett halvt år sedan vi gick med i Nato. Vår ekonomi är idag allt starkare kopplad till internationell handel och ekonomi. Internationaliseringen har också avsevärt ökat invandringen, vilket har gjort vårt samhälle mer mångkulturellt och mångfasetterat. 

Komponenterna i vår identitet har också allt starkare samband med globala utvecklingstrender. Kulturellt, ekonomiskt och politiskt sett är vi en del av den globala gemenskapen. Vi hör till många grupper samtidigt, och traditionella uppfattningar om medborgarskap utmanas och formas om.

Universitetet är ett viktigt ställe där vi omdefinierar vår identitet i en föränderlig värld. Hos oss möts kulturer, nationaliteter och generationer. Vi för en samhälleligt synlig kritisk diskussion, bedriver vetenskaplig forskning och påverkar samhället genom att öppna möjligheter för en ny förståelse. 

Vi har olika synvinklar också på internationella kriser och på hur universitetet bör reagera på dem. Det viktigaste är att upprätthålla en mångstämmig konstruktiv diskussion så att alla kan få bli hörda. Universitetets uppgift är att främja fred och dialog genom vetenskap och forskning. Vi fördömer allt våld och alla krig.

Samhällets värderingar, normer och praxis förändras, inte minst vid universiteten. Vi bygger nu upp hur vi är som nation i vår tid och i framtiden.

***

Universitetet är också en bärare av hopp. Hopp innebär lösningar. Bland universitetets värderingar har våra lösningar sin grund i strävan efter sanningen. Vi söker ny kunskap, tänker kritiskt och producerar högkvalitativ forskning och undervisning. 

Vår forskning hjälper till exempel med att utveckla etisk artificiell intelligens och mer exakt diagnostik av sjukdomar. Vi bedriver genetisk spetsforskning och utbildar världens bästa lärare. Vårt universitet är också känt som en pionjär inom klimatforskning och en främjare av kunskap om rättsstaten. 

I tider av global oro är det särskilt angeläget att värna om ett öppet samhälle, där vetenskapen bidrar med att förklara och utveckla kunskap om skeenden i omvärlden.

När vi strävar efter sanningen utvecklar vi lösningar för alla och skapar välfärd både nationellt och globalt. Vi arbetar för en rättvisare, sundare och tryggare värld.

***

Bästa publik 

Den tredje av våra värderingar är frihet. Det innebär universitetets autonomi och samtidigt också ansvarsfullhet. Universitetet är en självständig organisation som ändå inte är skild från samhället. 

Vi har friheten att använda de möjligheter vi får så som vi själva finner bäst. Forskarna och studenterna har akademisk frihet att välja sitt forskningsobjekt och utbildningsområde. Till forskningsfriheten hör efterlevnad av forskningsetisk praxis, eftersom frihet kräver ansvarstagande. 

Universitetet betjänar också samhället. Det innebär en möjlighet att arbeta för ett sådant samhälle som vi anser vara värt att sträva efter. När vi utbildar vidsynta experter inom olika områden främjar vi också jämställdhet och likabehandling. 

Som universitet kan vi bestämma om vi vill utvidga tillgängligheten till högskoleutbildning. En av spetsarna i vår strategi är att vetenskap och lärande tillhör alla. Därför gör vi val för att möjliggöra att allt fler kan avlägga en högskoleexamen.  

De kommande decennierna kommer Finland att behöva allt mer kompetens på hög nivå. Mångsidigheten i en högskoleutbildning är dess styrka. Universiteten producerar inte bara experter med behövliga kunskaper och färdigheter, utan vidsynta, bildade människor med social kompetens och kännedom om olika kulturer.  

Vi har krävt att staten ökar andelen högskoleutbildade till femtio procent och garanterar högskolorna tillräckliga resurser för detta arbete. I det nuvarande regeringsprogrammet har regeringen förbundit sig att höja finländarnas utbildningsnivå och staten stöder bland annat en bestående ökning av antalet nybörjarplatser vid Medicinska och Veterinärmedicinska fakulteten. Också åtgärder för att råda bot på bristen av småbarnspedagoger har vidtagits. 

En höjning av utbildningsnivån kräver långsiktiga satsningar av staten. Av universiteten kräver det också en förmåga att förnya sig. Universitetet har modiga experter och mångsidig kompetens för att med allt större genomslag kunna omvandla forskningsbaserad kunskap till praxis. Vi måste säkerställa att vår utbildning är relevant och att vi kan svara på samhällets behov. 

Morgondagens utmaningar löses med dagens forskning. Ju närmare band vi har till det omgivande samhället, desto bättre kan vi göra vetenskapens röst hörd och hålla oss uppdaterade med omvärldens behov. Samarbetet med städer, företag och andra samhällsinstitutioner ger utexaminerade studenter arbete som experter samt forskningskunskap för samhällets behov. Livskraftiga universitet samarbetar med företag, utbildar experter, tar sig an även riskfylld forskning och genererar ny affärsverksamhet och nya innovationer.

För att öka tillgängligheten till utbildning är det viktigt att säkerställa individuella studievägar, så att en högskoleexamen kan avläggas flexibelt efter egna behov och intressen. Universiteten måste lägga om undervisnings- och studiepraxis, effektivisera handledningspraxis och även ta vara på den artificiella intelligensens möjligheter i undervisningen. 

Valfriheten i studierna och en smidig studiegång kan beaktas ännu bättre när fakulteterna detta läsår börjar revidera sina undervisningsplaner. Också den nationella reformen av studentantagningarna är på sluttampen och torde slutföras nästa vår. Reformen ger studenterna fler möjligheter att smidigt söka till flera utbildningar.

***

Bästa festpublik

Den fjärde av universitetets värderingar är gemenskap. Värderingen tar fasta på jämställdhet, likabehandling och respekt för andra. Dessa ger i sin tur en grund för förtroende, en öppen kontakt och ett gott samarbete.

Tillsammans är vi en stor gemenskap med möjlighet att agera på ett genuint slagkraftigt sätt för samhällets bästa. Tillsammans lever vi igenom samhällets vändpunkter och skapar en framtid med vetenskapens kraft – för världens bästa.

Jag önskar oss alla nyfikenhet, entusiasm och nya möten. 

Jag önskar alla ett gott nytt läsår!