Helsingfors universitet på 57:e plats på Shanghailistan över världens bästa universitet

Helsingfors universitet är det enda finländska universitetet bland de hundra bästa. Av de nordiska universiteten är det den tredje bästa.

Helsingfors universitet är på 57:e plats på den internationella Shanghailistan över universitet. De två föregående åren har universitetet placerat sig på 56:e plats. I år listar Shanghairankningen (Arwu) de 1 000 bästa universiteten i världen.

Bland de nordiska universiteten är Helsingfors universitet fortfarande trea, efter Köpenhamns universitet (29:e plats) och Karolinska institutet i Sverige (44:e plats).

Harvard University kommer på första plats för 16:e året i rad. Bland de 20 bästa finns 16 universitet från USA, tre brittiska universitet samt EHT Zürich från Schweiz. I genomsnitt är de svenska universiteten de mest framgångsrika bland de nordiska universiteten. Bland de 200 bästa finns fem svenska, tre danska , ett finskt och ett norskt universitet.

Bäst efter Helsingfors universitet bland de finländska universiteten är Aalto-universitetet och Åbo universitet, båda  i gruppen 301–400. Åtta finländska universitet finns med på listan över sammanlagt 1 000 universitet.

Bland de bidragande faktorerna i rankningen sjönk Helsingfors universitets placering när det gäller antalet publikationer, men steg inom indikatorer för forskningskvalitet, såsom indexet för mest citerade forskare och antalet artiklar publicerade i tidningarna Nature och Science.

Det finns 17 000–23 000 universitet i världen beroende på räknesättet. Shanghailistan är den äldsta och en av de mest kända internationella universitetsrankningarna. Olika rankningar betonar lite olika saker. De bedömer volymen och genomslagskraften för högskolornas forskning, kvaliteten på undervisningen, universitetens anseende bland forskare och arbetsgivare och högskolornas internationalitet.

Shanghai-rankningens resultat

Rankingin resepti. Mitä yliopistovertailu tarkoittaa?

Vad universitetsrankningar handlar om