Inbjudan till årsfesten

Bästa medarbetare och studenter samt universitetets vänner,

ni är alla varmt välkomna att delta i Helsingfors universitets 380:e årsfest torsdagen den 26 mars.

På grund av undantagstillståndet samlas vi inte fysiskt på samma ställe, utan lyfter glasen för vårt anrika universitet på distans. Vi ses på sociala medier!

Ser man på saken ur ett historiskt perspektiv så har universitetet klarat sig genom ett antal svårigheter – vi låter oss inte kuvas av ett virus. Även om universitetets fastigheter i regel är stängda, fortsätter studierna och forskningen.

– Vi går framåt med hjälp av vår gemenskap, säger universitetets rektor Jari Niemelä.

Viceordförande för universitetets styrelse Teija Tiilikainen tänker i samma banor:

– Ingen klarar sig ensam. Samarbete och kommunikation är viktiga också mellan universitetet och samhället. Tillsammans är vi starkare

Årsfestens program

11:45 fria förberedelser för att lyssna på festtalen hemma.

12:00 Årets festdialog med rektor Jari Niemelä och  Teija Tiilikainen visas på YouTube.

Vi hoppas att du under dagen delar bilder, tankar och hälsningar till universitetet, medarbetarna och studenterna på sociala medier eller till exempel som Virtanen-inlägg på Flamma.

Kom med och delta i årsfesten med hashtaggen #wearehelsinkiuni.

Klädkod: fri klädsel, men vi rekommenderar naturligtvis festlig klädsel!

Du når oss på:
Twitter: @helsinkiuni
Instagram: @universityofhelsinki
Facebook: University of Helsinki

J.V. Snellman-priset

Mottagaren av det högt uppskattade J.V. Snellman-priset offentliggörs den 27 mars klockan 9. Priset tilldelas årligen vid Helsingfors universitet som erkännande för insatser i förmedling av vetenskaplig kunskap.