Den virtuella preventivrådgivningen är ett resultat av ett multiprofessionellt samarbete mellan experter från Medicinska fakulteten och universitetets team som arbetar inom Global Campus-projektet (på engelska) vars mål är att utveckla nya metoder för lärande via nätet i samarbete med fakulteterna.
Universitetslektor Jaana-Maija Koivisto vid Medicinska fakulteten berättar att idén om en virtuell preventivrådgivning uppstod ur en gemensam vilja att utveckla en ny, lätt och skalbar virtuell lärmiljö för fakultetens undervisning.
– Inom hälso- och sjukvårdsundervisningen har olika typer av virtuella patienter använts redan länge. Ofta är det inte så enkelt att införa nya studiemoment i undervisningen: till exempel när glasögon för virtuell verklighet används blir den begränsade mängden glasögon ett problem. Det är också arbetsdrygt att utveckla kliniskt innehåll, förklarar Koivisto.
Virtuellt bemötande måste övas
En AI-baserad chattsimulering valdes ut eftersom den möjliggör träning av virtuella patientmöten. Det är viktigt att öva på att bemöta en patient på en distansmottagning eftersom olika chattjänster snabbt blir allt vanligare inom hälso- och sjukvården.
– Med tanke på patienterna är distanstjänster behagliga och behändiga men personalen inom hälso- och sjukvården kan uppleva dem som besvärliga: det blir svårare att bedöma vårdbehovet när man inte kan se patienten. Vid skriftlig interaktion finns också ett behov av att öva så kallade mjuka färdigheter, till exempel att uttrycka empati, säger Koivisto.
När det dessutom finns lämplig kunskap om kvinnosjukdomar i teamet var förutsättningarna för att utveckla en virtuell preventivrådgivning säkrade.
Artificiell intelligens kräver övertalning
I samarbetet mellan fakulteten och projektet Global Campus skapades fyra patientfall utifrån vilka typiska patienter som skulle kunna ta kontakt via chatten. Ur en pedagogisk synvinkel gavs varje AI-patient vissa bakgrundsfaktorer som påverkar valet av preventivmedel.
Specialist Saša Tkalcan, som arbetar inom projektet Global Campus, beskriver skapandet av AI-patienter som en iterativ process.
– AI-patienterna var resultatet av ett samarbete där professionell kunskap från olika områden förenades. I vårt team har vi den kompetens som behövs för att skapa de kommandon som styr den artificiella intelligensen, men det behövs en expert för att testa chatten och ställa de rätta frågorna.
Processen inleddes med bakgrundsintervjuer så att chattbotten kunde utbildas i att svara på ett sätt som passade modellpatienten. De kommandon som chattbotten fick redigerades sedan utifrån upptäckterna under testningen. Faktorer relaterade till en naturlig växelverkan var en särskild utmaning.
– När experterna fick testa den första AI-patienten, en 17-årig ung kvinna från Helsingfors, fick vi respons på att chattbottens sätt att prata måste finslipas. Då blev det vårt teams uppgift att fundera på hur vi skulle övertala den artificiella intelligensen att fungera på önskat sätt, förklarar Tkalcan.
Även om modellpatienterna nu skapats återstår arbete med den virtuella preventivrådgivningen.
– Vi planerar redan forskning om hur växelverkan mellan studenten och AI-patienten tar form. Förutom Medicinska fakulteten är det meningen att också yrkeshögskolan Metropolia i höst ska utnyttja den AI-baserade chattsimuleringen tillsammans med sina barnmorskestudenter. På det sättet samlar vi in forskningsdata om huruvida AI-baserade metoder stöder lärandet, säger Koivisto.
Hon säger att de hittills fått uppmuntrande respons av studenterna: de har ansett att simuleringssituationen är realistisk och övningen meningsfull.
Också inom projektet Global Campus är strävan att utveckla fler chattbaserade AI-lösningar för undervisningen.
– På lång sikt planerar vi att bygga upp en modell utifrån tidigare kommandon. Med dess hjälp ska alla vid universitetet själva kunna skapa motsvarande chattlösningar för undervisningen. Utvecklingsarbetet ser lovande ut, avslöjar Tkalcan.