I den
Framgångar och internationellt erkännande
Det centrala innehållet i Hållbarhetsöversikten 2024 beskriver genomförandet av universitetets första
Framstegen i det långsiktiga arbetet framgår också av universitetets förbättrade placeringar i två internationella universitetsrankningar med hållbarhetstema. Helsingfors universitet placerade sig 2024 på en 18:e plats i rankningen QS World University Rankings: Sustainability och på plats 101–200 i rankningen Times Higher Education Impact Rankings.
Stödja hållbarhetskulturen och stärka hållbarhetskompetensen
Helsingfors universitet har under de senaste åren satsat på att utveckla hållbarhetskompetensen, och så var det också år 2024. Universitetet lanserade en ny specialiseringsutbildning för klimatexperter och nätkursen "På väg mot Hållbarhetsexpertis" som riktar sig till universitetets personal. Samarbetet med HYPE och HELSUS fortsatte också i flera forskningsprojekt för att utveckla hållbarhetskompetensen.
Universitetets hållbarhetskultur stärktes under året genom att stödja elva av universitetets egna hållbarhetsprojekt, det vill säga Gnistor, som gjorde hållbarhetsarbetet synligare i vardagen på olika håll vid universitetet.
Målet för temaåret för jämställdhets- och likabehandlingsarbete var att främja kulturell jämlikhet. Inom ramen för temaåret arrangerades bland annat flera evenemang.
Internationellt samarbete och konkret klimat- och naturarbete
I juni var universitetet tillsammans med Aalto-universitetet värd för det ledande evenemanget inom hållbarhetsvetenskap, Sustainability Research & Innovation Congress, som slogs samman med evenemanget Sustainability Science Days som ordnats redan i flera år. Kongressen förde samman ett inhemskt och internationellt samfund inom hållbarhetsvetenskap och lockade sammanlagt 1 050 deltagare.
I klimatarbetet gjordes framsteg bland annat när det gäller att minska flygresor, även om universitetets koldioxidavtryck låg kvar på samma nivå som året innan.
Campusnaturens mångfald kartlades för första gången, och i kartläggningen beaktades såväl personalens och studenternas synpunkter som de olika värderingarna som anknyter till campusområdena.